EVD


BM 09, september 2003: Tijd voor investeren in Oost-Europa
---

Als er een populariteitspoll bestaat voor de tien kandidaat-lidstaten van de EU, dan gaan Hongarije, Polen, Tsjechië en Slowakije beslist aan kop bij buitenlandse investeerders. Lagere arbeidskosten zijn bij die keuze niet zaligmakend. Andere vestigingscriteria wegen minstens even zwaar.

Uit recente cijfers van het Weense instituut voor economische studies WIIW, blijkt dat de wereldwijde economische dip vorig jaar geen gevolgen had voor de toestroom van buitenlands kapitaal naar Polen, Hongarije, Tsjechië en Slowakije. Tsjechië wist het meest te incasseren: 9 miljard US dollar aan nieuwe investeringen. En volgens de European Investment Monitor van consultantsbureau Ernst & Young snelde de Hongaarse hoofdstad Budapest vorig jaar de top-10 binnen van de meest populaire investeringsbestemmingen binnen Europa. Terwijl bekend is dat de lonen daar hoger liggen dan in de rest van het land. Ernst & Young concludeert dat het verslechterde economische klimaat ertoe leidt dat bedrijven niet langer pionieren, maar kiezen voor investeringen in landen die al een behoorlijke mate van economische ontwikkeling achter de rug hebben. En dan ligt een keuze voor Polen, Hongarije, Slowakije en Tsjechië zonder meer voor de hand. Alle vier zullen ze volgend jaar mei toetreden tot de Europese Unie; hier en daar worden zelfs al voorzichtig jaartallen genoemd voor de invoering van de euro.
In vergelijking met Noord-en West-Europa zijn de loonkosten nog altijd laag, al stijgen ze met name in Hongarije en Polen momenteel met sprongen. In Hongarije gingen de gemiddelde salarissen tussen 2001 en 2002 zelfs met 49 procent omhoog. Ook in Tsjechië zijn werknemers aan een financiële inhaalslag begonnen: hun lonen stegen in dezelfde periode met 35 procent. In Slowakije gaan de ontwikkelingen op dit gebied langzamer.

'Puur kijken naar lonen is geen strategie'
Uit de praktijk blijkt evenwel dat succesvolle Nederlandse investeerders zich niet blindstaren op de lonen, maar hun keuze voor een locatie kritisch toetsen aan veel meer criteria. En Polen, Tsjechië, Hongarije en Slowakije blijken, met onderling marginale verschillen, het beste in staat verlangens te vervullen. Van de vier landen heeft Tsjechië momenteel het beste vestigingsklimaat voor buitenlandse bedrijven (volgens de Economist Intelligence Unit). Pluspunten zijn onder meer: doortimmerde wetgeving voor de bescherming van bedrijfseigendommen, een goed opgeleide beroepsbevolking die bovendien niet geneigd is tot staken en een actief overheidsbeleid gericht op stimulering van innovatie en technologie. Je hoort wel vaker geluiden dat deze landen binnenkort alweer te duur worden en dat het tijd wordt om verder te kijken. Eerlijk gezegd snap ik daar niks van, zegt Gerard Uijtendaal, partner bij New Markets Consulting in Woerden. Je puur richten op lage lonen is toch geen strategie? Dan zit je voor je t weet in China. Ons bureau heeft berekend dat bedrijven die naar Midden-Europa gaan, over een periode van zeven jaar een kostenvoordeel kunnen behalen van 35 procent ten opzichte van produceren in Nederland. Maar alléén wanneer wordt geïnvesteerd in verbetering van de productiviteit, want die is nu relatief laag. Dus zul je als buitenlander meer moeten betalen om lokale werknemers aan je bedrijf te binden. Anders slaan voordelen om in nadelen. En dan blijkt Tsjechië of Polen vanuit Nederland ineens verdomd ver weg.
Ons initiële uitgangspunt om naar Midden-Europa te gaan was inderdaad die lage loonkosten, zegt Han Bloemendal, algemeen directeur van Hungarotech kft in Debrecen, Hongarije. Hungarotech is een joint venture-onderneming van Eldim BV (400 werknemers) uit Lomm (Limburg), producent van onderdelen voor industriële gasturbines. Maar uiteindelijk hebben we gekozen voor een locatie die vanuit het oogpunt van onze klanten het meest interessant is. Het werd Hongarije, dat toch niet een echt lagelonenland is. Alhoewel, als je de tax incentives voor onze sector op een rij zet, dan is het financieel nog best aantrekkelijk te noemen.
Volgens Bloemendal waren het verder kleine, subtiele dingen die Eldim voor Hongarije deden kiezen. De arbeidsmentaliteit vind ik er beter en de mensen komen eerlijker over dan in Polen of Tsjechië. Toen ik op zoek naar een partner bedrijven bezocht en onze producten toonde, zeiden ze in Polen en Tsjechië al meteen: Zeg maar hoeveel je dr hebben wilt. De Hongaren zeiden: Interessant product, maar we hebben geen idee hoe we t moeten maken. Dat geeft aan dat ze niet op winstbejag uit zijn.

Zoek de verschillen
New Markets Consulting heeft een klantenbestand van zon 800 bedrijven die al investeren in Midden- en Oost-Europa of dit serieus overwegen. De zes consultants van het Woerdense adviesbureau vertoeven vaak in die regio, Uijtendaal zegt er ongeveer de helft van zijn tijd door te brengen. Hij constateert dat veel ondernemers in eerste instantie een wat opportunistische houding innemen. Ik heb veel bedrijven nat zien gaan. Snel gelegde contacten vallen vaak tegen. Zeker de laatste tijd hoor ik berichten over bedrijven die zich teleurgesteld uit die markten terugtrekken of noodgedwongen hun partner uitkopen in een poging de zaak alsnog goed op de rails te krijgen. Uijtendaal adviseert toekomstige investeerders dan ook om heel veel tijd uit te trekken en allereerst de comparatieve voordelen van de ene vestigingsplaats ten opzichte van de andere in kaart te brengen. Bedrijven die al in de regio actief zijn, vinden evenwel dat er nauwelijks nog grote verschillen zijn tussen Hongarije, Tsjechië, Polen of Slowakije. Alhoewel, over Polen is men momenteel overwegend pessimistisch. Ik zou nu niet, maar ook niet over vijf of tien jaar naar Polen gaan, zegt Cor van Gils, directeur van Dragon Plastics BV (22 werknemers) uit Sint-Maartensdijk. De mentaliteit ligt me niet zo.' Van Gils heeft slechte ervaringen met Polen. In 1995 wilde deze fabrikant van polyethyleen producten en halffabrikaten daar een afzetmarkt creëren. Zijn Poolse zakenpartner had hij een paar jaar eerder al via een kennis ontmoet. Die man kwam op bedrijfsbezoek in een BMW met autotelefoon en ik dacht: dat ziet er veelbelovend uit. Het bleek al rap tegen te vallen: Ik had me beter moeten voorbereiden. De man bleek uiteindelijk geen geld of contacten te hebben. Ik leverde hem producten en gaf hem geld om een stand voor me te regelen op een beurs, maar uiteindelijk kwam ik erachter dat de man ergens op een parkeerplaats mijn spullen vanuit de kofferbak aan de man probeerde te brengen. Mijn geld en mijn producten heb ik tot op de dag van vandaag niet teruggekregen. In totaal heeft dat avontuur me zon 15.000 euro gekost. Is te overzien, maar als ondernemer vind ik het natuurlijk al vervelend als ik 15 euro op die manier kwijtraak.

Polen blijft trekken
In absolute termen zijn de buitenlandse investeringen in Polen hoger dan in Hongarije, Tsjechië of Slowakije. Maar het zakelijk imago van het land heeft de afgelopen jaren behoorlijke klappen opgelopen als gevolg van de wijdverbreide corruptie en bureaucratie. Toch is de gezaghebbende Britse Economist Intelligence Unit (EIU) voor de komende vier jaar niet al te pessimistisch. Een verwachte scherpe verlaging van de vennootschapsbelasting (van 27 naar 19 procent) volgend jaar, zal naar alle waarschijnlijkheid nieuwe investeringen aantrekken. Verder voorspelt de EIU een voortgaande stijging van de productiviteit, wat het negatieve effect van hogere loonkosten weer teniet doet. Polen is en blijft interessant, vindt ook consultant Uijtendaal. Niet alleen vanwege de grote omvang van de markt, er zitten ook een aantal zeer gespecialiseerde industrieën, bijvoorbeeld op het gebied van aluminium- en metaalproductie. Maar het is een wat moeilijker land om te werken. Ter vergelijking: Hongarije, Tsjechië en Slowakije zijn veel Europeser, je voelt als het ware de historische banden met het Habsburgse rijk. Polen hebben meer Slavische trekjes, ze zijn er ook wat nationalistischer.

