Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

GELINK ADVIESGROEP DAAGT CONSUMENTENBOND VOOR RECHTER

Financieel directeur Hazewinkel: 'Het moet uit zijn met de hetze tegen ons!'

Enschede, woensdag 10 september 2003

Gelink Adviesgroep, de grootste onafhankelijke hypotheekbemiddelaar in ons land, heeft de Consumentenbond voor de rechter gedaagd. Gelink verzet zich tegen de plaatsing van een artikel in het septembernummer van de Geldgids omdat deze bol staat van feitelijke onjuistheden en kwalijke suggesties. Gelink wil bij plaatsing de schade, die in de miljoenen kan lopen, verhalen op de Consumentenbond.

Financieel directeur Charles Hazewinkel: "We hebben de Consumentenbond uitgebreid op alle feitelijke onjuistheden gewezen, en zelfs schriftelijk en mondeling uitgenodigd om op ons hoofdkantoor een kijkje te nemen om zelf te zien hoe integer en netjes wij werken. De Consumentenbond heeft echter geen oog voor de feiten en wil die ook niet zelf zien. We zijn het beu dat ons door de Consumentenbond telkens weer zoveel onrecht wordt aangedaan, vandaar de gang naar de rechter. We hebben ons daarover laten adviseren door het gerenommeerde advocatenkantoor Baker & McKenzie te Amsterdam".

Het voorgenomen artikel in de Geldgids is gebaseerd op onjuiste en onnodig grievende beschuldigingen van een ex-werknemer die enkele jaren geleden wegens wanprestatie de onderneming heeft verlaten. "De Consumentenbond zou beter moeten weten, dan haar ogenschijnlijke onafhankelijke positie als belangenvereniging te misbruiken voor rancunes", aldus Hazewinkel.

Het artikel gaat onder meer in op de beloningstructuur van de intermediairs en het provisiesysteem. Hoewel de weergave hiervan in het artikel onjuist is, wil Gelink er wel op wijzen dat het eerder regel is dan uitzondering bij aanbieders van financiële producten, zoals banken en verzekeraars, om met een provisiesysteem te werken. "We snappen dan ook niet dat wij als enige eruit worden gelicht, terwijl ons beloningssysteem in wezen niet verschilt met dat van andere banken en verzekeraars. Dat plaatst ons in een nadelige positie", aldus Hazewinkel.

Te bont

Helemaal te bont maakt de Consumentenbond het met haar berekening van de gemiddelde winst, die Gelink maakt op hypotheken. Hazewinkel: "Was het maar waar dat wij de door hen berekende ¤ 24.000 per hypotheek verdienen, het is in werkelijkheid amper een kwart van dat bedrag."

Gelink loopt vooruit op de op stapel staande zorgplicht in de financiële sector en informeert de klanten uitgebreid aan de hand van de financiële bijsluiter. Ruim vantevoren wordt een offerte toegestuurd. Zelfs als daarna het contract wordt ondertekend heeft de klant nog drie dagen de tijd om ervanaf te zien. Daarbij loopt Gelink vooruit in de branche en heeft het zich alvast geconformeerd aan hetgeen bij de verkoop van woningen is geregeld.

Gelink beseft dat de markt van tussenpersonen niet transparant is en dat er kaf tussen het koren zit. Om die reden ontwikkelt Gelink in samenwerking met een gerenommeerd organisatie-adviesbureau een keurmerk met strenge criteria voor tussenpersonen. Dit keurmerk moet de verdere professionalisering en transparantie in de branche een flinke impuls geven. Gelink wil een voorbeeldorganisatie zijn voor de gehele branche met voorbeeldige adviezen aan de klanten.

Gelink is reeds lid van de Nederlandse Vereniging van Financiële Dienstverleners, waar Hazewinkel overigens een bestuursfunctie vervult. Deze vereniging heeft op het gebied van consumptief gebied een gedragscode ontwikkeld, waar de leden zich nauwgezet aan dienen te houden. Ook heeft Gelink zich aangemeld bij de Stichting Keurmerk Hypotheekbemiddeling, een stichting die de kwaliteit bewaakt op het gebied van hypotheekbemiddeling.

Uniek is ook dat Gelink begin volgend jaar haar jaarverslag publiceert zodat de organisatie transparant is voor iedereen. In het verslag staat duidelijk hoe het geld wordt verdiend, welk opleidingsniveau de mensen hebben en hoeveel energie er wordt gestoken in goede voorlichting aan klanten. Het voornemen bestond het jaarverslag reeds dit jaar te publiceren, maar omdat het jaar reeds vergevorderd is en de situatie over het jaar 2002 niet meer vergelijkbaar is met de huidige situatie, is besloten voor het eerst over het jaar 2003 een jaarverslag te publiceren.

Profiel Gelink Adviesgroep

Gelink Adviesgroep is opgericht in 1984. Het bedrijf met vestigingen in Enschede, Hoofddorp en Breda telt 150 medewerkers. Gelink Adviesgroep is de grootste onafhankelijke hypotheekbemiddelaar in Nederland, en staat als cliëntenremisier geregistreerd bij de AFM.



Ingezonden persbericht