Nederlandse Spoorwegen

                Persbericht

                Datum     13 augustus 2003 
                Tijd      10.00 uur
                Plaats    Rotterdam

                Renovatie Moerdijkbrug van start!
De Moerdijkbrug, de langste spoorbrug van Nederland, wordt ingrijpend vernieuwd. Tijdens een enkelsporige treinvrije periode van 9 dagen van 16 t/m 24 augustus zal een aanvang gemaakt worden met de renovatie. Hoofdaannemer Hollandia begint dan op het traject Lage Zwaluwe - Dordrecht met het verwijderen en afvoeren van de bestaande spoorconstructie op de brug. Daarna wordt begonnen met de voorbereidingen voor het aanbrengen van de nieuwe onderhoudsarme spoorconstructie. Doel van de renovatie is de Moerdijkbrug goedkoper in onderhoud te maken maar ook de levensduur aanzienlijk te verlengen. In oktober wordt het spoortraject Dordrecht - Lage Zwaluwe onder handen genomen

Aard werkzaamheden
De afgelopen jaren is jaarlijks regulier onderhoud aan de Moerdijkbrug uitgevoerd. De wijzigingen die nu worden doorgevoerd, zijn de eerste grote wijzigingen aan de spoorbrug sinds de oplevering in 1955. Er is gekozen voor een innovatieve, onderhoudsarme spoorconstructie waarbij de spoorstaven niet langer bevestigd zijn op houten dwarsliggers, maar ingegoten liggen in een kurkrubber-emulsie.

De voorbereiding op de renovatiewerkzaamheden aan de Moerdijkbrug is in april van dit jaar gestart. Achtereenvolgens zijn de kabeltracés tijdelijk omgelegd en nieuwe kabelkokers, bordessen, leuningen en trappen geplaatst. De voorbereidende werkzaamheden zijn het afgelopen weekend afgerond met het aanpassen van de beveiliging.

De bestaande spoorstaafbevestiging van de Moerdijkbrug, houten dwarsliggers met daarop de spoorstaaf gemonteerd, wordt nu vervangen door stalen deksecties met ingegoten spoorstaven. Dit maakt de brug stiller en onderhoudsarmer. Voor de twee sporen samen worden 170 stuks deksecties in 15 verschillende typen van elk ca. 13 meter lengte aangebracht. In totaal wordt 2160 meter spoor vervangen (voor 2 sporen). Voor de hele renovatiewerkzaamheden wordt ca. 1.450.000 kilogram staal verwerkt en meer dan 35 kilometer kabel vernieuwd. De totale investeringskosten bedragen ca. 18 miljoen euro. Na deze ingrijpende renovatie kan de Moerdijkbrug weer zo'n vijftig jaar mee.

Betrokken partijen
Tijdens deze eerste 9-daagse buitendienststelling wordt door 190 personen, verdeeld over drie ploegen, dag en nacht gewerkt aan de Moerdijkbrug. In opdracht van ProRail verzorgt Holland Railconsult de directievoering. Hoofdaannemer Hollandia uit Krimpen aan den IJssel is samen met Strukton Systems, Strukton Railinfra Randstad Zuid en Mercon Steel structures B.V. verantwoordelijk voor de uitvoering van het werk.

Beperkt treinverkeer
Van zaterdag 16 t/m zondag 24 augustus rijden er minder treinen in een aangepaste dienstregeling op het traject Lage Zwaluwe-Dordrecht. Reizigers dienen rekening te houden met extra reistijd en extra overstappen.Voor meer informatie kunnen reizigers terecht bij het NS-loket, www.ns.nl en OV-Reisinformatie telefoonnummer 0900-1475 (E 0,35 p.m.).

Historie
De Moerdijkbrug is in 1872 voor het eerst in gebruik genomen. Destijds is de brug over het Hollandsch Diep in vijf jaar tijd aangelegd. Bij de ingebruikname was de Moerdijkbrug de langste brug van Europa (1470 meter), het technische wonder bij uitstek.

Tijdens de tweede Wereldoorlog heeft de brug het zwaar te verduren gehad. In de dagen van de wederopbouw werd met man en macht gewerkt om bruggen in Nederland weer te herstellen. Op 24 augustus 1946 werd de provisorisch opgelapte Moerdijkbrug door Z.K.H. Prins Bernhard, Prins der Nederlanden, weer geopend voor treinverkeer.

Gelijk met de herstelwerkzaamheden werden de pijlers versterkt en verbreed om de brug in de toekomst dubbelsporig te kunnen maken. Ook werd voor de scheepvaart een betere doorvaart-hoogte gerealiseerd door de brugdelen hoger op de pijlers te plaatsen. Verder werd de brug ingekort tot 1 kilometer lengte door overspanningen aan de noordzijde te vervangen door een zanddam. In 1954 en 1955 werden alle oude en tijdelijke brugdelen vervangen door vijf dubbele, dubbelsporige vakwerkoverspanningen van 200 meter lengte.

De afgelopen jaren is regulier onderhoud aan de Moerdijkbrug uitgevoerd. De wijzigingen die nu doorgevoerd worden zijn de eerste echte wijzigingen aan de constructie sinds de oplevering in 1955.


---

Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u bellen met Janneke Boutkam, persvoorlichter ProRail Regio Randstad Zuid, telefoon: 010-2824810.

Sinds 1 januari 2003 werken Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding onder één nieuwe naam: ProRail. ProRail streeft voor de vervoerders van reizigers en goederen naar een optimale beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid van het spoornet.

Voor algemene informatie over ProRail zie www.prorail.nl


---- --