Vakvereniging Voor Machinisten en Conducteurs

Tilburg, Zaterdag 14 Juni 2003

Open brief van de gezamelijke bonden

Open Brief

Aan: Productiedirecteur randstad noord NSR, Paul Fölsche
Van: Donald Cijs VVMC en Roel Berghuis FNV Bondgenoten
Betreft: reactie op 2^e concept convenant Hoorn-Enkhuizen
Datum: 12 juni 2003

Het personeel van NSR op de lijn Hoorn-Enkhuizen hebben zoals bekend in een tweetal hoorzittingen een aantal eisen geformuleerd om eindelijk de agressie adequaat aan te pakken. Een van de voorgestelde eisen is het afsluiten van het convenant Hoorn-Enkhuizen met verschillende partijen.

Het personeel heeft tevens geëist dat de vertegenwoordigers van de vakbonden bij het feitelijke overleg van de convenantpartijen aanwezig zouden moeten zijn. De vertegenwoordiger van NS Commercie heeft hier problemen mee en stelde dat ook de andere partijen o.a. (KLPD) moeite hebben met de aanwezigheid van de vakbondsvertegenwoordigers. De vakbonden mogen wel hun input geven in een zogenaamd vooroverleg. Daar hebben de vakbondsvertegenwoordigers maar van afgezien.

Vervolgens is door de productiedirecteur gevraagd om alsnog via het regulier vakbondsoverleg input te geven op het concept convenant. Op dit voorstel willen wij ingaan daarom willen wij hierbij onze schriftelijke punten nadrukkelijk onder uw aandacht brengen:
1. De tijdstippen waarin de problemen vooral voorkomen zullen tijdens vakantieweken wijzigen en dienen derhalve aangepast te worden. Het lijkt ons goed als in kaart gebracht wordt, wanneer er feest- en kermisweken zijn in de regio zodat daar specifieke maatregelen voor genomen kunnen worden.

2. Het langer openhouden van loketten zorgt voor meer toezicht in de stationshal en op het perron. Deze medewerkers zorgen voor een preventieve werking en kunnen onraad e.d direct melden.
3. De toegezegde punten in de brief van Menno Simon, Productiemanager Alkmaar van 12 mei 2003, zouden verder uitgevoerd moeten worden en na evaluatie beoordeeld moeten worden op voortzetting dan wel stopzetten/aanpassen.

4. De reeds toegezegde maatregel afgesproken in een overlegvergadering NS Reizigers met de OR en de directeur P&O Han Noten over het dubbel bemensen van het treinpersoneel vanaf 16.00 uur. Wij willen met klem benadrukken dat invoering van deze maatregel nog steeds niet van kracht is.

5. Er moet duidelijkheid komen over een verzoek tot spoedassistentie bij de regiopolitie/KLPD. Met name de definitie van het verzoek én dat dit goed besproken en tevens vastgesteld wordt in een gezamenlijk TWO.

6. De maatregelen die men wil gaan nemen o.a. cameratoezicht moeten voorzien worden van tijdspaden zodat duidelijkheid gegeven kan worden wanneer dergelijke maatregelen wordt geëffectueerd. Daarnaast vinden wij dat de maatregelen meer resultaatsgericht geformuleerd moeten worden. Concreet en objectief meetbaar.
7. De voorgestelde maatregel van het personeel om een eigen PBT team op de bewuste lijn in te zetten moet naar onze mening operationeel gemaakt worden.

8. Er moet een heldere richtlijn in het convenant komen over wie de verantwoordelijkheid heeft bij problemen op de stations en omgeving.

Wij begrijpen dat NS Commercie de NV Nederlandse Spoorwegen in het convenant vertegenwoordigt. Wij vinden het vanzelfsprekend dat als het om taakstellingen gaat NS Commercie naar de verschillende NS-onderdelen snel en adequaat communiceert zodat er geen vertraging optreedt bij de invoering van deze maatregelen.

Tot slot:

Wij gaan ervan uit dat deze reactie nadrukkelijk meegenomen wordt in het definitieve convenant, waarbij wij tevens willen opmerken dat deze overeenkomst niet mag resulteren in de zoveelste papieren tijger. FNV Bondgenoten en VVMC behouden zich het recht voor om gevraagd en ongevraagd te reageren op de actuele situatie op de lijn Hoorn-Enkhuizen.

Tenslotte willen wij nog opmerken dat wij enorme waardering hebben voor het personeel, ondanks de grote problemen van de afgelopen jaren, over de wijze waarop zij hier mee omgaan en zich hebben ingezet.

FNV
Bondgenoten
VVMC

Roel
Berghuis
Donald Cijs Bestuurder
Bestuurder