De Unie
Aegon: Personele aspecten herstructurering
10 september 2003 - De afgelopen week hebben wij een bezoek gebracht
aan een aantal AEGON vestigingen om uw reacties op de
herstructureringsplannen uit de eerste hand te vernemen, kennis te
nemen van problemen die u signaleert en oplossingsrichtingen die u
daarvoor zelf aandraagt.
Wij willen u bedanken voor de zeer goede opkomst en de punten die u
hebt ingebracht.
Wat daarbij met name opviel is de sterke betrokkenheid bij het eigen
bedrijf, de twijfel die velen hebben over de door AEGON gestelde
noodzaak om niet alleen de structuur te veranderen maar ook het werk
op grote schaal te verplaatsen en de diepe bezorgdheid over de
haalbaarheid om de plannen zonder schade aan klanten en medewerkers te
realiseren. Dit temeer omdat AEGON en passant ook een reductie van 350
à 400 arbeidsplaatsen denkt te kunnen realiseren.
Zonder volledig te zijn, hieronder een samenvatting van de
belangrijkste punten:
* AEGON kondigt een ingrijpende herstructurering aan maar doet het
voorkomen als zou slechts sprake zijn van voltooien van een reeds
in gang gezette beweging, men gaat soms wat luchtig voorbij aan de
grote gevolgen voor de medewerkers;
* De noodzaak van verplaatsing van werkzaamheden, sluiting van
vestigingen en centralisatie van nieuwe units wordt door velen
sterk betwijfeld;
* Er gaat straks veel kennis en ervaring verloren, is dit geen
kapitaalvernietiging;
* De organisatie heeft onvoldoende concrete informatie verstrekt
over de uitwerking van de plannen en de organisatie van het werk
in de overgangsperiode; er is een sterke behoefte aan communicatie
vanuit het (top)management;
* Gegeven dat AEGON de winkel wil verbouwen terwijl de verkoop
doorgaat, werkzaamheden moeten worden overgedragen aan andere
vestigingen/medewerkers en betrokken ook zelf moeten worden
opgeleid/bijgeschoold voor hun nieuwe taken, wordt gevreesd voor
de continuïteit in de bedrijfsvoering, de relaties met klanten én
voor te hoge werkdruk voor de medewerkers;
* Gemaakte organisatorische keuzen en het bepalen van locaties
moeten goed uit te leggen zijn en onderwerp van advisering door
medezeggenschapsorganen;
* De door AEGON geformuleerde datum voor inwerkingtreden van de
nieuwe structuur wordt als (te) ambitieus gezien, het operationeel
maken zal gefaseerd moeten geschieden met inhoudelijke
concretisering en een draaiboek waarop medezeggenschapsorganen
daadwerkelijk invloed hebben;
* Een respectvolle bejegening van de eigen medewerkers moet ook tot
uitdrukking worden gebracht door goede afspraken, concrete
maatregelen en voorzieningen; geuite intenties moeten worden
waargemaakt.
* Voorkomen moet worden dat nu reeds voorschotten op de invulling
van de nieuwe structuur worden genomen;
* Het uitgangspunt geen gedwongen ontslagen moet een harde
randvoorwaarde worden;
* Medewerkers moeten het recht hebben hun eigen werk te volgen, ook
als dat naar een andere locatie wordt verplaatst;
* Er is grote zorg over de mogelijkheden op het vlak van om- en
bijscholing, niet zozeer qua principe maar over de praktische
invulling, er zullen dan ook zeer goede faciliteiten en voldoende
tijd voor moeten worden geboden;
* Naast de Gedragsregels bij Veranderingen in de Organisatie dienen
er specifieke aanvullende voorzieningen te komen voor
verhuizingen, regelingen op het vlak van reistijd/werktijd,
aangepaste werktijden, vergoeding van meerkosten woonwerkverkeer,
lease-autos, telewerken, enz.; ook combinaties van maatregelen
moeten mogelijk zijn, met maatwerk naar groepen + individuele
medewerkers; de doorlooptijd voor het interne herplaatsingsproces
moet worden verlengd;
* Speciale aandacht moet worden besteed aan ouderen, er dient een
gericht ouderenbeleid te worden ontwikkeld dat betrokkenen in
staat stelt om in de veranderingen mee te gaan, het afschrijven
van medewerkers boven leeftijd X kan echt niet meer; waar op
individuele gronden noodzakelijk dient AEGON een passende regeling
op maat aan te bieden zonder risicos voor de betrokkene;
* Hetzelfde geldt voor andere (categorieën) medewerkers die extra
hinder kunnen ervaren bij verplaatsing van het werk, veranderingen
in de inhoud van het werk, noodzakelijke om-/ bijscholing
(deeltijders, tweeverdiensituaties, arbeidsongeschikten,
individuele knelpunten);
* De focus moet dus ook niet gericht zijn op het treffen van
exitregelingen, maar op het scheppen van randvoorwaarden om in de
nieuwe organisatiestructuur mee te kunnen.
