Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Consumentenheffing op vlees, eieren en zuivel definitief van de baan

Het CBL heeft in de bestuursvergadering van het Productschap Vee en Vlees geconstateerd dat de discussie over consumentenheffingen nu definitief van de baan is. Meermalen is door boerenorganisaties en maatschappelijke organisaties aangedrongen op het instellen van een consumentenheffingen om bepaalde kosten vergoed te krijgen zoals BSE-testkosten voor rundvlees en kosten voor dierwelzijnsmaatregelen in de pluimveehouderij. Het productschap heeft alle mogelijke heffingsvormen zoals accijns, BTW, en PBO heffing geïnventariseerd en heeft daarbij geconcludeerd dat invoering van een consumentenheffing op grote bezwaren stuit. Met name bezwaren van mededingingstechnische aard worden genoemd als belemmering om een consumentenheffing voor voedsel in te voeren.

Het CBL is tegen een heffing op producten op detailhandels niveau. Daar waar gesproken wordt over minder regels en minder administratieve lasten willen Nederlandse supermarkten niet geconfronteerd worden met een berg aan administratieve lasten. Nederlandse supermarkten zijn geen heffingskantoor voor de overheid of andere ketenpartijen. Verder zorgt het invoeren en onderhouden van een consumentenheffing voor hoge uitvoeringslasten en dientengevolge extra bureaucratie bij de overheid waardoor de consument er uiteindelijk dubbel voor zou opdraaien.

Kosten die schakels in de keten maken dienen op de normale wijze te worden doorberekend in de prijzen die de schakels in de keten aan elkaar toerekenen cq van elkaar ontvangen voor geleverde goederen of diensten. Marktwerking in deze is het meest duurzaam. Van een heffing bij de consument gaat geen enkele economische prikkel uit en sust marktpartijen in slaap. Wanneer echter de Nederlandse overheid unilateraal (dus niet geharmoniseerd) regels stelt die hoge kosten met zich meebrengen en daardoor marktverstorend werken, dient de overheid volgens het CBL de ontstane problemen op te lossen.