Universiteit Maastricht

Universiteit Maastricht

Trefwoorden: Aandeelhouderswaarde

Promotie dhr. P.A.M. Sampers RA
in de Faculteit der Economische Wetenschappen & Bedrijfskunde
Titel: "The relation between management control systems and shareholder value creation".

Promotores: Prof.dr. A.M.M. Blommaert; Prof.dr. W.J. Buijink. Woensdag 10 september 2003, 16.00 uur

Uit onderzoek onder 68 aan de Amsterdamse beursgenoteerde bedrijven is gebleken dat bedrijven die groot belang hechten aan financiële prestatiemaatstaven en die prestatieafhankelijke beloningen juist minder belangrijk vinden beter presteren en meer waarde creëren voor hun aandeelhouders. Opmerkelijk is dat bedrijven die bewust sturen op het scheppen van waarde voor hun aandeelhouders, door de toepassing van value-based management, in de praktijk geen betere prestaties realiseren dan bedrijven die dit niet doen. De vraag komt daardoor op of de 35 beursfondsen die aangeven value-based management toe te passen dit verkeerd doen of dat deze, door consultants met veel verve verkochte aanpak, gewoon niet werkt.

Kijk voor meer informatie over onderzoek in de UM ook naar het Research Magazine, http://www.unimaas.nl/researchmagazine/ http://www.unimaas.nl/researchmagazine