METRIXLAB B.V.

Internet goed voor kwart van totale mediaconsumptie

Amsterdam, 10 september 2003. Onder de Nederlandse internetbevolking is Internet goed voor ruim een kwart van de totale mediaconsumptie. Dus de totale tijd die men op Internet doorbrengt is bijna een kwart van de totale tijd die men besteedt aan mediaconsumptie.

Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek dat WebAds gedurende 5 maanden (maart tot en met juli 2003) heeft laten uitvoeren door MetrixLab. Voor dit onderzoek zijn ruim 10.000 bezoekers ondervraagd op 36 verschillende websites.

Waar de Nederlandse internetter in 2000 gemiddeld zo'n 6 uur per maand op het Internet doorbracht, is dit inmiddels gestegen naar 5,5 uur per week. Nog altijd voeren mannen hierbij de boventoon: zij surfen wekelijks gemiddeld 1,5 uur meer dan vrouwen.

Het aandeel van Internet in de totale mediaconsumptie ligt op 24%. Dat wil zeggen dat de tijd die men op Internet doorbrengt bijna een kwart is van de totale tijd die men besteedt aan mediaconsumptie (radio, televisie en print). Onder de 16 jaar ligt het aandeel zelfs op 27%.

Adverteerders lijken zich daarvan, bij de verdeling van hun mediabudgetten, nog niet erg bewust. Een belangrijke toegevoegde waarde van adverteren op Internet ligt in het additionele bereik dat wordt verkregen. Ruim 16% van de bezoeken vindt plaats vanaf het werk, op een tijdstip dus dat er geen andere media worden geconsumeerd.

MetrixLab: Innovator in online research
MetrixLab is een full service marktonderzoekbureau gespecialiseerd in online onderzoek. MetrixLab heeft ruime onderzoekservaring op het gebied van online communicatie, reclame, productontwikkeling, klant- en medewerkertevredenheid. Als pionier op het gebied van marktonderzoek m.b.v. Internet, beschikt MetrixLab over een geavanceerd (kwantitatief en kwalitatief) onderzoeksinstrumentarium, gedegen analysetechnieken en kwalitatief hoogwaardige (internationale) consumentenpanels. MetrixLab bedient in Nederland meer dan 50 nationale en internationale opdrachtgevers uit sectoren zoals fmcg, media, financiële dienstverlening, overheid en non-profit.

WebAds: marktleider in online advertising
WebAds Interactive Advertising is een Nederlands advertentienetwerk dat zich primair richt op het plaatsen van advertenties op het Internet. Inmiddels heeft WebAds een netwerk van meer dan zeventig websites waarmee meer dan zeven miljoen mensen bereikt worden. Dankzij de beproefde formule van kennis, techniek en een breed netwerk van goed bezochte sites, heeft WebAds dé tools in handen om online reclamedoelstellingen te realiseren.
Sinds 1997 heeft WebAds een groot aantal websites aan zich gebonden zoals Schiphol.nl, ElmarReizen, Vrouwonline en IEX.nl. WebAds werkt ook voor grote mediabureaus als Mdigital, OMD en Kobalt en adverteerders als Beiersdorf, Heineken en Microsoft.

EINDE PERSBERICHT