Gemeente start studie naar invulling gebied toekomstig
vervoerknooppunt Delftlanden
De gemeente gaat een uitgebreide studie maken van wat er in het gebied
van het toekomstig vervoerknooppunt in de wijk Delftlanden moet worden
gerealiseerd. De studie loopt vooruit op een planstudie die in
opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal worden
uitgevoerd door Prorail *). De planstudie moet leiden tot definitieve
verplaatsing van de NS voorstadhalte Bargeres in westelijke richting
(Delftlanden).
De gemeente heeft ambitieuze plannen met het gebied waarnaar de
voorstadhalte Bargeres verplaatst zal worden. Het nieuwe station en
haar directe omgeving moet een belangrijk vervoerknooppunt worden dat
voorziet onder meer in een nieuw busstation, in een P&R-voorziening en
een dynamisch digitaal reizigersinformatiesysteem.
Doel van het toekomstige vervoerknooppunt is het verbeteren van de
toegankelijkheid van de spoorlijn Zwolle-Emmen vv. Ook moet het
knooppunt bijdragen aan versterking van de economische structuur van
Emmen, in het bijzonder stadsdeel zuid.
Ter voorbereiding van de planstudie door Prorail, gaat de gemeente een
visie ontwikkelen op wat in het gebied nodig is. Daarbij wordt onder
meer gekeken naar het ruimtebeslag, ontsluiting van het gebied en
voorzieningen als winkels, woningen, uitgaansmogelijkheden, vestiging
van onderwijsinstellingen, stallingsmogelijkheden voor fietsen, en
voorzieningen voor vrijetijdsbesteding.
In de planstudie door Prorail zullen ook de gevolgen voor de
bereikbaarheid van de wijk Bargeres worden meegenomen.
Voor wat betreft de verkeerskundige infrastructuur dienen voor 1 maart
2008 reeds een aantal werken te zijn gerealiseerd. Het betreft een
spoortunnel onder de Nieuw-Amsterdamsestraat, aanleg van een station
met winkelvoorzieningen, aanleg van een busplein, fietsenstalling, en
de aanleg van taxistandplaatsen. De geplande P&R-voorzieningen zijn zo
ontworpen dat deze kunnen uitgroeien tot een transferium niet alleen
voor de zakelijke reiziger, maar ook voor doorleiding van toeristen en
recreanten (bezoekers van de dierentuin). Verder heeft de gemeente in
het kader van het grotestedenbeleid de ambitie om de komende jaren
30.000 m2 kantoorruimte te realiseren. Een belangrijk deel daarvan
moet in de directe omgeving van het vervoerknooppunt komen.
Deze bedrijvigheid die deze voorzieningen met zich mee brengt, moet in
grote mate bijdragen aan het gebruik van het vervoerknooppunt. Dit
geldt ook door de bouw van seniorenwoningen/appartementen, bijzondere
woonvormen en evt. uitgaansmogelijkheden.
Nadat Prorail de planstudie klaar heeft en de plannen van Emmen in het
gebied hierin zijn geïntegreerd, volgt er nog een uitgebreide inspraak
en bezwarenprocedure.
Verwacht wordt dat de planstudie door Prorail nog dit jaar begint en
binnen een jaar is afgerond.
*) Prorail is per 1 januari 2003 voortgekomen uit een samenvoeging van
Railned, Railinfrabeheer en Railverkeersleiding.
Alle rechten voorbehouden. Aan de op deze pagina's gepresenteerde
informatie kunnen geen rechten worden ontleend. De inhoud van de sites
waarmee een link is aangebracht op basis van een aantal criteria, valt
niet onder verantwoordelijkheid van de gemeente Emmen.
© 2003 Gemeente Emmen
Gemeente Emmen