10-9-2003
Altea Prototipo als voortrekker van een nieuw autoconcept
De nieuwe SEAT Altea Prototipo heeft zijn werelddebuut gemaakt op de
60e Internationale Automobil Ausstellung 2003 te Frankfurt.
Dit prototype vormt de basis voor het definitieve productiemodel dat
volgend jaar op de markt komt. Het is een compleet innovatief
autoconcept en is de eerste SEAT die is ontwikkeld binnen de in 2002
gevormde Audi merkengroep.
Tijdens de presentatie benadrukte de algemeen directeur van SEAT, Dr.
Andreas Schleef, het belang van dit model, dat de aanzet is van een
nieuw tijdperk binnen het bedrijf. Hij verklaarde: "dit is het begin
van een nieuwe generatie van autos die volledig is ontworpen door
Walter deSilva en zijn team, welke is ontwikkeld met behulp van de
modulaire technologie van de recent geïntroduceerde Audi A3."
Dit model illustreert de synergieën binnen de Audi merkengroep. Dr.
Martin Winterkorn, algemeen directeur van Audi, stelde het als volgt:
"sinds de groep is gecreëerd hebben wij onze ervaring gedeeld met
SEAT." Hij voegde daar nog aan toe dat het de doelstelling is om twee
specifieke kenmerken te accentueren sportiviteit en kwaliteit. "In de
toekomst zal iedereen die een SEAT koopt, Audi-ervaring en -kwaliteit
aanschaffen."
De SEAT Altea Prototipo is de eerste exponent van een nieuwe
autoklasse, de Multi Sport Vehicle (MSV). Een concept dat een nieuw
licht laat schijnen op de denkwijze over monospace-modellen met een
kenmerkende carrosserievorm; zonder scherpe overgang tussen
motorruimte, cabine en bagageruimte.
De Altea Prototipo vertaalt de kenmerken van het in 2000 op de
Autosalon van Genève gepresenteerde studiemodel SEAT Salsa naar de
realiteit. Van nu af aan zullen alle nieuwe producten van het merk
SEAT worden geïdentificeerd door de karaktertrekken die met de Salsa
zijn geïntroduceerd.
Kortom, de Altea Prototipo is een echt prototype en geeft een goed
beeld van de meesterlijke lijnen van het definitieve model, dat een
zeer belangrijke rol zal gaan spelen binnen het SEAT-programma, naast
de Ibiza en Leon.
De SEAT Altea Prototipo is 4.292 mm lang, 1.812 mm breed, 1.552 mm
hoog en heeft een wielbasis van 2.578 mm. Verder beschikt hij over
nieuwe motortechnologie voor SEAT: een krachtige, direct ingespoten
2,0-liter benzinemotor (FSI).
Het motorvermogen van 150 pk wordt via een zestraps automatische
transmissie met Tiptronic-functie via de voorwielen op de weg
gebracht. Het geheel nieuw ontwikkelde onderstel is natuurlijk
uitgerust met het door SEAT ontwikkelde, efficiënte Agile
Chassis-concept met DSR (Dynamic Steering Response).
SEAT presenteert up-to-date programma in Frankfurt
Naast de Altea Prototipo presenteert SEAT in Frankfurt het complete
programma van het merk, inclusief de jongste aanwinst, de sportieve
Leon Cupra R met 225 pk (165 kW) 1.8 20VT-motor SEATs krachtigste
productiemodel ooit. Met deze motor haalt de Leon Cupra R een
topsnelheid van meer dan 240 kilometer per uur en accelereert hij in
minder dan 7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur.
Naast de Leon Cupra R zal ook het prototype van de toekomstige Ibiza
Cupra voor het eerst in Duitsland te zien zijn. Dit model wordt de
eerste Cupra van SEAT die met twee motorvarianten, een 1.8 20 VT
benzinemotor en een 1.9 TDi diesel die met een vermogen vanaf 150 pk
leverbaar zal zijn.
SEAT heeft het motorengamma uitgebreid met twee nieuwe motoren. De 115
pk (85 kW) 2.0 voor de Ibiza en de Cordoba, en de 130 pk (96 kW) 1.9
TDi voor de Leon en Toledo.
AutoRai