Peugeot Nederland

Peugeot houdt leiding in WRC
Prijzen Peugeot 307 CC bekend
Peugeot houdt leiding in WRC
Richard Burns is als vierde geëindigd in de 50e Acropolis Rally en teamgenoot Harri Rovanperä werd zesde. Knappe prestaties, gezien de transmissieproblemen waarmee beide mannen te maken kregen. Zo reed Burns de laatste negen proeven zonder tweede versnelling en kreeg ook Rovanperä te maken met in onbruik geraakte overbrengingen. Marcus Grönholm moest opgeven door het wegvallen van de brandstofdruk. Ondanks dat de 206en WRC dus een beetje tegenstribbelden in het gloeiendhete Griekenland, ziet de tussenstand er voor Peugeot nog steeds goed uit. Het merk gaat aan kop in de ranglijst voor constructeurs, terwijl Richard Burns nog steeds een voorsprong heeft op Carlos Sainz, nu de nummer twee bij de rijders.

Teambaas Corrado Provera van Peugeot Sport was er duidelijk over: We hadden deze rally moeten winnen, maar door eigen fouten is dat niet gelukt. De technische problemen hadden niets van doen met de aard van het evenement. Gelukkig hebben we de concurrentie wel nog een aantal punten kunnen afpakken. Die aard van het evenement was kenmerkend voor de Acropolis Rally: temperaturen boven de dertig graden en met stenen bezaaide proeven op een rotsachtige ondergrond. Op panoramische gezichtspunten duidde het vanuit de verte naderende lint van opgeworpen stof steeds de komst van een deelnemer aan. Met de losliggende stenen maakte Richard Burns vooral op de eerste dag op frustrerende manier kennis. Hij was namelijk degene die telkens als eerste startte en dit betekende dat hij als het ware de weg aan het schoonvegen was voor de achteropkomers. Die kregen minder losse keien onder de banden, hadden daardoor meer grip en konden dus in principe snellere tijden neerzetten.

Marcus Grönholm had aan het einde van de eerste dag andere dingen aan zijn hoofd, toen zes kilometer voor de finish van de laatste proef de brandstofdruk wegviel, terwijl er wel degelijk benzine in de tank zat. Dit betekende einde oefening voor de Fin, die uiteraard bijzonder teleurgesteld was: We lagen derde na een voorzichtige start en hadden het ritme te pakken. Op de een of andere manier heeft Peugeot het geluk niet mee in Griekenland

Teamgenoot Burns kwam die eerste dag zonder derde versnelling te zitten en liet daarom de transmissie vervangen. Dat is slechts eenmaal toegestaan gedurende de gehele rally en Burns wist dan ook meteen wat zijn lot was, toen in de loop van de tweede dag de tweede versnelling niet meer viel in te leggen. Op de zes proeven van de laatste dag moest hij zich daarom met de 1 en 3, 4 en 5 zien te redden.

Harri Rovanperä kende een geweldige eerste dag. Hij zette op drie proeven de snelste tijd neer en dacht al aan een koppositie voor dag twee. Eenmaal in gevecht om de leiding met Ford-rijder Markko Martin begon de versnellingsbak echter kuren te vertonen. Zonder een tweede en derde overbrenging viel hij terug naar de negende positie, voordat het serviceteam hem weer met alle vijf verzetten aan boord op weg kon sturen. De derde dag verliep probleemloos en Rovanperä kwam als zesde in de einduitslag te staan. De Fin: Deze rally is voor mij teleurstellend verlopen. Natuurlijk is het altijd goed om over de finish te komen en punten te scoren, maar ik heb de kans gehad om te winnen. Door slechts één probleem is dat niet gelukt. Maar goed, het heeft geen zin om daar lang over na te denken. Ik kijk nu uit naar de volgende wedstrijd, op Cyprus. Die is vergelijkbaar met de Acropolis, alleen veel bochtiger en over het algemeen langzamer.

Gilles Panizzi deed in Griekenland voor het team van Bozian Racing mee in een Peugeot 206 WRC volgens 2002-specificaties. Hij finishte als zevende, nadat hij gedurende het evenement regelmatig top-vijf-tijden had neergezet. Een puike prestatie van de Fransman, die als asfaltspecialist opnieuw gravelervaring opdeed. Het enige probleem waarmee Panizzi te maken kreeg, was met de schokdempers, die op de tweede dag tijdelijk niet goed werkten.

Uitslag Acropolis Rally:

1. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus

2. Sainz/Marti (E/E), Citroën Xsara

3. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza

4. Burns/Reid (GB/GB), Peugeot 206

5. Mäkinen/Lindström (SF/SF), Subaru Impreza
6. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206
7. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206

8. C. McRae/Ringer (GB/GB), Citroën Xsara

9. Auriol/Giraudet (F/F), Skoda Octavia

10. Latvala/Williamson (SF/GB), Ford Focus

Stand wereldkampioenschap rijders:

1. Richard Burns 37punten

2. Carlos Sainz 32

3. Marcus Grönholm 30

4. Markko Martin 23

5. Petter Solberg 19

6. Colin McRae 18

7. Sebastien Loeb 17

8. Tommi Mäkinen 15

9. François Duval 9

10. Toni Gardemeister 9

11. Harri Rovanperä 8

12. Gilles Panizzi 6

13. Didier Auriol 4

14. Alister McRae 3

15. Cédric Robert 3

16. Armin Schwarz 1

Stand wereldkampioenschap fabrikanten:

1. Peugeot 73 punten

2. Citroën 62

3. Ford 39

4. Subaru 37

5. Skoda 20

6. Hyundai 3

Volgende wedstrijd: Rally van Cyprus (CY), 20-22 juni 2003.

Prijzen Peugeot 307 CC bekend
Eind 2000 werd de Peugeot 206 CC geïntroduceerd in Nederland. De 206 CC is vanaf het eerste moment in zijn prijsklasse een unieke auto geweest die een nieuwe invulling heeft gegeven aan zowel het begrip Coupé als aan het begrip Cabriolet. De 206 CC is ook de auto geworden die het segment van compacte cabriolets op zijn kop heeft gezet, door in één klap, met grote voorsprong, de best verkochte Cabriolet van Nederland te worden. Inmiddels zijn er sinds de introductie ruim 6.000 206 CCs verkocht en is bijna de helft van alle in Nederland verkochte Cabriolets een 206 CC. De 206 CC levert dan ook een goede bijdrage aan de nog immer voortdurende hoge positie van het 206-gamma in de verkoopstatistieken.

Daarnaast is de Peugeot 307 eveneens een overweldigend succes. De 307 3/5-deurs is nu twee jaar op de markt en werd in die periode o.a. Auto van het Jaar, Auto 1 van Europa en Gezinsauto van het Jaar. De 307 SW voegde daar nog onderscheidingen als de OpMaat-award en de Trekauto van het Jaar aan toe. In de eerste vijf maanden van het jaar was de 307 met grote afstand de best verkochte auto van Nederland. Tot eind mei werden er bijna 14.000 exemplaren van de 307 geregistreerd, de SW-versie nam hiervan 40% voor zijn rekening.

Mede daarom heeft Automobiles Peugeot dan ook besloten om beide successen een logisch vervolg te geven in de vorm van de 307 CC. De 307 CC is eveneens een vooruitstrevende auto in zijn klasse. Bijzonder zijn o.a. de automatisch uitklappende roll-bars achter, mocht men met de auto onverhoopt een koprol maken, of de in vergelijking met een 307 3/5-deurs 4 cm verlaagde voorstoelen en 2 cm verlaagde wielophanging, die ervoor zorgen dat het sportieve karakter van de auto nog eens extra onderstreept wordt.

De 307 CC is niet alleen een fraaie Cabriolet met een bijzonder goede torsiestijfheid maar tegelijkertijd een sportieve en stijlvolle Coupé. Een auto die alle uitstraling in zich heeft van zowel een Coupé als van een Cabriolet uit het hogere segment. De auto beschikt over vier volwaardige zitplaatsen voor volwassenen en biedt als Coupé een bagageruimte die bijna net zo groot is als die van een 307 3/5-deurs.

De 307 CC 1.6 zal leverbaar worden vanaf EUR 29.200,-. Elke 307 CC heeft een zeer complete standaarduitrusting die, naast het elektrisch bedienbare stalen dak, onder andere bestaat uit 16 lichtmetalen velgen, ESP, dubbele zij-airbags, volautomatische climate control en een RD3 radio/CD-speler. De riante basisuitrusting van de 307 CC levert naast een hoog niveau van veiligheid een concurrerende prijs ten opzichte van minder uitgeruste concurrenten op.

De 307 CC 2.0-16V 138pk zal geleverd gaan worden voor EUR. 31.000,- en heeft dezelfde basisuitrusting als de 1.6. Als automaat kost deze versie EUR. 32.500,-. Het absolute topmodel is de 307 CC 2.0-16V 180. Afgezien van de 180pk sterke motor uit de binnenkort te introduceren 206 RC, is deze uitvoering voorzien van een nóg rijkere standaarduitrusting. Een stoffen bekleding afgewerkt met leer, 17 lichtmetalen velgen en een parkeerhulp achter zijn hier voorbeelden van. De prijs van dit topmodel is vastgesteld op EUR. 36.250,-.

Verder zijn er natuurlijk de nodige opties leverbaar, waaronder bijvoorbeeld een integraal leerpakket. Wanneer de klant deze optie bestelt, zijn naast de zittingen ook de bovenkant van het dashboard en de bovenkant van de portierpanelen met leer bekleed, waardoor de auto een zeer chique uitstraling krijgt.

De 307 CC 2.0 16V zal naar verwachting medio oktober bij de dealer staan. De 307 CC 180 en de 307 CC 1.6 16V volgen aan het eind van het jaar. Voordat de eerste exemplaren in Nederland arriveren, zullen er in de periode van maandag 16 juni tot en met zaterdag 21 juni twee Peugeots 307 CC in Peugeot Experience in Breukelen te bewonderen zijn. De presentatie van de 307 CCs in Peugeot Experience zal opgeluisterd worden met een tentoonstelling van vrijwel alle oude Cabriolets die Peugeot tot op heden geproduceerd heeft.

Breukelen, juni 2003