Peugeot Nederland
Peugeot houdt leiding in WRC
Prijzen Peugeot 307 CC bekend
Peugeot houdt leiding in WRC
Richard Burns is als vierde geëindigd in de 50e Acropolis Rally en
teamgenoot Harri Rovanperä werd zesde. Knappe prestaties, gezien de
transmissieproblemen waarmee beide mannen te maken kregen. Zo reed
Burns de laatste negen proeven zonder tweede versnelling en kreeg ook
Rovanperä te maken met in onbruik geraakte overbrengingen. Marcus
Grönholm moest opgeven door het wegvallen van de brandstofdruk.
Ondanks dat de 206en WRC dus een beetje tegenstribbelden in het
gloeiendhete Griekenland, ziet de tussenstand er voor Peugeot nog
steeds goed uit. Het merk gaat aan kop in de ranglijst voor
constructeurs, terwijl Richard Burns nog steeds een voorsprong heeft
op Carlos Sainz, nu de nummer twee bij de rijders.
Teambaas Corrado Provera van Peugeot Sport was er duidelijk over: We
hadden deze rally moeten winnen, maar door eigen fouten is dat niet
gelukt. De technische problemen hadden niets van doen met de aard van
het evenement. Gelukkig hebben we de concurrentie wel nog een aantal
punten kunnen afpakken. Die aard van het evenement was kenmerkend voor
de Acropolis Rally: temperaturen boven de dertig graden en met stenen
bezaaide proeven op een rotsachtige ondergrond. Op panoramische
gezichtspunten duidde het vanuit de verte naderende lint van
opgeworpen stof steeds de komst van een deelnemer aan.
Met de losliggende stenen maakte Richard Burns vooral op de eerste dag
op frustrerende manier kennis. Hij was namelijk degene die telkens als
eerste startte en dit betekende dat hij als het ware de weg aan het
schoonvegen was voor de achteropkomers. Die kregen minder losse keien
onder de banden, hadden daardoor meer grip en konden dus in principe
snellere tijden neerzetten.
Marcus Grönholm had aan het einde van de eerste dag andere dingen aan
zijn hoofd, toen zes kilometer voor de finish van de laatste proef de
brandstofdruk wegviel, terwijl er wel degelijk benzine in de tank zat.
Dit betekende einde oefening voor de Fin, die uiteraard bijzonder
teleurgesteld was: We lagen derde na een voorzichtige start en hadden
het ritme te pakken. Op de een of andere manier heeft Peugeot het
geluk niet mee in Griekenland
Teamgenoot Burns kwam die eerste dag zonder derde versnelling te
zitten en liet daarom de transmissie vervangen. Dat is slechts eenmaal
toegestaan gedurende de gehele rally en Burns wist dan ook meteen wat
zijn lot was, toen in de loop van de tweede dag de tweede versnelling
niet meer viel in te leggen. Op de zes proeven van de laatste dag
moest hij zich daarom met de 1 en 3, 4 en 5 zien te redden.
Harri Rovanperä kende een geweldige eerste dag. Hij zette op drie proeven de snelste tijd neer en dacht al aan een koppositie voor dag twee. Eenmaal in gevecht om de leiding met Ford-rijder Markko Martin begon de versnellingsbak echter kuren te vertonen. Zonder een tweede en derde overbrenging viel hij terug naar de negende positie, voordat het serviceteam hem weer met alle vijf verzetten aan boord op weg kon sturen. De derde dag verliep probleemloos en Rovanperä kwam als zesde in de einduitslag te staan. De Fin: Deze rally is voor mij teleurstellend verlopen. Natuurlijk is het altijd goed om over de finish te komen en punten te scoren, maar ik heb de kans gehad om te winnen. Door slechts één probleem is dat niet gelukt. Maar goed, het heeft geen zin om daar lang over na te denken. Ik kijk nu uit naar de volgende wedstrijd, op Cyprus. Die is vergelijkbaar met de Acropolis, alleen veel bochtiger en over het algemeen langzamer.
Gilles Panizzi deed in Griekenland voor het team van Bozian Racing mee
in een Peugeot 206 WRC volgens 2002-specificaties. Hij finishte als
zevende, nadat hij gedurende het evenement regelmatig top-vijf-tijden
had neergezet. Een puike prestatie van de Fransman, die als
asfaltspecialist opnieuw gravelervaring opdeed. Het enige probleem
waarmee Panizzi te maken kreeg, was met de schokdempers, die op de
tweede dag tijdelijk niet goed werkten.
Uitslag Acropolis Rally:
1. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus
2. Sainz/Marti (E/E), Citroën Xsara
3. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
4. Burns/Reid (GB/GB), Peugeot 206
5. Mäkinen/Lindström (SF/SF), Subaru Impreza
6. Rovanperä/Pietilainen (SF/SF), Peugeot 206
7. Panizzi/Panizzi (F/F), Peugeot 206
8. C. McRae/Ringer (GB/GB), Citroën Xsara
9. Auriol/Giraudet (F/F), Skoda Octavia
10. Latvala/Williamson (SF/GB), Ford Focus
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Richard Burns 37punten
2. Carlos Sainz 32
3. Marcus Grönholm 30
4. Markko Martin 23
5. Petter Solberg 19
6. Colin McRae 18
7. Sebastien Loeb 17
8. Tommi Mäkinen 15
9. François Duval 9
10. Toni Gardemeister 9
11. Harri Rovanperä 8
12. Gilles Panizzi 6
13. Didier Auriol 4
14. Alister McRae 3
15. Cédric Robert 3
16. Armin Schwarz 1
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Peugeot 73 punten
2. Citroën 62
3. Ford 39
4. Subaru 37
5. Skoda 20
6. Hyundai 3
Volgende wedstrijd: Rally van Cyprus (CY), 20-22 juni 2003.
