Fusie speelt UWV nog parten bij reduceren openstaande posten
Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) spant zich in
om het bedrag aan openstaande posten, die vaak ontstaan door eerder
gemaakte fouten bij het verstrekken van uitkeringen, terug te dringen.
De aandacht die UWV besteedt aan het op orde brengen van
bedrijfsprocessen en geautomatiseerde systemen heeft nog niet het
gewenste resultaat opgeleverd. Gezien de grootscheepse fusie waaruit
UWV op 1 januari 2002 is ontstaan, is ook niet te verwachten dat alle
bedrijfsprocessen binnen een jaar zijn geüniformeerd. Dit zegt de
Inspectie Werk en Inkomen in haar vandaag gepubliceerde rapport
Afhandeling openstaande posten Uitvoeringsinstituut
Werknemersverzekeringen; eindrapport.
UWV is per 1 januari 2002 ontstaan uit een fusie van de
uitvoeringsinstellingen Gak, Cadans, SFB, USZO en GUO. De
bedrijfsprocessen voor het afhandelen van openstaande bedragen zijn
binnen UWV nog niet uniform. Ook verschillen instructies en
handleidingen binnen UWV en binnen de organisatieonderdelen van UWV.
Dit maakt het moeilijk voor UWV om de afhandeling van de openstaande
posten centraal aan te sturen en te beheersen. Hierdoor staan posten
langer dan noodzakelijk open en ontstaan er onnodig nieuwe. Door
posten langer open te laten staan dan nodig is, ontstaat het risico
dat individuele verzekerden bevoordeeld of benadeeld worden omdat
bedragen niet meer ingevorderd, betaald of verrekend kunnen worden.
UWV maakt gebruik van administratieve geautomatiseerde systemen die
voor een belangrijk deel niet op elkaar aansluiten en voor een deel
verouderd zijn. Dit, samen met de constatering dat verschillende
organisatieonderdelen van UWV het begrip openstaande posten
verschillend interpreteren, maakt het moeilijk om de omvang van de
openstaande posten precies vast te stellen. De inspectie schat het
bedrag aan openstaande posten op 373 miljoen euro per februari 2003.
UWV onderkent de ernst van het probleem en heeft een plan van aanpak
ontwikkeld om de afhandeling van de openstaande posten bij UWV Cadans,
waar het proces de meeste tekortkomingen vertoonde, te verbeteren.
Verder gaat UWV het invorderen van bedragen centraal uitvoeren. Nu
verschilt de aanpak van het invorderingsproces nog per vestiging. Ook
heeft UWV een eenduidige definitie geformuleerd voor het begrip
openstaande posten en de verantwoording daarvan, die moet zorgen voor
betrouwbaarder cijfers.
persbericht IWI, 27 augustus 2003
Inspectie Werk en Inkomen