Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
GEZAMENLIJK PERSBERICHT VAN DE DIERENBESCHERMING, MILIEUDEFENSIE,
STICHTING NATUUR EN MILIEU EN BIOLOGICA
Grotere vraag nodig voor groei biologische veeteelt
Oproep aan consument: koop meer biologisch vlees!
Utrecht, 10 september 2003
De Dierenbescherming, Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu en
Biologica roepen hun leden en andere consumenten op om vaker biologisch
vlees (herkenbaar aan EKO-keurmerk) te kopen. Alleen daadwerkelijke
aankoop helpt de duurzame en verantwoorde veeteelt vooruit. Veel
consumenten vinden dierenwelzijn en milieu belangrijk. De organisaties
vragen hun dit concreet te maken door hun koopgedrag aan te passen. Ook
kunnen zij het aanbod van biologisch vlees vergroten door supermarkten
via hun klantenservice of website te vragen naar deze producten.
De afzet van biologisch vlees is afgelopen jaar met bijna een kwart
gegroeid. Terwijl in het tweede kwartaal van 2002 1,7 procent van alle
vleesverkoop in Nederland biologisch vlees betrof, groeide dat in
hetzelfde kwartaal in 2003 naar 2,1 procent. Dit blijkt uit de
binnenkort te verschijnen EKO-monitor van de branche-organisatie
Biologica. De groei is ondanks de economische tegenwind een goede
prestatie, maar verdere groei is hard nodig. Anders bestaat het risico
dat inspanningen van supermarkten en biologische veehouders stagneren.
Steeds meer consumenten kiezen vaker voor verantwoord geproduceerd
vlees. Biologisch vlees spaart het milieu en is ook goed voor
dierenwelzijn. Maatschappelijke organisaties roepen hun leden en andere
consumenten dan ook op principieel te kiezen voor 'biologisch'. Als alle
vier miljoen leden van natuur-, milieu- en
dierenbeschermingsorganisaties één keer per week kiezen voor biologisch
vlees, is er plek voor 200 nieuwe biologische veehouders. Tientallen
varkens-, pluimvee- en rundveehouders willen graag overschakelen naar
biologische veehouderij.
Deze week is weer een grote tv-reclamecampagne 'Biologisch heel
logisch' gestart, met in de hoofdrol Els die biologisch voedsel en ook
biologisch vlees promoot. De supermarkten hebben afgesproken om de afzet
van biologische producten te ondersteunen en te streven naar een
omzetaandeel van vijf procent in 2004. Albert Heijn is daar het verste
mee. In bijna al zijn filialen is een heel assortiment vers biologisch
vlees te koop en ook biologische ham. Dit najaar gaan ook andere
supermarkten vers biologisch vlees verkopen. Laurus (Konmar, Edah en
Super de Boer), Plus en C1000 hebben hiervoor concrete plannen.
Biologische vleeswaren waren tot nu toe nauwelijks in supermarkten te
vinden. Dit verandert vanaf 13 oktober: Encebe Vleeswaren en De Groene
Weg gaan dan een compleet assortiment voeren onder de naam Bio+,
waaronder ham, boterhamworst, rookworst en spek.
---
Meer informatie: Dierenbescherming: Niels
Dorland 070-3142731
Stichting Natuur en Milieu: Marijke Brunt/Jeroom
Remmers 030-2331328
Milieudefensie:
Persvoorlichting 020-5507333
Biologica: Annelijn
Steenbruggen 030-2339970