Tilburg, Zaterdag 14 Juni 2003
Open brief van de gezamelijke bonden
Open Brief
Aan: Productiedirecteur randstad noord NSR,
Paul Fölsche
Van: Donald Cijs VVMC en Roel Berghuis FNV
Bondgenoten
Betreft: reactie op 2^e concept convenant
Hoorn-Enkhuizen
Datum: 12 juni 2003
Het personeel van NSR op de lijn Hoorn-Enkhuizen hebben zoals bekend
in een tweetal hoorzittingen een aantal eisen geformuleerd om
eindelijk de agressie adequaat aan te pakken. Een van de voorgestelde
eisen is het afsluiten van het convenant Hoorn-Enkhuizen met
verschillende partijen.
Het personeel heeft tevens geëist dat de vertegenwoordigers van de
vakbonden bij het feitelijke overleg van de convenantpartijen aanwezig
zouden moeten zijn. De vertegenwoordiger van NS Commercie heeft hier
problemen mee en stelde dat ook de andere partijen o.a. (KLPD) moeite
hebben met de aanwezigheid van de vakbondsvertegenwoordigers. De
vakbonden mogen wel hun input geven in een zogenaamd vooroverleg. Daar
hebben de vakbondsvertegenwoordigers maar van afgezien.
Vervolgens is door de productiedirecteur gevraagd om alsnog via het
regulier vakbondsoverleg input te geven op het concept convenant. Op
dit voorstel willen wij ingaan daarom willen wij hierbij onze
schriftelijke punten nadrukkelijk onder uw aandacht brengen:
1. De tijdstippen waarin de problemen vooral voorkomen zullen tijdens
vakantieweken wijzigen en dienen derhalve aangepast te worden.
Het lijkt ons goed als in kaart gebracht wordt, wanneer er feest-
en kermisweken zijn in de regio zodat daar specifieke maatregelen
voor genomen kunnen worden.
2. Het langer openhouden van loketten zorgt voor meer toezicht in de
stationshal en op het perron. Deze medewerkers zorgen voor een
preventieve werking en kunnen onraad e.d direct melden.
3. De toegezegde punten in de brief van Menno Simon, Productiemanager
Alkmaar van 12 mei 2003, zouden verder uitgevoerd moeten worden
en na evaluatie beoordeeld moeten worden op voortzetting dan wel
stopzetten/aanpassen.
4. De reeds toegezegde maatregel afgesproken in een
overlegvergadering NS Reizigers met de OR en de directeur P&O Han
Noten over het dubbel bemensen van het treinpersoneel vanaf 16.00
uur. Wij willen met klem benadrukken dat invoering van deze
maatregel nog steeds niet van kracht is.
5. Er moet duidelijkheid komen over een verzoek tot spoedassistentie
bij de regiopolitie/KLPD. Met name de definitie van het verzoek
én dat dit goed besproken en tevens vastgesteld wordt in een
gezamenlijk TWO.
6. De maatregelen die men wil gaan nemen o.a. cameratoezicht moeten
voorzien worden van tijdspaden zodat duidelijkheid gegeven kan
worden wanneer dergelijke maatregelen wordt geëffectueerd.
Daarnaast vinden wij dat de maatregelen meer resultaatsgericht
geformuleerd moeten worden. Concreet en objectief meetbaar.
7. De voorgestelde maatregel van het personeel om een eigen PBT team
op de bewuste lijn in te zetten moet naar onze mening operationeel
gemaakt worden.
8. Er moet een heldere richtlijn in het convenant komen over wie de
verantwoordelijkheid heeft bij problemen op de stations en
omgeving.
Wij begrijpen dat NS Commercie de NV Nederlandse Spoorwegen in het
convenant vertegenwoordigt. Wij vinden het vanzelfsprekend dat als
het om taakstellingen gaat NS Commercie naar de verschillende
NS-onderdelen snel en adequaat communiceert zodat er geen vertraging
optreedt bij de invoering van deze maatregelen.
Tot slot:
Wij gaan ervan uit dat deze reactie nadrukkelijk meegenomen wordt in
het definitieve convenant, waarbij wij tevens willen opmerken dat deze
overeenkomst niet mag resulteren in de zoveelste papieren tijger. FNV
Bondgenoten en VVMC behouden zich het recht voor om gevraagd en
ongevraagd te reageren op de actuele situatie op de lijn
Hoorn-Enkhuizen.
Tenslotte willen wij nog opmerken dat wij enorme waardering hebben
voor het personeel, ondanks de grote problemen van de afgelopen jaren,
over de wijze waarop zij hier mee omgaan en zich hebben ingezet.
FNV
Bondgenoten
VVMC
Roel
Berghuis
Donald Cijs
Bestuurder
Bestuurder
Vakvereniging Voor Machinisten en Conducteurs