AutoRai

10-9-2003

Renault presenteert de Grand Scénic en de Mégane Sport

Met zeven gepresenteerde modellen in 14 maanden tijd is het nieuwe Mégane-programma compleet.

Na de introductie van de Mégane 3- en 5-deurs in juli 2002 werden de nieuwe Scénic en de Mégane coupé-cabriolet onthuld in maart 2003 op de beurs in Genève. De Grand Tour en Sedan werden aan het publiek voorgesteld op de beurs in Barcelona in april 2003. Met de presentatie in september 2003 van de Grand Scénic met zeven zitplaatsen op de beurs van Frankfurt is de vernieuwing van de lagere middenklasse van Renault een feit.

Renault is daarmee de eerste constructeur die twee verschillende lengtes biedt in het segment van de compacte monospaces. De Renault Espace is al enige tijd verkrijgbaar in twee verschillende lengtes. Zo kan nog beter worden voldaan aan de behoefte van de klant. Ook de Grand Scénic werd van meet af aan meegenomen in de ontwerpfase van het nieuwe Mégane-programma. Deze uitvoering kreeg een langere wielbasis en achteroverbouw ten gunste van de toegang tot de derde stoelenrij en de bagageruimte. De expertise van Renault op het gebied van de flexibele industrialisatie werpt zijn vruchten af want beide Scénic versies worden op dezelfde assemblagelijn gemaakt in de fabriek Georges-Besse van Douai (Frankrijk).

De Mégane Renault Sport richt zich op een geheel andere klantengroep. Ze is sportief, elegant en strak en de nieuwe versie van het nieuwe Mégane-programma waarvan de 5-deurs werd verkozen tot Auto van het Jaar 2003. Leverbaar in een 3- en een 5-deurs versie heeft de Mégane Renault Sport de behendigheid, de snelheid en het rijgevoel van een sportauto terwijl het comfort en de akoestiek van een grande routière bewaard zijn gebleven. Onder de motorkap vinden we een 2.0 16v turbo met 225 pk, krachtig en beschikbaar over een groot toerentalgebied. Een voortrein die efficiency en stuurnauwkeurigheid garandeert. Deze sportieve versie wordt gefabriceerd in Dieppe (Frankrijk).

Grand Scénic
Het nieuwe Mégane-programma is nu compleet met de zeven carrosserie varianten die in de afgelopen 14 maanden op de markt werden gebracht. De introductie in het voorjaar van 2004 van de versie met zeven zitplaatsen onder de naam Grand Scénic - een aanvulling op de Scénic met vijf zitplaatsen, maakt Renault tot de eerste constructeur die - naar het voorbeeld van de Espace in het topsegment - binnen hetzelfde segment een auto aanbiedt met twee lengtes. Daarmee kan aan de behoefte van meer klanten worden voldaan en hoeven niet alle Scénic klanten zonder meer voor zeven zitplaatsen te kiezen.

De Grand Scénic werd van meet af aan meegenomen in de ontwerpfase van het nieuwe Mégane-programma en behoudt het dynamische en harmonieuze design dankzij een goed evenwicht tussen een verlengde wielbasis en een vergrote achteroverbouw wat ten goede is gekomen aan de toegang tot de derde stoelenrij en de bagageruimte.

Met de introductie van de Grand Scénic in het voorjaar van 2004 is de vernieuwing van het Renault programma bestaande uit zeven carrosserievarianten een feit. Renault wordt daarmee de eerste constructeur die beschikt over een dubbel aanbod compacte monospaces in Europa. Net als met de Espace en de Grand Espace uit het topsegment zal Renault met dit gamma compacte monospaces een grotere klantenkring kunnen aantrekken dan met de vorige Scénic. Deze ontwikkeling is een antwoord op de voortdurende vraag naar een breder aanbod van de bestaande Scénic-klanten en de behoefte van de gezinnen met twee kinderen die meer ruimte willen, met name meer bagageruimte. Met de Grand Scénic zal Renault haar leiderschap in het segment van de compacte monospaces in Europa zeker kunnen versterken.

Mégane Renault Sport
De Mégane Renault Sport heeft de behendigheid, de snelheid en het rijgevoel van een sportauto terwijl het comfort en de akoestiek van een grande routière bewaard zijn gebleven. De Mégane Renault Sport is leverbaar in een 3- en een 5-deurs uitvoering en is een nieuwe versie van het nieuwe Mégane-programma dat zeven carrosserie varianten telt en waarvan de 5-deurs versie werd verkozen tot Auto van het Jaar 2003.

De Mégane Renault Sport is een strakke en elegante sportauto met een krachtige motor en met een voortrein die efficiency en stuurnauwkeurigheid garandeert. Deze sportieve versie wordt gefabriceerd in Dieppe (Frankrijk).

De Mégane Renault Sport profiteert van alle ervaring die is opgedaan tijdens de ontwikkeling van het nieuwe Mégane-programma. En van de knowhow van Renault Sport op het gebied van sportautos, seriegeproduceerde dan wel wedstrijdautos, naar het voorbeeld van de Clio Renault Sport 2.0 16v, referentie bij de kleine sportautos, en de nieuwe Clio V6, voor wie auto en autorijden een passie is.