AutoRai

10-9-2003

Altea Prototipo als voortrekker van een nieuw autoconcept

De nieuwe SEAT Altea Prototipo heeft zijn werelddebuut gemaakt op de 60e Internationale Automobil Ausstellung 2003 te Frankfurt.

Dit prototype vormt de basis voor het definitieve productiemodel dat volgend jaar op de markt komt. Het is een compleet innovatief autoconcept en is de eerste SEAT die is ontwikkeld binnen de in 2002 gevormde Audi merkengroep.

Tijdens de presentatie benadrukte de algemeen directeur van SEAT, Dr. Andreas Schleef, het belang van dit model, dat de aanzet is van een nieuw tijdperk binnen het bedrijf. Hij verklaarde: "dit is het begin van een nieuwe generatie van autos die volledig is ontworpen door Walter deSilva en zijn team, welke is ontwikkeld met behulp van de modulaire technologie van de recent geïntroduceerde Audi A3."

Dit model illustreert de synergieën binnen de Audi merkengroep. Dr. Martin Winterkorn, algemeen directeur van Audi, stelde het als volgt: "sinds de groep is gecreëerd hebben wij onze ervaring gedeeld met SEAT." Hij voegde daar nog aan toe dat het de doelstelling is om twee specifieke kenmerken te accentueren sportiviteit en kwaliteit. "In de toekomst zal iedereen die een SEAT koopt, Audi-ervaring en -kwaliteit aanschaffen."

De SEAT Altea Prototipo is de eerste exponent van een nieuwe autoklasse, de Multi Sport Vehicle (MSV). Een concept dat een nieuw licht laat schijnen op de denkwijze over monospace-modellen met een kenmerkende carrosserievorm; zonder scherpe overgang tussen motorruimte, cabine en bagageruimte.

De Altea Prototipo vertaalt de kenmerken van het in 2000 op de Autosalon van Genève gepresenteerde studiemodel SEAT Salsa naar de realiteit. Van nu af aan zullen alle nieuwe producten van het merk SEAT worden geïdentificeerd door de karaktertrekken die met de Salsa zijn geïntroduceerd.

Kortom, de Altea Prototipo is een echt prototype en geeft een goed beeld van de meesterlijke lijnen van het definitieve model, dat een zeer belangrijke rol zal gaan spelen binnen het SEAT-programma, naast de Ibiza en Leon.

De SEAT Altea Prototipo is 4.292 mm lang, 1.812 mm breed, 1.552 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.578 mm. Verder beschikt hij over nieuwe motortechnologie voor SEAT: een krachtige, direct ingespoten
2,0-liter benzinemotor (FSI).

Het motorvermogen van 150 pk wordt via een zestraps automatische transmissie met Tiptronic-functie via de voorwielen op de weg gebracht. Het geheel nieuw ontwikkelde onderstel is natuurlijk uitgerust met het door SEAT ontwikkelde, efficiënte Agile Chassis-concept met DSR (Dynamic Steering Response).

SEAT presenteert up-to-date programma in Frankfurt Naast de Altea Prototipo presenteert SEAT in Frankfurt het complete programma van het merk, inclusief de jongste aanwinst, de sportieve Leon Cupra R met 225 pk (165 kW) 1.8 20VT-motor SEATs krachtigste productiemodel ooit. Met deze motor haalt de Leon Cupra R een topsnelheid van meer dan 240 kilometer per uur en accelereert hij in minder dan 7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur.

Naast de Leon Cupra R zal ook het prototype van de toekomstige Ibiza Cupra voor het eerst in Duitsland te zien zijn. Dit model wordt de eerste Cupra van SEAT die met twee motorvarianten, een 1.8 20 VT benzinemotor en een 1.9 TDi diesel die met een vermogen vanaf 150 pk leverbaar zal zijn.

SEAT heeft het motorengamma uitgebreid met twee nieuwe motoren. De 115 pk (85 kW) 2.0 voor de Ibiza en de Cordoba, en de 130 pk (96 kW) 1.9 TDi voor de Leon en Toledo.