Slowaakse inhaalrace
Cor van Gils van Dragon Plastics koos uiteindelijk voor Slowakije, waar hij nu al drie jaar mede-eigenaar is van een productiebedrijf in Surany, in het zuidwesten van het land. In Slowakije hebben ze niet overal riolering. Ze hebben daardoor behoefte aan grote plastic opslagtanks voor waterzuivering, verklaart Van Gils zijn aanwezigheid. En wij hebben tot op heden geen concurrenten ter plekke. Die zitten wel in de regio, maar zijn door de bijkomende transportkosten duurder dan wij.
In zijn productievestiging werken acht Slowaken. De gekozen rechtsvorm is een joint venture en Van Gils is met 51 procent van de aandelen de onbetwiste baas. Ik heb geleerd van Polen. En ik wist dat Slowaken goede werkers waren, dat had ik al van een vriend gehoord. Maar ik heb me ook verdiept in de cultuur en historie van het vroegere Tsjecho-Slowakije en dan kom je tot verrassende inzichten. Zo waren de Tsjechen onder het communistische regime een beetje de snelle jongens en de Slowaken de gezagsgetrouwe uitvoerders. Dat zag je ook terug bij de opdeling in twee republieken; de Tsjechen gingen meteen als een speer en de Slowaken veel langzamer. Maar uiteindelijk zullen ze de concurrentiestrijd volgens mij winnen.
Volgens Uijtendaal hebben de Slowaken goed gekeken naar de fouten die de Tsjechen hebben gemaakt tijdens de overgang naar een vrije markt. De overheid is zeer actief en lokt buitenlandse investeerders onder meer met gratis land, al mag dat straks niet meer van de EU. Grasduinen in de historie van een land, zoals Van Gils heeft gedaan, noemt Uijtendaal een goede manier voor een bedrijf om helder te krijgen welk Midden-Europees land de beste vestigingsplaats zal blijken. In Hongarije zitten van oudsher farmaceuten. Terwijl Tsjechië vroeger voor alle Comecon-landen (Comecon was het economische samenwerkingsverband van de Oostbloklanden, red.) de schoenen produceerde. Dat is nuttige informatie.

Grote regionale verschillen
Leon Beismann is directieassistent van de Van Geel Group (550 werknemers) in Boxtel. Deze producent van kabeldraagsystemen heeft sinds ongeveer vier jaar een verkoopvestiging in Polen, maar wil nu uit kostentechnische overwegingen een eigen productievestiging in Midden- of Oost-Europa. Het liefst moet die al vanaf 1 januari 2004 operationeel zijn. Beismann onderzoekt sinds november vorig jaar de mogelijkheden. Eerst is onderzochtof zon vestiging past binnen onze strategie om op termijn heel Europa als afzetgebied te hebben. Het antwoord was ja, en toen zijn we gaan kijken welke onderdelen van het productieproces voor verplaatsing in aanmerking kwamen en waarheen. Dat vergde veel onderzoek. Als je veel contacten hebt, is de benodigde informatie snelbij elkaar gezocht. Ons viel op dat de verschillen op macro-economisch niveau doorgaans niet groot zijn, maar regionaal wel. We hebbenloonkosten, transportmogelijkheden, politieke en culturele aspecten, uitbestedingsmogelijkheden en douane-formaliteiten met elkaar vergeleken. Er is ook rekening gehouden met de geografische afstand, want die mocht niet te groot zijn vanwege onze time-to-market. Oekraïne en Roemenië vielen daardoor al in een vroeg stadium af. Uiteindelijk hielden we Polen, Tsjechië en Slowakije over. Vervolgens hebben we in twee à drie maanden een heleboel bedrijfsbezoeken afgelegd, zoveel mogelijk bij al bestaande contacten uit onze branche.
Polen leek de minste keus. Dat had te maken met alle verhalen over bureaucratie en corruptie, wat je hoort van anderen, onderbuikgevoelens.Toch werd t Polen. Daar leek zich een interessante business opportunity voor te doen. Het zag er naar uit dat we op redelijk korte termijn een kleine concurrent konden overnemen tegen een relatief geringe prijs. Maar de deal ging niet door. De praktijk bleek toch anders dan onze aanvankelijke verwachtingen, we hadden er geen goed gevoel bij. Dat is inherent aan overnames: soms ketst er eentje af. Inmiddels heeft Beismann zijn blik gericht op Slowakije.

