10-9-2003
Concept-S2 studie van toekomstige cabriolet van Suzuki
Suzuki showt op de IAA in Frankfurt een smaakvolle, compacte
vierzits-cabriolet. Het is de Concept-S2, waarmee de Japanse fabrikant
voortborduurt op de Concept-S, die vorig najaar op de Parijse autoshow
debuteerde. Het nieuwe studiemodel staat als wereldprimeur in
Frankfurt.
De Concept-S2 licht een tipje van de sluier op van een toekomstige
modelgeneratie, waarvan de productie in de loop van 2004 in Hongarije
start. De vormgeving is sportief. Het design vertoont duidelijk
Europese trekjes, wat bij het nieuwe studiemodel nog sterker uit de
verf komt. Een karaktervol lijnenspel en de vorm van de motorkap en de
voorruit geven de auto een onderscheidend uiterlijk. Dat is krachtig
en expressief.
In vergelijking met andere compacte cabriolets voorzien van een
opvouwbare hardtop, biedt de Concept-S2 behoorlijk wat zitcomfort aan
de inzittenden achterin. Dat komt door het relatief lange interieur en
de ver naar achteren doorgetrokken daklijn. Voor de dakconstructie
heeft Suzuki een principe toegepast dat eerder op de Suzuki Cappuccino
was te zien. Dat bestond uit een (hard) dakpaneel dat achter in de
bagageruimte was op te bergen en een gedeelte met de achterruit, dat
achter in de carrosserie verdween.
Stabiel
Technisch komt het nieuwe studiemodel overeen met de Concept-S die in
Parijs stond. Hij heeft een lengte van 3.695 mm, is 1.730 mm breed en
1.490 mm hoog. De wielbasis is in verhouding lang met 2.390 mm. De
wielen staan dicht bij de hoeken, wat een stabiel en uitgebalanceerd
weggedrag belooft.
Achter het stoere front met de puntig gesneden koplampen huist een
1.6-litermotor met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen
per cilinder. Hij stamt van dezelfde krachtbron die momenteel flink
scoort in de rallysport, waar hij de Ignis Super 1600 richting het
Junior World Rally Championship stuurt. De titel komt immers binnen
bereik. Zeker nu het team van rijder Daniel Carlsson in de Rally van
Finland begin augustus de eerste plaats heeft behaald en zich daarmee
stevig nestelde op de tweede positie in het eindklassement met nog
drie rallys van de zeven te gaan.
De motor is gekoppeld aan een zesversnellingsbak die alle vier de
wielen aandrijft. De schakelpook, de handrem, de richtingaanwijzers en
de bediening van de ruitenwissers zijn vervangen door druktoetsen op
het stuurwiel. Te allen tijde kan de bestuurder twee handen aan het
stuur houden. De bediening van de audio en de climate control is
gebundeld in een klein toetsenbord met een display centraal op het
dashboard. Ook is er een navigatiesysteem, waarmee de route is te
downloaden van internet. Het vergrendelen, openen en starten van de
auto gaat met een keycard. Met vingerafdrukverificatie kan de
bestuurder de gewenste motorafstelling en vering kiezen.
AutoRai