Gemeente Haarlem


10 september 2003
Hans Veld
023-5113068
hveld@haarlem.nl
161/2003
Gemeente Haarlem, sector Concernstaf

Persbericht



Datum
Informatie bij
Telefoon
E-mail
Nummer
PLAN VOOR NIEUWBOUW STADSKANTOOR IN SCHALKWIJK-NOORD

Het college wil een nieuw stadskantoor bouwen in Schalkwijk-Noord. De beoogde locatie ligt op de hoek van de Schipholweg en de Amerikaweg aan de kant van het zwembad en Van der Valk. Als alles volgens plan verloopt kan de nieuwbouw op 1 januari 2008 gereed zijn. Het nieuwe gebouw gaat 88 miljoen euro kosten (prijspeil 2006). Alle gemeentelijke (kantoor)diensten gaan naar het nieuwe gebouw. Ook de Publiekshal komt in het nieuwe gebouw. Het oude stadhuis aan de Grote Markt blijft in gebruik, onder meer als vergaderlocatie voor gemeenteraad, commissies en raadsfracties.

De keuze van de locatie is onderwerp geweest van nauwkeurig onderzoek. Na een eerdere zogeheten quick-scan door het Hoofddorpse bureau BM werd de keuze beperkt tot twee gebieden: Schalkwijk-Noordzijde en Spaarnesprong. Deze werden vervolgens door hetzelfde bureau in een risico-analyse vergeleken met de Westergracht, een van de huidige gemeentelijke kantoorlocaties. In die analyse is onder meer gekeken naar mogelijke realisatiedatum, bouwkosten, kosten per werkplek en de mogelijke besparingen door het efficiënter werken op één locatie. Uiteindelijk concludeert het college op basis van de analyse dat de locatie Schalkwijk-Noord relatief snel en binnen het beschikbare budget kan worden ontwikkeld.

Nieuwe huisvesting
De nieuwe centrale huisvesting in Schalkwijk-Noord komt tegemoet aan de eisen die het college heeft gesteld aan werkomgeving, kantoorconcept, bereikbaarheid en flexibiliteit. Naast de mogelijkheid om tijdig en tegen relatief de laagste kosten per werkplek een nieuw stadskantoor neer te zetten, stelt het college ook dat de bereikbaarheid per openbaar vervoer (Zuid-Tangent) en auto ruim voldoende is. Tevens speelt een rol dat in de stedenbouwkundige plannen voor het gebied al rekening is gehouden met kantoren, een school en woningen. De grond is bovendien eigendom van de gemeente. In totaal gaat het bij het nieuwe gemeentelijke onderkomen om 28.000 m2 kantoorruimte en een parkeervoorziening voor 200 auto's.

De behoefte aan centrale huisvesting werd de afgelopen tijd steeds sterker gevoeld door de gemeente. Daar zijn organisatorische, bedrijfseconomische en financiële redenen voor. Het ging daarbij onder meer om zaken als: flexibeler huisvesting is nodig om aan de wens om meer projectmatig te werken tegemoet te komen, het werken op verschillende locaties belemmert de discussie over de organisatie van de staffuncties, de snelle koppeling van computersystemen tussen de locaties vraagt steeds hogere investeringen en er zou de komende jaren veel geld nodig zijn om de huidige gebouwen aan te passen aan de eisen van de tijd. Het nieuwe stadskantoor biedt hiervoor een oplossing.



Vervolg
Inmiddels heeft het COP, het centrale overlegplatform van medewerkers van de gemeente Haarlem, een positief advies gegeven over het voorstel. Aan de gemeenteraad wordt nu voorgesteld een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen zodat een (tijdelijke) bouworganisatie aan het werk kan gaan met een uitwerking van de plannen. Het voorstel wordt tevens om advies voorgelegd aan de raadscommissie Concernmiddelen en Control.



---- --