De Unie


Aegon: Personele aspecten herstructurering

10 september 2003 - De afgelopen week hebben wij een bezoek gebracht aan een aantal AEGON vestigingen om uw reacties op de herstructureringsplannen uit de eerste hand te vernemen, kennis te nemen van problemen die u signaleert en oplossingsrichtingen die u daarvoor zelf aandraagt.

Wij willen u bedanken voor de zeer goede opkomst en de punten die u hebt ingebracht.

Wat daarbij met name opviel is de sterke betrokkenheid bij het eigen bedrijf, de twijfel die velen hebben over de door AEGON gestelde noodzaak om niet alleen de structuur te veranderen maar ook het werk op grote schaal te verplaatsen en de diepe bezorgdheid over de haalbaarheid om de plannen zonder schade aan klanten en medewerkers te realiseren. Dit temeer omdat AEGON en passant ook een reductie van 350 à 400 arbeidsplaatsen denkt te kunnen realiseren.

Zonder volledig te zijn, hieronder een samenvatting van de belangrijkste punten:

* AEGON kondigt een ingrijpende herstructurering aan maar doet het voorkomen als zou slechts sprake zijn van voltooien van een reeds in gang gezette beweging, men gaat soms wat luchtig voorbij aan de grote gevolgen voor de medewerkers;

* De noodzaak van verplaatsing van werkzaamheden, sluiting van vestigingen en centralisatie van nieuwe units wordt door velen sterk betwijfeld;

* Er gaat straks veel kennis en ervaring verloren, is dit geen kapitaalvernietiging;

* De organisatie heeft onvoldoende concrete informatie verstrekt over de uitwerking van de plannen en de organisatie van het werk in de overgangsperiode; er is een sterke behoefte aan communicatie vanuit het (top)management;

* Gegeven dat AEGON de winkel wil verbouwen terwijl de verkoop doorgaat, werkzaamheden moeten worden overgedragen aan andere vestigingen/medewerkers en betrokken ook zelf moeten worden opgeleid/bijgeschoold voor hun nieuwe taken, wordt gevreesd voor de continuïteit in de bedrijfsvoering, de relaties met klanten én voor te hoge werkdruk voor de medewerkers;

* Gemaakte organisatorische keuzen en het bepalen van locaties moeten goed uit te leggen zijn en onderwerp van advisering door medezeggenschapsorganen;

* De door AEGON geformuleerde datum voor inwerkingtreden van de nieuwe structuur wordt als (te) ambitieus gezien, het operationeel maken zal gefaseerd moeten geschieden met inhoudelijke concretisering en een draaiboek waarop medezeggenschapsorganen daadwerkelijk invloed hebben;

* Een respectvolle bejegening van de eigen medewerkers moet ook tot uitdrukking worden gebracht door goede afspraken, concrete maatregelen en voorzieningen; geuite intenties moeten worden waargemaakt.

* Voorkomen moet worden dat nu reeds voorschotten op de invulling van de nieuwe structuur worden genomen;

* Het uitgangspunt geen gedwongen ontslagen moet een harde randvoorwaarde worden;

* Medewerkers moeten het recht hebben hun eigen werk te volgen, ook als dat naar een andere locatie wordt verplaatst;
* Er is grote zorg over de mogelijkheden op het vlak van om- en bijscholing, niet zozeer qua principe maar over de praktische invulling, er zullen dan ook zeer goede faciliteiten en voldoende tijd voor moeten worden geboden;

* Naast de Gedragsregels bij Veranderingen in de Organisatie dienen er specifieke aanvullende voorzieningen te komen voor verhuizingen, regelingen op het vlak van reistijd/werktijd, aangepaste werktijden, vergoeding van meerkosten woonwerkverkeer, lease-autos, telewerken, enz.; ook combinaties van maatregelen moeten mogelijk zijn, met maatwerk naar groepen + individuele medewerkers; de doorlooptijd voor het interne herplaatsingsproces moet worden verlengd;

* Speciale aandacht moet worden besteed aan ouderen, er dient een gericht ouderenbeleid te worden ontwikkeld dat betrokkenen in staat stelt om in de veranderingen mee te gaan, het afschrijven van medewerkers boven leeftijd X kan echt niet meer; waar op individuele gronden noodzakelijk dient AEGON een passende regeling op maat aan te bieden zonder risicos voor de betrokkene;
* Hetzelfde geldt voor andere (categorieën) medewerkers die extra hinder kunnen ervaren bij verplaatsing van het werk, veranderingen in de inhoud van het werk, noodzakelijke om-/ bijscholing (deeltijders, tweeverdiensituaties, arbeidsongeschikten, individuele knelpunten);

* De focus moet dus ook niet gericht zijn op het treffen van exitregelingen, maar op het scheppen van randvoorwaarden om in de nieuwe organisatiestructuur mee te kunnen.

* Er dienen duidelijke spelregels te worden geformuleerd voor de vervulling van vacatures, vanuit het principe mens volgt werk; daar waar medewerkers hun werk niet (kunnen) volgen moeten medewerkers voor wie nog geen passend werk voorhanden was voorrang krijgen, vervolgens vervulling van vacatures o.b.v. belangstellingsregistratie; dit proces moet inzichtelijk en controleerbaar verlopen;

* Te maken afspraken moeten ook voor tijdelijke contractanten gelden;

* De personele aspecten van deze herstructurering dienen te worden geregeld in een sociaal plan of sociaal contract met de vakorganisaties;

* Voor de medewerkers van AXENT/AEGON (eigen CAO) moeten verbijzonderingen mogelijk zijn, hetzelfde geldt voor medewerkers wier vestiging wordt gesloten of verplaatst;
* Pas na voltooiing van de volledige operatie mag worden bekeken of en in hoeverre harmonisatietrajecten voor arbeidsvoorwaardelijke verschillen van medewerkers met afwijkende arbeidsvoorwaarden (AXENT/AEGON, SpaarAdvies, Elan, Nedasco) aan de orde moeten komen.

* En uiteraard zijn er in de afzonderlijke vestigingen nog accenten gelegd: Teleurstelling over de sluiting van Groningen (Nabestaandenzorg), bezorgdheid over de lange termijn toekomst van Leeuwarden, leegloop bij AXENT/AEGON, teleurstelling en twijfels bij veel medewerkers in Den Haag, o.m. bij de AEGON Van Nierop medewerkers die recent van Amsterdam naar Mariahoeve over moesten, onzekerheid bij Spaarbeleg medewerkers, onduidelijkheid over de uitwerking op eenheden met een aparte status;

Bovenstaande wordt verder bevestigd door de reacties van leden/medewerkers die niet persoonlijk aanwezig konden zijn.

Zoals wij u uitgelegd hebben, richten de medezeggenschapsorganen (ondernemingsraden en centrale ondernemingsraad) zich vooral op de bedrijfseconomische en organisatorische kant van de plannen, terwijl de vakorganisaties het accent leggen op de personele aspecten. Aan uw inbreng wordt dan ook via twee lijnen aandacht geschonken.

Wij hebben de naar voren gebrachte punten op 4 september aan de orde gesteld in het overleg met Directie Nederland. Ook hebben we een aantal gerichte vragen gesteld over de plannen, doelstellingen en aanpak van het proces.

Daarbij werd nog duidelijker dan voorheen dat de in 3 jaar te bereiken reductie van 15% op het personeelsbestand gevolg én doelstelling van de herstructurering is, kortom het is een te behalen target.

Omdat AEGON in woord en geschrift heeft uitgedragen de operatie zonder gedwongen ontslagen te willen doorvoeren, legt dat extra druk op de plannen die de MTs moeten gaan inleveren. Als vakbonden zijn wij van mening dat uw werkgever, die het qua exploitatie bepaald goed doet, deze druk moet wegnemen. Het herstructureren van de onderneming is al geen sinecure het is in feite de meest omvattende operatie die de onderneming heeft opgepakt -, de omfloerste dreiging van gedwongen ontslagen die in de 15% target besloten ligt, zet managers en medewerkers onnodig onder druk. Uiteraard is het laatste woord nog niet hierover gezegd, wij komen in het volgende overleg erop terug.

Van directiezijde werd aangegeven dat men de gesignaleerde punten herkende, toegezegd is dat men de interne communicatie zou intensiveren. U hebt inmiddels een intern AEGON bulletin kunnen lezen. De directie gaf voorts aan dat men arbeidsvoorwaardelijke verschillen niet tijdens deze operatie tot inzet van overleg zou maken.

Wat de Gedragsregels, aanpassingen en uitbreidingen betreft, zullen de vakbonden de komende week concrete voorstellen doen, vanuit de directie komt een voorzet voor spelregels voor de vervulling van functies. Partijen wisselen hun voorstellen in eerste aanleg schriftelijk uit, op 22 september aanstaande wordt het overleg voortgezet.

Hoewel AEGON de term sociaal plan wat zwaar gekozen vindt, mag duidelijk zijn dat wij van onze kant gericht zijn op het maken van afspraken voor de looptijd van het gehele herstructureringsproces. Wij stellen ons ten doel om een goed resultaat voor u allen te bereiken. De uitkomsten zullen uiteraard aan alle medewerkers worden gepresenteerd, het zijn echter de leden van de vakorganisaties die door middel van hun lidmaatschap stemrecht over het resultaat hebben. Ook onderhouden we contact met onze kaderleden en OR-leden om tussentijds zaken af te stemmen. U kunt onze positie aan de onderhandelingstafel verder versterken door uw niet-georganiseerde collegas lid te maken. In aller belang.

N.B. Uw commentaar, kritiekpunten en verbetersuggesties m.b.t. de herstructurering èn de personele aspecten kunt u uiteraard altijd kwijt aan uw contactpersonen in de medezeggenschap en bij de kaderleden van de vakorganisaties.

Met vriendelijke groet,

Dennis Kohen
bestuurder

* Intropagina Commerciele Verzekeringen

woensdag, 10 september 2003