Modint
Kledingbedrijven zoeken expansie vooral in buitenland
Nederlandse kledingbedrijven, zowel industrie als detailhandel, zoeken
voor hun expansie steeds meer het buitenland op. Vorig jaar steeg onze
kledinguitvoer met 3% tot 3,7 miljard, waarbij vooral in de tweede
helft van het jaar betere resultaten werden behaald.
Deze opgaande lijn werd in de eerste maanden van dit jaar versterkt
voortgezet, getuige een toename van de export met 10,5%. Dit
verklaarde mr. Harry van Dalfsen, voorzitter van MODINT,
Ondernemersorganisatie voor mode, interieur en textiel, bij de
presentatie van het jaarverslag over 2002.
Landen binnen de EU zijn voor de Nederlandse kledingbedrijven nog
steeds het belangrijkste exportgebied. De afzet in het EU-gebied steeg
met 2%, waarbij met name Frankrijk, Spanje en Italië gunstig scoorden
ten opzichte van de gemiddelde groei. De afzet in het belangrijkste
exportland Duitsland nam met 4% af als gevolg van de negatieve
ontwikkelingen op de Duitse kledingmarkt.
Opvallend is dat de grootste groei (+ 18%) werd bereikt in landen
buiten de EU. In dit kader noemde MODINT-voorzitter Van Dalfsen met
name landen als Turkije, Oost-Europa en de Verenigde Staten waar een
toenemende belangstelling voor Nederlandse kledingproducten bestaat.
Met een omvang van 8,5 miljard blijft Nederland als thuismarkt veruit
het belangrijkste afzetgebied voor Nederlandse kledingbedrijven. De
consumptie van kleding is volgens MODINT vorig jaar met 2,5% in waarde
gestegen ten opzichte van 2001. Vooral de verkoop van kinder- en
babykleding, ondermode en beenmode nam sterk toe. De afzet van dames-
en herenbovenkleding groeide vorig jaar nauwelijks. Alhoewel de afzet
van kleding in het eerste kwartaal van dit jaar volgens de
statistieken met 7% in waarde toenam, plaatst MODINT kanttekeningen
bij deze forse toename. Zij sporen niet echt met het afgenomen
consumentenvertrouwen en met signalen die MODINT zelf uit de markt
verneemt.
12 juni 2003