Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 15 augustus 2003

Aangepaste dienstregeling door werkzaamheden Moerdijkbrug

In de periode van zaterdag 16 augustus tot en met zondag 24 augustus wordt op de Moerdijkbrug een onderhoudsarme spoorconstructie aangebracht. Als gevolg van deze werkzaamheden past NS de dienstregeling aan op de trajecten Den Haag Centraal - Heerlen/Venlo, Den Haag Centraal - Dordrecht -Roosendaal, Amsterdam Centraal - Dordrecht - Roosendaal - Vlissingen, Amsterdam Centraal - Dordrecht - Breda (via Haarlem) Utrecht Centraal - 's-Hertogenbosch - Eindhoven, Tilburg West - Deurne en op het internationale traject Amsterdam Centraal - Brussel - Parijs.
De werkzaamheden aan de spoorbaan worden uitgevoerd door ProRail in opdracht van de Rijksoverheid.

Wat is er in de dienstregeling aangepast?
De intercity's tussen Den Haag Centraal - Heerlen/Venlo rijden op zaterdag 16, zondag 17, zaterdag 23 en zondag 24 augustus niet tussen Den Haag Centraal en Eindhoven. Op maandag 18 tot en met vrijdag 22 augustus rijden deze treinen niet tussen Den Haag Centraal en Tilburg.

Zaterdag 16 tot en met zondag 24 augustus
De intercity's van Tilburg/Eindhoven naar Venlo rijden vanaf Eindhoven als stoptrein naar Venlo
De stoptreinen Tilburg West - Deurne v.v. rijden extra tussen Breda en Tilburg West
De sneltreinen Amsterdam Centraal - Breda (via Haarlem) rijden 2x per uur tussen Amsterdam Centraal en Breda v.v. en stoppen niet in Dordrecht Zuid
De intercity's Amsterdam Centraal - Dordrecht v.v. rijden als extra stoptrein door van Dordrecht naar Roosendaal v.v.
De intercity's Amsterdam Centraal - Roosendaal - Vlissingen v.v. rijden tussen Dordrecht en Roosendaal als stoptrein. Hierdoor arriveren deze intercity's in Vlissingen en in Amsterdam ongeveer een half uur later.
De stoptreinen Den Haag Centraal - Roosendaal v.v. rijden niet tussen Dordrecht en Roosendaal
De intercity's Utrecht Centraal - Eindhoven v.v. rijden niet. De intercity's tussen Haarlem/Amsterdam en Eindhoven/Maastricht rijden wel
De internationale treinen Amsterdam Centraal - Antwerpen - Brussel v.v. rijden via een andere route en stoppen niet in Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam Centraal en Dordrecht. In plaats daarvan rijden deze treinen via Utrecht Centraal en 's-Hertogenbosch
Thalys Amsterdam - Brussel - Parijs en Zon-Thalys Amsterdam Centraal - Avignon - Marseille rijden via een andere route en stoppen niet in Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam Centraal. In plaats daarvan stopt Thalys in Utrecht Centraal.
De nachttrein van Amsterdam Centraal naar Parijs rijdt via een andere route en stopt niet in Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam Centraal. In plaats daarvan stopt de nachttrein in Utrecht Centraal en 's-Hertogenbosch. De nachttrein van Parijs naar Amsterdam Centraal rijdt via de normale route.

Over de wijzigingen in het internationale treinverkeer is een afzonderlijk persbericht verzonden met meer details.

Informatie voor treinreizigers:
Voor een persoonlijk reisadvies kunnen reizigers bellen met Openbaar Vervoer Reisinformatie 0900-9292 ( E 0,50 p/mn), voor internationale reizen met 0900-9296 (E 0,35 p/mn) of voor een elektronisch reisadvies 0900-1475 (E 0,35 p/mn). Tevens is aan de loketten een folder verkrijgbaar. De informatie is eveneens beschikbaar via Teletekstpagina 754 en via de NS Internetsite (www.ns.nl)
|Noot aan| |Voor meer informatie over de gevolgen voor treinreizigers:|
|de      | |NS persvoorlichting, Fijs Overdijk, telefoon 010 -        |
|redactie| |2824515.                                                  |
|        | |In het weekeinde kunt u bellen met ProRail                |
|        | |Railverkeersleiding 030-2354555.                          |
|        | |Voor meer informatie over de technische aard van de       |
|        | |werkzaamheden: ProRail Rail, Janneke Boutkam, telefoon 010|
|        | |- 2824810.                                                |

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 385 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --