10-9-2003
Mercedes-Benz toont toekomsttechniek op IAA Frankfurt
Met twee spectaculaire wereldpremières en een aantal technische
noviteiten staat Mercedes-Benz volop in de belangstelling bij de 60e
editie van de IAA, de prominente autotentoonstelling van Frankfurt.
Blikvanger bij uitstek is de SLR McLaren supersportwagen. Niet alleen
de typeaanduiding, maar ook het slanke silhouet met de schuin naar
boven scharnierende portieren refereert aan de legendarische
vleugeldeur rensportwagens uit de jaren 50. De toevoeging McLaren
verwijst naar Mercedes Formule 1-partner, die een belangrijk
technologisch aandeel heeft in de nieuwe SLR.
De door een 5,5-liter, 460 kW (626 pk) Mercedes-AMG V8-compressormotor
aangedreven tweezitter is dan ook een staaltje hightech zonder weerga.
Net als de F1-racewagens maakt de Mercedes-Benz SLR McLaren gebruik
van exotische materialen, zoals een aluminiumlegering voor de
wielophanging, keramiek voor de remschijven en koolstofvezel voor de
carrosserie. Zelfs de voorste kreukelzone is van dit vederlichte maar
oersterke composiete materiaal, een unicum voor een serieauto.
De SLR is voorts voorzien van een 5-traps automaat met drie sportieve
schakelprogrammas en bediening naar keuze op het stuur of via de
touchshift-functie van de transmissiehendel. Moderne
onderstelregelsystemen en veiligheidselementen completeren het pur
sang karakter van deze supersportwagen, die in 3,8 seconden van 0-100
km/h accelereert en een topsnelheid heeft van meer dan 330 km/h.
Ook de Vision CLS beleeft in Frankfurt zijn werelddebuut. Deze
designstudie verenigt de elegante lijnvoering van een coupé met het
comfort en de functionaliteit van een sedan. Zo is de Vision CLS met
zijn ranke vierdeurscarrosserie maar royale interieurruimte een
opmerkelijke synthese van schijnbare tegenstellingen. Dit wordt ook
geaccentueerd door de zescilinder CDI-biturbodieselmotor, die grote
kracht (195 kW/265 pk; 560 Nm bij 2.000 tpm) paart aan een bescheiden
verbruik (7,5 l/100 km). In de Vision CLS vinden jongste
Mercedes-innovaties, zoals het dieselpartikelfilter en de 7G-TRONIC
automatische transmissie, toepassing.
De 7G-TRONIC is een van de belangrijkste noviteiten die Mercedes-Benz
op de IAA in Frankfurt presenteert. Deze vijfde generatie automatische
transmissie van het merk is het eerste zeventrapssysteem voor
personenautos. De 7G-TRONIC, die dit najaar eerst leverbaar wordt op
vijf achtcilindermodellen, kenmerkt zich in vergelijking met de
vijftrapstransmissie door een lager brandstofverbruik, snellere
acceleratie en vloeiendere schakelgangen.
Eveneens dit najaar wordt een combinatie van de EU4-emissienorm en het
innovatieve dieselpartikelfilter leverbaar voor de CDI-motoren, te
beginnen met de viercilinders. Dit door Mercedes-Benz ontwikkelde
filter behoeft geen additieven en kenmerkt zich door een zeer lange
levensduur. Een andere opvallende dieselontwikkeling van
DaimlerChrysler AG is de zogeheten Biotrol, een synthetische
dieselbrandstof die geheel uit organische stoffen wordt vervaardigd.
Het bijzondere van de aan bestaande brandstoffen toe te voegen
biobrandstof is, dat deze de CO2-balans in de atmosfeer niet aantast.
Intensief onderzoek naar alternatieve aandrijving heeft ook de
Mercedes-Benz E 200 NGT (Natural Gas Technology) opgeleverd. Het gaat
hierbij om een 120 kW/163 pk viercilinder E 200 Kompressor
benzinemotor, die zonder prestatieverlies of andere nadelige gevolgen
eenvoudigweg kan worden overgeschakeld op het gebruik van aardgas, dat
in een 20 procent geringere CO2-emissie resulteert. De E 200 NGT is
momenteel de krachtigste serieproductie sedan op aardgas.
In dit onderzoeksgebied besteedt Mercedes-Benz ook bijzondere aandacht
aan hybride aandrijfsystemen. Een treffend voorbeeld hiervan is de 180
kW/245 pk krachtige V6-motor, die wordt ondersteund door twee
parallelle elektromotoren. In situaties waarbij de verbrandingsmotor
niet het maximale rendement levert (stop-start en dergelijke), nemen
de elektromotoren met gezamenlijk 55 kW de aandrijving over, hetgeen
een gunstig effect heeft op het brandstofverbruik en de
emissiewaarden.
AutoRai