Consumentenbond

Consumentenbond wil taxiprijs per kilometer

10 september 2003

Taxichauffeurs moeten worden verplicht om een duidelijke tarievenkaart aan de buitenzijde van hun taxi zichtbaar te maken met alleen een prijs per kilometer. Ook moet het telefoonnummer van het klachtenmeldpunt groot worden vermeld en moet de chauffeurspas bij meerdere terechte klachten tijdelijk worden ingetrokken. Zo wordt de concurrentie op de taximarkt eindelijk écht op gang gebracht en worden "de rotte appels uit de mand gehaald". Dat heeft de Consumentenbond tijdens een ludieke actie gesuggereerd aan de kamerleden die vandaag over het taxibeleid debatteren.

Het blijft ellende op de taximarkt. Nadat de Consumentenbond van de zomer na een eigen onderzoek al had geconcludeerd dat de liberalisering van de taximarkt volstrekt is mislukt, bleek dit weekend uit de monitor van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat hetzelfde. De prijs is fors gestegen, terwijl de kwaliteit achteruit is gehold.

Dat komt omdat de concurrentie niet werkt: tarieven zijn bijvoorbeeld niet helder en niet kenbaar, en je kunt alleen de voorste taxi pakken. Daardoor wordt slecht gedrag niet afgestraft, zoals in een gezonde markt wel gebeurt.

De Consumentenbond pleit voor invoering van `de ideale taxi', die hij vandaag heeft gepresenteerd aan leden van de Tweede Kamer. Taxichauffeurs moeten wettelijk verplicht worden om een duidelijke tariefkaart te hanteren met alleen een prijs per kilometer en niet diverse tarieven waardoor het onmogelijk is om de kosten van een rit in te schatten, laat staan te vergelijken met anderen. Dat kan de concurrentie eindelijk werkelijk op gang brengen. Ook moet het klachtenmeldpunt groot op de taxi worden vermeld. Bij een x-aantal terechte klachten moet de chauffeurspas tijdelijk worden ingetrokken. Dat betekent concreet dat het Ministerie van Verkeer & Waterstaat pro-actief toezicht moet gaan houden, op grond van de signalen die bij het meldpunt binnenkomen.

Totdat de concurrentie écht goed werkt, moet niet alleen de handhaving van de bestaande regels daadwerkelijk worden opgepakt, maar moeten ook de maximumtarieven tijdelijk worden verlaagd. Want in de ogen van de Consumentenbond kunnen we nu niet langer wachten tot de evaluatie van de taxiwet, die pas voor 2004 staat gepland.