Siebel


Siebel Performance Solutions vergroten effectiviteit van contact centers en verkoopafdelingen

Oplossingen vergroten kans op cross-selling en up-selling aanzienlijk

SAN MATEO, CA - 8 september 2003 - Siebel Systems heeft Siebel Contact Center Performance Solution en Siebel Sales Performance Solution geïntroduceerd. Beide oplossingen zijn ontwikkeld voor het meten en verbeteren van de effectiviteit van respectievelijk contact centers en verkooporganisaties. Met Siebel Contact Center Performance Solution zijn contact centers in staat de kans op cross-selling en up-selling tijdens binnenkomende telefoongesprekken te verbeteren. Daarmee wordt een oplossing geboden voor de toenemende weerstand die bestaat tegen zogeheten 'outbound' telemarketingacties.

"Het is duidelijk dat bedrijven hun prestaties dienen te verbeteren door de tevredenheid van hun medewerkers te vergroten, de kosten te verlagen en meer kennis en vaardigheden aan hun verkooporganisaties en contact centers mee te geven", zegt Wendy Close, CRM Research Director bij Gartner. "Dit zijn basiseisen voor het verbeteren van de zakelijke prestaties van een organisatie via cross-selling en up-selling, terwijl men tegelijkertijd het hoge percentage klanten dat men bij telemarketingacties verliest kan terugdringen." Bovendien worden in steeds meer landen aan outbound telemarketing juridische beperkingen opgelegd. De commerciële problemen die deze maatregelen met zich mee kunnen brengen, kunnen goed opgevangen worden door bij inkomende gesprekken optimaal aan cross-selling en up-selling te doen.

Door gebruik te maken van de Performance Solutions van Siebel kunnen bedrijven de kostenstructuur en de vaardigheden van hun organisatie evalueren, zakelijke doelstellingen communiceren en trainingen aan medewerkers aanbieden waardoor werknemers minder vaak voor een andere baan kiezen. Bovendien kunnen zij de prestaties van individuele medewerkers meten waardoor succesvolle werknemers beter voor hun inspanningen kunnen worden beloond. Daarnaast kunnen bedrijven op effectieve wijze de kennis en vaardigheden van individuele werknemers beheren, zodat een organisatie ontstaat die de klant centraal plaatst en waar de medewerkers van contact centers en verkooporganisaties goed zijn opgeleid en van alle benodigde hulpmiddelen en informatie zijn voorzien om klanten een gepersonaliseerde service en ondersteuning aan te bieden.

In het huidige economische klimaat staan bedrijven voor de permanente uitdaging om de omzet te laten groeien, de kosten onder controle te houden en de tevredenheid van klanten te laten toenemen. Tegelijkertijd is het van groot belang dat medewerkers goed worden opgeleid en deze goed geëquipeerde werknemers bovendien voor de organisatie behouden blijven. Gebaseerd op de kennis en ervaring die het heeft opgedaan bij inmiddels meer dan 3500 succesvolle CRM-implementaties heeft Siebel Systems op deze uitdagingen ingespeeld door een reeks van 'best practices' te ontwikkelen die medewerkers van contact centers en verkoopafdelingen helpen om optimaal te presteren. Aangeboden als gebundelde oplossingen dekken Siebel Contact Center Performance Solution en Siebel Sales Performance Solution vijf belangrijke gebieden af: scorecarding en analyse, communicatie, prestatie management, training en service voor medewerkers.

Siebel Contact Center Performance Solution en Siebel Sales Performance Solution verbeteren de prestaties van contact centers en verkooporganisaties via:

* scorecarding en analyses die alle medewerkers een op rollen gebaseerde kijk ('view') op relevante 'key performance indicators' (KPI's) verschaft waardoor zij het succes van de organisaties met eigen ogen kunnen vaststellen en volgen;

* communicatie en productiviteitshulpmiddelen die medewerkers van verkoopafdelingen en contact centers continu van nieuw werk voorzien, taken die bovendien in lijn zijn met de laatste doelstellingen en strategieën;

* performance management en compensatie management die ervoor zorgen dat medewerkers een duidelijk beeld hebben van zowel individuele en afdelings- en bedrijfsdoelstellingen;

* training en een weldoordacht beheer van de beschikbare competenties waarbij continu de ontwikkeling van de kennis en vaardigheden van de medewerkers wordt gevolgd en vastgelegd zodat werknemers altijd optimaal presteren;

* faciliteiten om de service aan werknemers te verbeteren zodat zij snel en efficiënt administratieve taken kunnen verrichten en ondersteuning kunnen krijgen van interne voorzieningen als de automatiseringsafdeling en andere ondersteunende afdelingen, waardoor de productiviteit kan worden verbeterd en de kosten voor ondersteuning drastisch kunnen worden verlaagd.

"In 2001 ontwikkelde FleetBoston het plan om de zogeheten 'multiproduct sales' te laten groeien door voor een meer adviserende verkoopaanpak te kiezen", zegt Dean Athanasia, executive vice president en managing director business development and strategy group van FleetBoston Financial Corporation. "Om deze doelstelling te bereiken gebruiken tweeduizend van onze verkoop- en servicemedewerkers Siebel Financial. Hierdoor konden cross-selling en up-selling worden verbeterd en de administratieve kosten omlaag worden gebracht. Deze implementatie was zo succesvol dat onze medewerkers om meer hebben gevraagd. Om aan hun verwachtingen te kunnen voldoen, passen we inmiddels ook Siebel Call Center en Sales Performance Solution toe. Deze vormen samen dé informatie-portal voor al onze medewerkers die direct contact met klanten hebben. Met geconsolideerde en gepersonaliseerde informatie direct binnen handbereik bleken de 'relationship managers' van FleetBoston in staat om tijdens contacten met klanten hun effectiviteit en efficiency aanzienlijk te verbeteren. Dankzij de oplossingen van Siebel is onze omzet uit cross-selling met 15 procent toegenomen, ondanks het feit dat de markt als geheel is gekrompen."

"Het is duidelijk dat het gebruik van enkel en alleen informatiesystemen geen organisatie oplevert die de klant volledig centraal plaats. Het zijn de gebruikers die uiteindelijk van CRM een succes moeten maken", zegt David Schmaier, executive vice president van Siebel Systems. "Medewerkers van verkoopafdelingen en contact centers dienen goed opgeleid te zijn en optimaal te worden ondersteund. Alleen dan is het mogelijk dat informatietechnologie en 'human capital' goed op elkaar ingespeeld raken en gezamenlijk optimaal kunnen presteren om de hoogst mogelijk niveaus van klantenservice te kunnen aanbieden. "

Over Siebel Systems

Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van eBusiness-applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen. Met wereldwijd meer dan 3500 klanten biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices', CRM-, PRM- en ERM-toepassingen die volledig zijn afgestemd op individuele branches en sectoren en die zich bovendien in de praktijk ten volle hebben bewezen. Bedrijven kunnen hiermee klanten een superieure 'experience' bieden en winstgevende relaties met afnemers onderhouden. Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan 28 landen. Meer informatie is te vinden op www.siebel.com/nl.

Meer informatie:

Sandra Wasseur
Marketing Director Northern Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000

© 1990-2003 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen, logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.