* Er dienen duidelijke spelregels te worden geformuleerd voor de
vervulling van vacatures, vanuit het principe mens volgt werk;
daar waar medewerkers hun werk niet (kunnen) volgen moeten
medewerkers voor wie nog geen passend werk voorhanden was voorrang
krijgen, vervolgens vervulling van vacatures o.b.v.
belangstellingsregistratie; dit proces moet inzichtelijk en
controleerbaar verlopen;
* Te maken afspraken moeten ook voor tijdelijke contractanten
gelden;
* De personele aspecten van deze herstructurering dienen te worden
geregeld in een sociaal plan of sociaal contract met de
vakorganisaties;
* Voor de medewerkers van AXENT/AEGON (eigen CAO) moeten
verbijzonderingen mogelijk zijn, hetzelfde geldt voor medewerkers
wier vestiging wordt gesloten of verplaatst;
* Pas na voltooiing van de volledige operatie mag worden bekeken of
en in hoeverre harmonisatietrajecten voor arbeidsvoorwaardelijke
verschillen van medewerkers met afwijkende arbeidsvoorwaarden
(AXENT/AEGON, SpaarAdvies, Elan, Nedasco) aan de orde moeten
komen.
* En uiteraard zijn er in de afzonderlijke vestigingen nog accenten
gelegd: Teleurstelling over de sluiting van Groningen
(Nabestaandenzorg), bezorgdheid over de lange termijn toekomst van
Leeuwarden, leegloop bij AXENT/AEGON, teleurstelling en twijfels
bij veel medewerkers in Den Haag, o.m. bij de AEGON Van Nierop
medewerkers die recent van Amsterdam naar Mariahoeve over moesten,
onzekerheid bij Spaarbeleg medewerkers, onduidelijkheid over de
uitwerking op eenheden met een aparte status;
Bovenstaande wordt verder bevestigd door de reacties van
leden/medewerkers die niet persoonlijk aanwezig konden zijn.
Zoals wij u uitgelegd hebben, richten de medezeggenschapsorganen
(ondernemingsraden en centrale ondernemingsraad) zich vooral op de
bedrijfseconomische en organisatorische kant van de plannen, terwijl
de vakorganisaties het accent leggen op de personele aspecten. Aan uw
inbreng wordt dan ook via twee lijnen aandacht geschonken.
Wij hebben de naar voren gebrachte punten op 4 september aan de orde
gesteld in het overleg met Directie Nederland. Ook hebben we een
aantal gerichte vragen gesteld over de plannen, doelstellingen en
aanpak van het proces.
Daarbij werd nog duidelijker dan voorheen dat de in 3 jaar te bereiken
reductie van 15% op het personeelsbestand gevolg én doelstelling van
de herstructurering is, kortom het is een te behalen target.
Omdat AEGON in woord en geschrift heeft uitgedragen de operatie zonder
gedwongen ontslagen te willen doorvoeren, legt dat extra druk op de
plannen die de MTs moeten gaan inleveren. Als vakbonden zijn wij van
mening dat uw werkgever, die het qua exploitatie bepaald goed doet,
deze druk moet wegnemen. Het herstructureren van de onderneming is al
geen sinecure het is in feite de meest omvattende operatie die de
onderneming heeft opgepakt -, de omfloerste dreiging van gedwongen
ontslagen die in de 15% target besloten ligt, zet managers en
medewerkers onnodig onder druk. Uiteraard is het laatste woord nog
niet hierover gezegd, wij komen in het volgende overleg erop terug.
Van directiezijde werd aangegeven dat men de gesignaleerde punten
herkende, toegezegd is dat men de interne communicatie zou
intensiveren. U hebt inmiddels een intern AEGON bulletin kunnen lezen.
De directie gaf voorts aan dat men arbeidsvoorwaardelijke verschillen
niet tijdens deze operatie tot inzet van overleg zou maken.
Wat de Gedragsregels, aanpassingen en uitbreidingen betreft, zullen de
vakbonden de komende week concrete voorstellen doen, vanuit de
directie komt een voorzet voor spelregels voor de vervulling van
functies. Partijen wisselen hun voorstellen in eerste aanleg
schriftelijk uit, op 22 september aanstaande wordt het overleg
voortgezet.
Hoewel AEGON de term sociaal plan wat zwaar gekozen vindt, mag
duidelijk zijn dat wij van onze kant gericht zijn op het maken van
afspraken voor de looptijd van het gehele herstructureringsproces. Wij
stellen ons ten doel om een goed resultaat voor u allen te bereiken.
De uitkomsten zullen uiteraard aan alle medewerkers worden
gepresenteerd, het zijn echter de leden van de vakorganisaties die
door middel van hun lidmaatschap stemrecht over het resultaat hebben.
Ook onderhouden we contact met onze kaderleden en OR-leden om
tussentijds zaken af te stemmen. U kunt onze positie aan de
onderhandelingstafel verder versterken door uw niet-georganiseerde
collegas lid te maken. In aller belang.
N.B. Uw commentaar, kritiekpunten en verbetersuggesties m.b.t. de
herstructurering èn de personele aspecten kunt u uiteraard altijd
kwijt aan uw contactpersonen in de medezeggenschap en bij de
kaderleden van de vakorganisaties.
Met vriendelijke groet,
Dennis Kohen
bestuurder
* Intropagina Commerciele Verzekeringen
woensdag, 10 september 2003