Roep niet te snel hoera
Consultant Uijtendaal herkent het beeld. Volgens hem roepen bedrijven te snel hoera zodra ze een partner of overnamekandidaat denken te hebben gevonden. Kijk goed of een partner geschikt is voor jou, ga na wat zn financiële status is en communiceer duidelijk wat je wilt. Dat is je sleutel tot succes.
Han Bloemendal van Hungarotech vond zijn Hongaarse partner via de Nederlands-Hongaarse consultant DBH Holland. Vooraf hebben we de duur van de joint venture contractueel vastgelegd. Dat laat je de vrijheid te beslissen of je ermee doorgaat of niet. Wij zijn geen General Electrics met dusdanig veel vet op de botten dat we t ons kunnen veroorloven om kostbare fouten te maken.
Ook Cor van Gils van Dragon Plastics nam geen risicos. Mijn partner in de joint venture is aan mij voorgesteld door één van mijn Slowaakse klanten. Die heeft me ook gedurende het hele traject begeleid en ook in contact gebracht met anderen die me nog steeds helpen. Zoals een professor in de rechten aan de Universiteit van Bratislava die nog heeft meegewerkt aan het opstellen van de nieuwe grondwet en die mij nu ook juridisch van adviezen voorziet. En dan heb ik nog een econoom, die noem ik mijn politieagent. Hij is 5-procents aandeelhouder en houdt een oogje in het zeil bij de boekhouding. Na drie jaar draaien we perfect.
Slowakije lijkt ook voor de Van Geel Group een geschikte locatie. Een greenfield-investering zou goed kunnen, zegt Leon Beismann. De lonen zijn er beduidend lager dan in de omringende landen en ook in het land zelf kun je profiteren van behoorlijke verschillen tussen regios. Onze verwachting is dat dit voordeel nog wel een behoorlijke periode standhoudt. Tsjechië vinden we wat dit betreft een stuk minder aantrekkelijk. Maar het komt nu aan op snel handelen. Binnenkort gaan we weer op bedrijfsbezoek.

Handelsreis naar Hongarije en Slovenië
Van 9 t/m 14 november 2003 kunt u samen met EZ-staatssecretaris Karien van Gennip op multisectorale handelsreis naar Hongarije en Slovenië. De organisatie is in handen van de EVD in samenwerking met de Metaalunie, MKB Nederland, Vereniging FME-CWM, Toerisme Recreatie Nederland, de Kamers van Koophandel Oost-Brabant, Noordwest-Holland en Amsterdam.
Heeft u belangstelling, neem dan met spoed contact op met:

· EVD, Jasja Offens, (070) 778 83 63, offens@evd.nl

· Zie ook www.evd.nl/activiteiten

Internetdossier Investeren in Oost-Europa
Op de site Internationaal Ondernemen vindt u een dossier over investeren in Oost-Europa. Er is onder meer informatie te vinden over investeringsontwikkelingen en -beleid, bedrijfsvestiging en belastingwetgeving. Ook zijn er links naar subsidies en investeringsagentschappen.

· Kijk op www.internationaalondernemen.nl/Oost-Europa

Meer informatie:
Over landen en markten

· EVD, Xander Stalenhoef, informatiemanager Hongarije, (070) 778 89 08, hongarije@info.evd.nl

· EVD, Joyce Buisman en Linda Madna, informatiemanagers Polen, (070) 778 89 16, polen@info.evd.nl

· EVD, Regonda van de Sluis, informatiemanager Slowakije, (070) 778 89 20, slowakije@info.evd.nl

· EVD, Thera van Summeren, informatiemanager Tsjechische Republiek, (070) 778 89 21, tsjechische-republiek@info.evd.nl

Over subsidies en kredieten

· Senter, overheidsloket voor subsidies en regelingen www.senter.nl, kies Digitale adviseur, Internationaal

· FMO, overheidsloket voor investeringsfaciliteiten: www.fmo.nl/en/products/ipta.php

· EBRD, faciliteert kredietinstellingen ten behoeve van het MKB: www.ebrd.com/apply/small/index.htm

09.09.2003
---

Bron: Buitenlandse Markten 2003
Nummer: 105405