Gemeente Zwolle

Aanpassing hoofdinfrastructuur Stadshagen

Toekomstige ontwikkelingen in de stad, zoals de uitbreiding van Stadshagen en bedrijventerrein Voorsterpoort, hebben grote gevolgen voor het verkeersaanbod aan de westzijde van Zwolle. Het college heeft daarom ingestemd met het uitwerken van een nieuw tracé om de verkeersdruk richting Stadshagen op te vangen.

Bij de raadsbehandeling van het structuurplan Stadshagen II is de ruimtelijke hoofdstructuur voor het plangebied vastgesteld. Hierin werd veel aandacht besteed aan het wegennet rondom Stadshagen en de aansluiting van de wijk op de regionale wegen. In het structuurplan is toen een afweging gemaakt tussen de weg 'binnendoor' en de weg 'buitenom'. De raad had de voorkeur voor een weg buitenom, omdat dit gunstiger is voor het woon- en leefklimaat in Stadshagen. Hiermee zou bovendien het verkeer met een regionale bestemming om de wijk heen geleid worden. Inmiddels is er nader onderzoek verricht, is er een Milieueffectrapport (MER) opgesteld en zijn de plannen verder uitgewerkt. Hier is een tracévoorstel uit voortgekomen waarmee het college op 4 september heeft ingestemd.

Hoofdinfrastructuur Noordwest Zwolle
De hoofdinfrastructuur voor dit gebied bestaat uit drie gedeelten: de Westenholterallee
de doortrekking van de Hasselterweg ter vervanging van de Noodweg een nieuw tracé langs Breezicht of het opwaarderen van de huidige Hasselterweg.

Westenholterallee
Er komt een nieuwe weg (Westenholterallee) parallel aan de Turnhoutsweg met een nieuwe hoge brug over het Zwolle-IJsselkanaal. De raad zal naar verwachting in het najaar van 2003 het betreffende bestemmingsplan vaststellen.

Doortrekken Hasselterweg
Het eerste probleem met de hoofdinfrastructuur is de aanwezigheid van de Noodweg in Stadshagen I. Deze doorgaande regionale weg moet tijdig worden vervangen door een nieuwe verbinding met de Voorsterweg, zodat de bouw van woningen niet wordt vertraagd. Vooruitlopend op de vaststelling van het bestemmingsplan Stadshagen II is een 'artikel 19 procedure' (wet ruimtelijke ordening) nodig om de nieuwe verbinding in 2005 gereed te hebben. Deze nieuwe weg sluit zoveel mogelijk aan op de toekomstige hoofdinfrastructuur rond Stadshagen. Bij de spoorweg Zwolle-Kampen kruist de weg het spoor met een viaduct en loopt verder parallel daaraan in de richting van de stad.

Nieuw tracé
Bij de uitwerking van het stedenbouwkundig plan en het bestemmingsplan voor Stadshagen II is het noodzakelijk dat er een besluit ligt of de weg binnendoor of buitenom moet worden aangelegd. Het structuurplan gaat weliswaar uit van buitenom, maar de definitieve beslissing maakt onderdeel uit van het bestemmingsplan. Er zijn nu drie mogelijke tracés onderzocht aan de hand van de volgende criteria: verkeer en mobiliteit, MER, stedenbouwkundige samenhang, kosten en maatschappelijke haalbaarheid.

Tracé 1
Het ombouwen van de huidige Hasselterweg, waarbij de rotondes vervangen worden door ongelijkvloers kruisingen.
Voordeel: relatief goedkoop.
Nadelen: de weg vormt een blijvende barrière in de wijk, die het woon- en leefklimaat negatief beïnvloedt; deze variant vindt geen draagvlak bij de bewoners van Stadshagen.

Tracé 2
Een weg in randligging, ten zuiden van de Milligersteeg. Voordelen: tast de polder en de huidige agrarische structuur niet aan. Volgens de MER het meest milieuvriendelijke alternatief, dat ook een goede doorstroming van het (provinciale) verkeer mogelijk maakt. Nadelen: biedt geen optimalisering van de woningbouw en heeft negatieve invloed op de exploitatie.

Tracé 3:
Een weg buitenom, ten noorden van de Milligersteeg in de Mastenbroekerpolder.
Voordelen: tast het agrarisch gebeid niet aan, laat het plangebied intact en biedt optimalisering van de woningbouw. Heeft maatschappelijk het meeste draagvlak.
Nadelen: aantasting van het waardevolle polderlandschap; de provincie wil verstoring liever vermijden.

Voorstel nieuw tracé
Vanuit de verschillende invalshoeken zijn er voor elk van de tracés voor- en nadelen te noemen.
De voorkeur van het college gaat uit naar een weg buitenom. Een belangrijke overweging hierbij is de doelstelling om 4000 woningen te bouwen in Stadshagen II bij een sluitende exploitatie. Daarnaast streeft het college naar een vlotte doorstroming van het regionale verkeer in combinatie met een goede ontsluiting van de wijk. De weg in randligging (tracé 2) heeft te grote consequenties voor de woningaantallen en de exploitatie. Ombouwen van de Hasselterweg (tracé 1) heeft te veel nadelen voor de leefbaarheid in de wijk.
De weg buitenom is de enige variant die een duurzame ontwikkeling van Stadshagen II garandeert. Vanwege de resultaten van de MER en de kwaliteiten van de Mastenbroekerpolder, wil het college hierbij zorgvuldig rekening houden met de historische structuur en de landschappelijke waarden. Door de weg niet op 400 meter (zoals in de MER is aangenomen) maar op circa 275 m ten noorden van de Milligersteeg aan te leggen, is het tussenliggende gebied blijvend aantrekkelijk voor de landbouw. Bovendien wordt op deze wijze voorkomen dat dit gebied het aanzicht krijgt van een rommelige stadsrandzone. Tenslotte krijgt de natuurcompensatie veel aandacht. Te denken valt aan maatregelen om de weidevogelstand positief te beïnvloeden.

Data vervolgtraject Stadshagen II


23 september vergadering commissie Ruimte
behandeling voorstel MER, voorstel infrastructuur Noordwest Zwolle en voorontwerpbestemmingsplan


06 oktober vergadering gemeenteraad
behandeling voorstel MER en voorstel infrastructuur Noordwest Zwolle


16 oktober start inspraakprocedure (4 weken)
publicatie inspraakprocedure in Peperbus
ter inzage ligging stukken in gemeentelijke informatiecentra Stadshuis en Stadshagen


3 november informatie- en inspraakavond
locatie: Het Anker, Meester Koolenweg 10 (Westenholte) programma:

16.00-19.00 uur inloop: mogelijkheid om kennis te nemen van de plannen
19.30-21.00 uur informatiebijeenkomst, toelichting op de plannen
21.00-22.00 uur mogelijkheid tot reactie, inspraak en vragen stellen



---