SPECSAVERS

Miljoenen 55-plussers betalen veel te veel voor hun bril

P E R S B E R I C H T

Miljoenen 55-plussers betalen veel te veel voor hun bril Prijs varifocale glazen onevenredig hoog
Specsavers: 'daarom starten wij vandaag een prijsvergelijkende campagne waarin we de namen van de bekende opticienketens noemen'

Dat het merendeel (57%) van de 55-plussers onaangenaam verrast wordt door de prijs die zij moeten betalen voor hun glazen (TNS NIPO Brillenbarometer, juli 2003), is terecht. Zo blijkt uit het vervolgonderzoek dat in opdracht van Specsavers Opticiens werd gehouden. Specsavers stuurde in de zomermaanden juli en augustus onafhankelijke onderzoekers op pad die bij de grotere opticienketens vroegen om de prijs van varifocale glazen van vergelijkbare kwaliteit. Daaruit bleek dat de prijsverschillen extreem groot zijn. Vooral consumenten die gebruik maken van deze combinatieglazen voor ver- en bijzien én een coating willen, moeten alert zijn. Het prijsverschil loopt in het onafhankelijk onderzoek op tot zelfs 460 euro. Voor varifocale glazen moest de onafhankelijke mystery shopper 590 euro betalen, zo rekende Eyewish Groeneveld hem voor. Voor vergelijkbare varifocale glazen rekende Specavers 130 euro. De prijs van varifocale glazen is bovendien sinds 2000 gestegen met 23%. Als deze stijging zich doorzet, worden de prijsverschillen alleen maar groter. 'Consumenten betalen veel te veel voor hun bril, maar realiseren zich dat vaak niet. Dat kan ook niet, omdat de prijsstelling van de meeste opticiens bijzonder ondoorzichtig is', aldus Reidar Bakker, woordvoerder van Specsavers Opticiens.

Consument moet alerter zijn bij aankopen bril
De 4,6 miljoen 55-plussers die een dergelijke bril dragen, kunnen daarom beter eerst de prijsvergelijking op www.gedonderindeglazen.nl bekijken voordat zij een bril kopen. Anders, zo luidt een reactie die bij Specsavers Opticiens per e-mail binnenkwam, kun je toch lelijk op je neus kijken: 'Als ik nu mezelf in de spiegel zie, zie ik geen bril maar een prijskaartje van 550 euro'. De vijftigjarige schrijfster van dit bericht was afgegaan op een actie met leeftijdskorting. Achteraf voelde deze Amsterdamse zich behoorlijk bekocht. De combinatie van leesbril en bril voor veraf is erg populair bij 55-plussers: 78% maakt gebruik van dit soort glazen, waarmee men zonder zichtbare overgang in het glas kan lezen en in de verte kan kijken.

Enorme prijsverschillen
Reidar Bakker, woordvoerder van Specsavers Opticiens: 'Uit het NIPO-onderzoek van dit jaar bleek al dat deze groep consumenten vond dat ze nogal veel betaalden voor een bril, voor hun gevoel gemiddeld teveel. Het prijsverschil is in werkelijkheid nog veel groter dan zij denken. Deze prijsverschillen zijn - ook tot onze verrassing - zo groot dat we de consument hiervan op de hoogte willen stellen. Dat doen we dan ook in advertenties, en met onze prijsvergelijkingsite www.gedonderindeglazen.nl. Om het voor de consument concreet te maken, noemen we ook namen van de bekende opticienketens. Zo kan iedereen zich vooraf goed oriënteren voordat zij tot koop overgaan. Ik raad de mensen ook aan om altijd eerst naar de prijs te vragen van de glazen voordat tot koop wordt overgegaan. De consument wordt te vaak om de tuin geleid met mooie aanbiedingen voor monturen, maar het is de prijs van glazen die bepalend is.'

Missie Specsavers Opticiens
Specsavers roept al jaren dat de kosten voor een bril in Nederland naar beneden kunnen. De consument tast echter in het duister: bij de meeste opticiens zijn de prijzen zo onduidelijk, dat van een kritische aankoop geen sprake kan zijn. Specsavers is in staat de prijs van haar monturen en glazen goedkoper aan te bieden dan het gemiddelde. Reidar Bakker: 'Dit komt doordat wij meer dan twee keer zoveel verkopen dan alle andere opticiens in Nederland. Onze inkoopkracht is vele malen groter en we nemen daarnaast ook genoegen met minder hoge marges. Het heeft dus niets te maken met de kwaliteit van de glazen, al zullen andere opticiens dat snel roepen. Al onze glazen zijn CE-gecertificeerd en worden door topfabrikanten geleverd. We kopen onze monturen en glazen bij dezelfde fabrieken als onze concurrentie.' Specsavers start morgen een advertentiecampagne in de landelijke en regionale media om consumenten te wijzen op
www.gedonderindeglazen.nl.

Over Specsavers Opticiens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 500 winkels, waarvan op dit moment 49 en aan begin oktober 61 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint venturebasis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel te veel betalen voor een scherpe blik. De monturen en glazen komen van gerenommeerde leveranciers en voldoen allemaal aan de Europese CE-kwaliteitseisen. Met de verkoop van meer dan vijf miljoen brillen per jaar is Specsavers Opticiens in staat een hoge kwaliteit brillen voor een betaalbare prijs te leveren.

Advies van volledig opgeleide opticiens
Specsavers winkels worden geleid door volledig opgeleide opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten. Het laatste onderzoek naar oogmetingen onder opticiens van de Consumentenbond (Consumentengids november 2001) concludeerde dat alleen Specsavers Opticiens verder kijkt dan de bril alleen en de meest uitgebreide oogmeting doet. Het onderzoek vond plaats bij Hans Anders, Het Huis, Pearle en Specsavers Opticiens.

Duidelijke prijzen en overzichtelijke collectie Specsavers biedt een brede collectie trendy monturen in vaste prijscategorieën (al vanaf 39 euro), inclusief gratis standaard enkelvoudige glazen. De prijzen van eventuele extra's, zoals varifocale glazen zijn duidelijk zichtbaar in de winkel. Met deze helderheid in prijzen en de standaard gratis enkelvoudige glazen is Specsavers Opticiens uniek in Nederland.


- einde persbericht -