Universiteit Maastricht
Trefwoorden: Aandeelhouderswaarde
Promotie dhr. P.A.M. Sampers RA
in de Faculteit der Economische Wetenschappen & Bedrijfskunde
Titel: "The relation between management control systems and shareholder
value creation".
Promotores: Prof.dr. A.M.M. Blommaert; Prof.dr. W.J. Buijink.
Woensdag 10 september 2003, 16.00 uur
Uit onderzoek onder 68 aan de Amsterdamse beursgenoteerde bedrijven is
gebleken dat bedrijven die groot belang hechten aan financiële
prestatiemaatstaven en die prestatieafhankelijke beloningen juist minder
belangrijk vinden beter presteren en meer waarde creëren voor hun
aandeelhouders. Opmerkelijk is dat bedrijven die bewust sturen op het
scheppen van waarde voor hun aandeelhouders, door de toepassing van
value-based management, in de praktijk geen betere prestaties realiseren dan
bedrijven die dit niet doen. De vraag komt daardoor op of de 35 beursfondsen
die aangeven value-based management toe te passen dit verkeerd doen of dat
deze, door consultants met veel verve verkochte aanpak, gewoon niet werkt.
Kijk voor meer informatie over onderzoek in de UM ook naar
het Research Magazine, http://www.unimaas.nl/researchmagazine/
http://www.unimaas.nl/researchmagazine
Universiteit Maastricht