Prijzen Peugeot 307 CC bekend
Eind 2000 werd de Peugeot 206 CC geïntroduceerd in Nederland. De 206
CC is vanaf het eerste moment in zijn prijsklasse een unieke auto
geweest die een nieuwe invulling heeft gegeven aan zowel het begrip
Coupé als aan het begrip Cabriolet. De 206 CC is ook de auto geworden
die het segment van compacte cabriolets op zijn kop heeft gezet, door
in één klap, met grote voorsprong, de best verkochte Cabriolet van
Nederland te worden. Inmiddels zijn er sinds de introductie ruim 6.000
206 CCs verkocht en is bijna de helft van alle in Nederland verkochte
Cabriolets een 206 CC. De 206 CC levert dan ook een goede bijdrage aan
de nog immer voortdurende hoge positie van het 206-gamma in de
verkoopstatistieken.
Daarnaast is de Peugeot 307 eveneens een overweldigend succes. De 307
3/5-deurs is nu twee jaar op de markt en werd in die periode o.a. Auto
van het Jaar, Auto 1 van Europa en Gezinsauto van het Jaar. De 307 SW
voegde daar nog onderscheidingen als de OpMaat-award en de Trekauto
van het Jaar aan toe. In de eerste vijf maanden van het jaar was de
307 met grote afstand de best verkochte auto van Nederland. Tot eind
mei werden er bijna 14.000 exemplaren van de 307 geregistreerd, de
SW-versie nam hiervan 40% voor zijn rekening.
Mede daarom heeft Automobiles Peugeot dan ook besloten om beide
successen een logisch vervolg te geven in de vorm van de 307 CC. De
307 CC is eveneens een vooruitstrevende auto in zijn klasse. Bijzonder
zijn o.a. de automatisch uitklappende roll-bars achter, mocht men met
de auto onverhoopt een koprol maken, of de in vergelijking met een 307
3/5-deurs 4 cm verlaagde voorstoelen en 2 cm verlaagde wielophanging,
die ervoor zorgen dat het sportieve karakter van de auto nog eens
extra onderstreept wordt.
De 307 CC is niet alleen een fraaie Cabriolet met een bijzonder goede
torsiestijfheid maar tegelijkertijd een sportieve en stijlvolle Coupé.
Een auto die alle uitstraling in zich heeft van zowel een Coupé als
van een Cabriolet uit het hogere segment. De auto beschikt over vier
volwaardige zitplaatsen voor volwassenen en biedt als Coupé een
bagageruimte die bijna net zo groot is als die van een 307 3/5-deurs.
De 307 CC 1.6 zal leverbaar worden vanaf EUR 29.200,-. Elke 307 CC heeft een zeer complete standaarduitrusting die, naast het elektrisch bedienbare stalen dak, onder andere bestaat uit 16 lichtmetalen velgen, ESP, dubbele zij-airbags, volautomatische climate control en een RD3 radio/CD-speler. De riante basisuitrusting van de 307 CC levert naast een hoog niveau van veiligheid een concurrerende prijs ten opzichte van minder uitgeruste concurrenten op.
De 307 CC 2.0-16V 138pk zal geleverd gaan worden voor EUR. 31.000,- en heeft dezelfde basisuitrusting als de 1.6. Als automaat kost deze versie EUR. 32.500,-. Het absolute topmodel is de 307 CC 2.0-16V 180. Afgezien van de 180pk sterke motor uit de binnenkort te introduceren 206 RC, is deze uitvoering voorzien van een nóg rijkere standaarduitrusting. Een stoffen bekleding afgewerkt met leer, 17 lichtmetalen velgen en een parkeerhulp achter zijn hier voorbeelden van. De prijs van dit topmodel is vastgesteld op EUR. 36.250,-.
Verder zijn er natuurlijk de nodige opties leverbaar, waaronder
bijvoorbeeld een integraal leerpakket. Wanneer de klant deze optie
bestelt, zijn naast de zittingen ook de bovenkant van het dashboard en
de bovenkant van de portierpanelen met leer bekleed, waardoor de auto
een zeer chique uitstraling krijgt.
De 307 CC 2.0 16V zal naar verwachting medio oktober bij de dealer
staan. De 307 CC 180 en de 307 CC 1.6 16V volgen aan het eind van het
jaar. Voordat de eerste exemplaren in Nederland arriveren, zullen er
in de periode van maandag 16 juni tot en met zaterdag 21 juni twee
Peugeots 307 CC in Peugeot Experience in Breukelen te bewonderen zijn.
De presentatie van de 307 CCs in Peugeot Experience zal opgeluisterd
worden met een tentoonstelling van vrijwel alle oude Cabriolets die
Peugeot tot op heden geproduceerd heeft.
Breukelen, juni 2003