10-9-2003
Renault presenteert de Grand Scénic en de Mégane Sport
Met zeven gepresenteerde modellen in 14 maanden tijd is het nieuwe
Mégane-programma compleet.
Na de introductie van de Mégane 3- en 5-deurs in juli 2002 werden de
nieuwe Scénic en de Mégane coupé-cabriolet onthuld in maart 2003 op de
beurs in Genève. De Grand Tour en Sedan werden aan het publiek
voorgesteld op de beurs in Barcelona in april 2003. Met de presentatie
in september 2003 van de Grand Scénic met zeven zitplaatsen op de
beurs van Frankfurt is de vernieuwing van de lagere middenklasse van
Renault een feit.
Renault is daarmee de eerste constructeur die twee verschillende
lengtes biedt in het segment van de compacte monospaces. De Renault
Espace is al enige tijd verkrijgbaar in twee verschillende lengtes. Zo
kan nog beter worden voldaan aan de behoefte van de klant. Ook de
Grand Scénic werd van meet af aan meegenomen in de ontwerpfase van het
nieuwe Mégane-programma. Deze uitvoering kreeg een langere wielbasis
en achteroverbouw ten gunste van de toegang tot de derde stoelenrij en
de bagageruimte. De expertise van Renault op het gebied van de
flexibele industrialisatie werpt zijn vruchten af want beide Scénic
versies worden op dezelfde assemblagelijn gemaakt in de fabriek
Georges-Besse van Douai (Frankrijk).
De Mégane Renault Sport richt zich op een geheel andere klantengroep.
Ze is sportief, elegant en strak en de nieuwe versie van het nieuwe
Mégane-programma waarvan de 5-deurs werd verkozen tot Auto van het
Jaar 2003. Leverbaar in een 3- en een 5-deurs versie heeft de Mégane
Renault Sport de behendigheid, de snelheid en het rijgevoel van een
sportauto terwijl het comfort en de akoestiek van een grande routière
bewaard zijn gebleven. Onder de motorkap vinden we een 2.0 16v turbo
met 225 pk, krachtig en beschikbaar over een groot toerentalgebied.
Een voortrein die efficiency en stuurnauwkeurigheid garandeert. Deze
sportieve versie wordt gefabriceerd in Dieppe (Frankrijk).
Grand Scénic
Het nieuwe Mégane-programma is nu compleet met de zeven carrosserie
varianten die in de afgelopen 14 maanden op de markt werden gebracht.
De introductie in het voorjaar van 2004 van de versie met zeven
zitplaatsen onder de naam Grand Scénic - een aanvulling op de Scénic
met vijf zitplaatsen, maakt Renault tot de eerste constructeur die -
naar het voorbeeld van de Espace in het topsegment - binnen hetzelfde
segment een auto aanbiedt met twee lengtes. Daarmee kan aan de
behoefte van meer klanten worden voldaan en hoeven niet alle Scénic
klanten zonder meer voor zeven zitplaatsen te kiezen.
De Grand Scénic werd van meet af aan meegenomen in de ontwerpfase van
het nieuwe Mégane-programma en behoudt het dynamische en harmonieuze
design dankzij een goed evenwicht tussen een verlengde wielbasis en
een vergrote achteroverbouw wat ten goede is gekomen aan de toegang
tot de derde stoelenrij en de bagageruimte.
Met de introductie van de Grand Scénic in het voorjaar van 2004 is de
vernieuwing van het Renault programma bestaande uit zeven
carrosserievarianten een feit. Renault wordt daarmee de eerste
constructeur die beschikt over een dubbel aanbod compacte monospaces
in Europa. Net als met de Espace en de Grand Espace uit het topsegment
zal Renault met dit gamma compacte monospaces een grotere klantenkring
kunnen aantrekken dan met de vorige Scénic. Deze ontwikkeling is een
antwoord op de voortdurende vraag naar een breder aanbod van de
bestaande Scénic-klanten en de behoefte van de gezinnen met twee
kinderen die meer ruimte willen, met name meer bagageruimte. Met de
Grand Scénic zal Renault haar leiderschap in het segment van de
compacte monospaces in Europa zeker kunnen versterken.
Mégane Renault Sport
De Mégane Renault Sport heeft de behendigheid, de snelheid en het
rijgevoel van een sportauto terwijl het comfort en de akoestiek van
een grande routière bewaard zijn gebleven. De Mégane Renault Sport is
leverbaar in een 3- en een 5-deurs uitvoering en is een nieuwe versie
van het nieuwe Mégane-programma dat zeven carrosserie varianten telt
en waarvan de 5-deurs versie werd verkozen tot Auto van het Jaar 2003.
De Mégane Renault Sport is een strakke en elegante sportauto met een
krachtige motor en met een voortrein die efficiency en
stuurnauwkeurigheid garandeert. Deze sportieve versie wordt
gefabriceerd in Dieppe (Frankrijk).
De Mégane Renault Sport profiteert van alle ervaring die is opgedaan
tijdens de ontwikkeling van het nieuwe Mégane-programma. En van de
knowhow van Renault Sport op het gebied van sportautos,
seriegeproduceerde dan wel wedstrijdautos, naar het voorbeeld van de
Clio Renault Sport 2.0 16v, referentie bij de kleine sportautos, en de
nieuwe Clio V6, voor wie auto en autorijden een passie is.
AutoRai