AutoRai

10-9-2003

Concept-S2 studie van toekomstige cabriolet van Suzuki

Suzuki showt op de IAA in Frankfurt een smaakvolle, compacte vierzits-cabriolet. Het is de Concept-S2, waarmee de Japanse fabrikant voortborduurt op de Concept-S, die vorig najaar op de Parijse autoshow debuteerde. Het nieuwe studiemodel staat als wereldprimeur in Frankfurt.

De Concept-S2 licht een tipje van de sluier op van een toekomstige modelgeneratie, waarvan de productie in de loop van 2004 in Hongarije start. De vormgeving is sportief. Het design vertoont duidelijk Europese trekjes, wat bij het nieuwe studiemodel nog sterker uit de verf komt. Een karaktervol lijnenspel en de vorm van de motorkap en de voorruit geven de auto een onderscheidend uiterlijk. Dat is krachtig en expressief.

In vergelijking met andere compacte cabriolets voorzien van een opvouwbare hardtop, biedt de Concept-S2 behoorlijk wat zitcomfort aan de inzittenden achterin. Dat komt door het relatief lange interieur en de ver naar achteren doorgetrokken daklijn. Voor de dakconstructie heeft Suzuki een principe toegepast dat eerder op de Suzuki Cappuccino was te zien. Dat bestond uit een (hard) dakpaneel dat achter in de bagageruimte was op te bergen en een gedeelte met de achterruit, dat achter in de carrosserie verdween.

Stabiel
Technisch komt het nieuwe studiemodel overeen met de Concept-S die in Parijs stond. Hij heeft een lengte van 3.695 mm, is 1.730 mm breed en
1.490 mm hoog. De wielbasis is in verhouding lang met 2.390 mm. De wielen staan dicht bij de hoeken, wat een stabiel en uitgebalanceerd weggedrag belooft.

Achter het stoere front met de puntig gesneden koplampen huist een
1.6-litermotor met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Hij stamt van dezelfde krachtbron die momenteel flink scoort in de rallysport, waar hij de Ignis Super 1600 richting het Junior World Rally Championship stuurt. De titel komt immers binnen bereik. Zeker nu het team van rijder Daniel Carlsson in de Rally van Finland begin augustus de eerste plaats heeft behaald en zich daarmee stevig nestelde op de tweede positie in het eindklassement met nog drie rallys van de zeven te gaan.

De motor is gekoppeld aan een zesversnellingsbak die alle vier de wielen aandrijft. De schakelpook, de handrem, de richtingaanwijzers en de bediening van de ruitenwissers zijn vervangen door druktoetsen op het stuurwiel. Te allen tijde kan de bestuurder twee handen aan het stuur houden. De bediening van de audio en de climate control is gebundeld in een klein toetsenbord met een display centraal op het dashboard. Ook is er een navigatiesysteem, waarmee de route is te downloaden van internet. Het vergrendelen, openen en starten van de auto gaat met een keycard. Met vingerafdrukverificatie kan de bestuurder de gewenste motorafstelling en vering kiezen.