Inspectie Werk en Inkomen

Fusie speelt UWV nog parten bij reduceren openstaande posten

Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) spant zich in om het bedrag aan openstaande posten, die vaak ontstaan door eerder gemaakte fouten bij het verstrekken van uitkeringen, terug te dringen. De aandacht die UWV besteedt aan het op orde brengen van bedrijfsprocessen en geautomatiseerde systemen heeft nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Gezien de grootscheepse fusie waaruit UWV op 1 januari 2002 is ontstaan, is ook niet te verwachten dat alle bedrijfsprocessen binnen een jaar zijn geüniformeerd. Dit zegt de Inspectie Werk en Inkomen in haar vandaag gepubliceerde rapport Afhandeling openstaande posten Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen; eindrapport.

UWV is per 1 januari 2002 ontstaan uit een fusie van de uitvoeringsinstellingen Gak, Cadans, SFB, USZO en GUO. De bedrijfsprocessen voor het afhandelen van openstaande bedragen zijn binnen UWV nog niet uniform. Ook verschillen instructies en handleidingen binnen UWV en binnen de organisatieonderdelen van UWV. Dit maakt het moeilijk voor UWV om de afhandeling van de openstaande posten centraal aan te sturen en te beheersen. Hierdoor staan posten langer dan noodzakelijk open en ontstaan er onnodig nieuwe. Door posten langer open te laten staan dan nodig is, ontstaat het risico dat individuele verzekerden bevoordeeld of benadeeld worden omdat bedragen niet meer ingevorderd, betaald of verrekend kunnen worden.

UWV maakt gebruik van administratieve geautomatiseerde systemen die voor een belangrijk deel niet op elkaar aansluiten en voor een deel verouderd zijn. Dit, samen met de constatering dat verschillende organisatieonderdelen van UWV het begrip openstaande posten verschillend interpreteren, maakt het moeilijk om de omvang van de openstaande posten precies vast te stellen. De inspectie schat het bedrag aan openstaande posten op 373 miljoen euro per februari 2003.

UWV onderkent de ernst van het probleem en heeft een plan van aanpak ontwikkeld om de afhandeling van de openstaande posten bij UWV Cadans, waar het proces de meeste tekortkomingen vertoonde, te verbeteren. Verder gaat UWV het invorderen van bedragen centraal uitvoeren. Nu verschilt de aanpak van het invorderingsproces nog per vestiging. Ook heeft UWV een eenduidige definitie geformuleerd voor het begrip openstaande posten en de verantwoording daarvan, die moet zorgen voor betrouwbaarder cijfers.

persbericht IWI, 27 augustus 2003