GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 27 augustus 2003 11:43
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Cadeautje lease-auto's ongewenst

(27 augustus 2003)

Volgens de Telegraaf wil het kabinet lease-auto's goedkoper maken. GroenLinks is daar fel tegen.

In tijden van bezuinigignen is het zeer ongewenst dat juist dat eigenaars van een lease-auto een fiscaal cadeautje van de overheid krijgen. Dit cadeautje is bovendien slecht voor het milieu en de files. Het is ook in strijd met het voornemen van het kabinet om de kosten van de auto te 'variabilseren': hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt. De kamerleden Kees Vendrik en Wijnand Duyvendak stelden daarover de volgende vragen:

Vragen van de leden Vendrik en Duyvendak (beiden GroenLinks) aan de staatssecretaris van Financiën, de staatssecretaris van Vrom en de minister van V&W over de belasting op de auto van de zaak


1. Is de berichtgeving in de Telegraaf over de voorgenomen wijziging van de fiscale bijtelling van lease-auto's juist?


2. Waarom kiest het kabinet voor een vereenvoudiging van de fiscale bijtelling van lease-auto's die de schatkist geld kost?


3. Wat is de rechtvaardiging van de keuze van het kabinet dat mensen met een eigen auto dit geld moeten ophoesten?


4. Heeft het kabinet ook gekeken naar budgettair neutrale varianten van een vereenvoudiging van de fiscale bijtelling voor de auto van de zaak? Zo ja, waarom wordt niet voor zo'n variant gekozen? Zo nee, waarom niet?


5. Hoeveel is het lease-autobezit de afgelopen jaren toegenomen (van 1995 tot heden)?


6. Is er gekeken naar de effecten van de wijziging op het totale lease-auto bezit in Nederland? Zo ja wat zijn deze op termijn? Zo nee, waarom niet en wil het kabinet dit alsnog doen en deze analyse aan de Kamer voorleggen?


7. Hoe is verlaging van de belasting voor lease-auto's te combineren met de wens van het kabinet om de autokosten zoveel mogelijk te variabiliseren en de burger te confronteren met de prijs van vervuiling?


8. Heeft het kabinet door het RIVM of een ander onafhankelijk instituut de effecten van deze wijziging op het totale aantal gereden kilometers in Nederland en de CO-2-uitstoot van het verkeer bekeken? Zo ja wat zijn de effecten? Zo nee, wil het kabinet dit alsnog doen en deze analyse aan de Kamer voorleggen?


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -