Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

GEZAMENLIJK PERSBERICHT VAN DE DIERENBESCHERMING, MILIEUDEFENSIE,

STICHTING NATUUR EN MILIEU EN BIOLOGICA

Grotere vraag nodig voor groei biologische veeteelt

Oproep aan consument: koop meer biologisch vlees!

Utrecht, 10 september 2003

De Dierenbescherming, Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu en Biologica roepen hun leden en andere consumenten op om vaker biologisch vlees (herkenbaar aan EKO-keurmerk) te kopen. Alleen daadwerkelijke aankoop helpt de duurzame en verantwoorde veeteelt vooruit. Veel consumenten vinden dierenwelzijn en milieu belangrijk. De organisaties vragen hun dit concreet te maken door hun koopgedrag aan te passen. Ook kunnen zij het aanbod van biologisch vlees vergroten door supermarkten via hun klantenservice of website te vragen naar deze producten.

De afzet van biologisch vlees is afgelopen jaar met bijna een kwart gegroeid. Terwijl in het tweede kwartaal van 2002 1,7 procent van alle vleesverkoop in Nederland biologisch vlees betrof, groeide dat in hetzelfde kwartaal in 2003 naar 2,1 procent. Dit blijkt uit de binnenkort te verschijnen EKO-monitor van de branche-organisatie Biologica. De groei is ondanks de economische tegenwind een goede prestatie, maar verdere groei is hard nodig. Anders bestaat het risico dat inspanningen van supermarkten en biologische veehouders stagneren.

Steeds meer consumenten kiezen vaker voor verantwoord geproduceerd vlees. Biologisch vlees spaart het milieu en is ook goed voor dierenwelzijn. Maatschappelijke organisaties roepen hun leden en andere consumenten dan ook op principieel te kiezen voor 'biologisch'. Als alle vier miljoen leden van natuur-, milieu- en
dierenbeschermingsorganisaties één keer per week kiezen voor biologisch vlees, is er plek voor 200 nieuwe biologische veehouders. Tientallen varkens-, pluimvee- en rundveehouders willen graag overschakelen naar biologische veehouderij.

Deze week is weer een grote tv-reclamecampagne 'Biologisch heel logisch' gestart, met in de hoofdrol Els die biologisch voedsel en ook biologisch vlees promoot. De supermarkten hebben afgesproken om de afzet van biologische producten te ondersteunen en te streven naar een omzetaandeel van vijf procent in 2004. Albert Heijn is daar het verste mee. In bijna al zijn filialen is een heel assortiment vers biologisch vlees te koop en ook biologische ham. Dit najaar gaan ook andere supermarkten vers biologisch vlees verkopen. Laurus (Konmar, Edah en Super de Boer), Plus en C1000 hebben hiervoor concrete plannen. Biologische vleeswaren waren tot nu toe nauwelijks in supermarkten te vinden. Dit verandert vanaf 13 oktober: Encebe Vleeswaren en De Groene Weg gaan dan een compleet assortiment voeren onder de naam Bio+, waaronder ham, boterhamworst, rookworst en spek.

---

Meer informatie: Dierenbescherming: Niels
Dorland 070-3142731
Stichting Natuur en Milieu: Marijke Brunt/Jeroom Remmers 030-2331328
Milieudefensie:
Persvoorlichting 020-5507333
Biologica: Annelijn
Steenbruggen 030-2339970