10-9-2003
Kia opent de aanval met de Picanto
De nieuwe Picanto is het nieuwste wapenfeit in het modellenoffensief
dat Kia met toppers als de Sorento is begonnen. Met de Picanto treedt
Kia het A-segment binnen met een prachtig vormgegeven auto.
De Picanto valt op door zijn jonge design en zet nieuwe standaards in
het A-segment qua veiligheid en binnenruimte. Natuurlijk komt dit
alles met Kias traditionele sterke punt value for money.
De Picanto is een cruciaal model bij het verbeteren van de kracht van
het merk Kia en het behalen van Kias doelstelling om de verkopen in
Europa te verdrievoudigen in 2005. Kia Nederland verwacht dat het
model ook in Nederland een van de drijvende krachten zal zijn achter
de groei van het marktaandeel van Kia in Nederland. Kia verwacht een
verkoop van 6.500 Picantos op jaarbasis. Gezien de introductie in mei
2004, is de verwachting voor dat jaar 3.250 stuks.
De Picanto blinkt uit door zijn leuke vormgeving. Jeugdigheid,
sportiviteit en vriendelijkheid zijn de kenmerken van de Picanto. Het
design straalt kracht uit door zijn naar achteren aflopende daklijn,
de oplopende accenten in de achterdeur en de prominente achterlichten.
Qua veiligheid zet de Picanto nieuwe standaards in het A-segment. Zo
zal de auto niet alleen standaard uitgerust zijn met ABS en EBD
(elektronische remkrachtdistributie). De Picanto zal ook als enige
auto in het A-segment standaard zijn uitgerust met vier schijfremmen
rondom. Kia bezuinigt niet op veiligheid, zelfs niet op zijn meest
betaalbare model. Verder geeft dit ook het constant hogere technische
niveau van Kia aan.
De Picanto is in het A-segment de ruimste auto. De SA biedt voor met
1.041 mm de meeste beenruimte in zijn segment en behoort ook met een
hoofdruimte van 1.003 mm tot een van de beste in het segment. Verder
is de auto zeer praktisch met vijf deuren. Makkelijk als er jonge
kinderen vervoerd moeten worden. Naar wens kan de tweede zitrij van
een bank in twee separate stoelen veranderd worden. De achterbank is
in twee delen neerklapbaar in de verhouding 60:40. Er is 157 liter aan
bagageruimte beschikbaar. Met de achterbank neergeklapt ontstaat 882
liter laadruimte. Genoeg voor twee mountainbikes of een groot gedeelte
van de campingbenodigdheden.
Met een verbruik van 1 liter op 18,5 km gaat de Picanto aan kop wat
betreft zuinigheid. Niet minder belangrijk is zijn geringe uitstoot
van schadelijke stoffen. De auto wordt aangedreven door een 1,1-liter
viercilindermotor, goed voor 64 pk. De koper heeft de keuze uit een
LX, een luxere LX en een zeer luxueuze EX-uitvoering. In 2005
introduceert Kia een Picanto met dieselmotor (70 pk). Deze
ultrazuinige motor zal de aantrekkingskracht van de auto nog verder
verhogen.
Het A-segment, waarin de Picanto opereert, is tegenwoordig opgedeeld
in een aantal kleinere subsegmenten, elk gekarakteriseerd door stijl,
gebruik en uiterlijk. Kia beschouwt de Ford Ka, de Fiat Nuova Panda,
de Seat Arosa, de Renault Twingo en de Daewoo Matiz als de
belangrijkste concurrenten van de Picanto. De styling van de Picanto
weerspiegelt de huidige trend in het A-segment. In 1993 was slechts
13,7% van de in Nederland verkochte A-segment autos een 5-deurs. In
2002 steeg dit percentage tot bijna 50%. Anders gezegd, terwijl de
verkoop van 3-deurs A-segment autos met een factor van 1,4 steeg,
steeg de verkoop van 5-deurs A-segment autos in Nederland met een
factor van 8,7. Met de Picanto speelt Kia in op deze toegenomen vraag
naar 5-deurs A-segment autos.
Een eigen Kia-team, met aan het hoofd Kang Lee, ontwierp de Picanto in
samenwerking met Kias Europese R&D Centrum. Het model wordt gebouwd in
de nieuwe Kia-fabriek in Suhsan die slechts een paar kilometer
verwijderd is van Kias Hwasung-fabriek. Per jaar worden er 120.000
stuks geproduceerd, waarvan er 88.000 bestemd zijn voor de export. Het
verkoopdoel in Europa is 60.000 Kia Picantos per jaar.
Exterieur
Voor de Kia Picanto is een duidelijk Europese stijl nagestreefd.
Designer Kang Lee heeft het model een fris uiterlijk gegeven. De
Picanto heeft strakke lijnen die aan de smaak en wensen van de
veeleisende Europeaan tegemoet komen. Het front oogt stoer met de
grille en de verticale spijlen. Grote koplampunits met geïntegreerde
knipperlichten geven de Picanto een volwassen voorkomen.
Van de zijkant gezien is de Picanto stijlvol. Het hoge dak verraadt de
overeenkomst met een MPV. Aan de achterzijde zijn het bovenal de grote
achterlichtunits die de aandacht opeisen. De richtingaanwijzers aan de
achterzijde zijn voorzien van wit glas voor een frisse look. Boven in
de forse achterklep zit een goed zichtbaar derde remlicht. De
buitenspiegels zijn bij de EX-uitvoering in de carrosseriekleur
gespoten.
Interieur
Het interieur mixt functionaliteit met ergonomie. Door de two-tone
bekleding en afwerking ademt het interieur stijl en comfort, wat zorgt
voor een unieke rijervaring. De bedieningselementen zijn goed
gepositioneerd, wat de ergonomie ten goede komt. Mede door een groot
glasoppervlak is het interieur licht en ruim.
Het dashboard volgt de vorm van het stuurwiel en bestaat uit vier
analoge meters. Een multifunctioneel LED-display is verkrijgbaar op de
luxere uitvoeringen en omvat onder andere een digitale klok. Het
driespaaks stuurwiel met in het midden het Kia-logo is met het oog op
de veiligheid van de bestuurder van zacht materiaal gemaakt.
Halverwege loopt het dashboard vloeiend over in de middenconsole die
een veelvoud aan bergruimte biedt. Opvallend in het Picanto-interieur
zijn de mooie materialen in verschillende kleuren en de kwaliteit van
de afwerking die meer bij een auto uit het C-segment past dan bij een
auto in het A-segment. Ergonomie was een belangrijk uitgangspunt bij
het ontwerp, getuige de bedieningselementen voor de spiegels en de
ramen in de deurpanelen.
Veelzijdigheid en ruimte
Veelzijdigheid was eveneens een belangrijk punt tijdens de
ontwikkeling van de Picanto. De auto is bedoeld voor actieve
gebruikers. Het ontwikkelen van een auto met MPV-kwaliteiten verpakt
in een compacte koets stond centraal.
De ruime binnenmaten van de Picanto maken hem tot klasseleider op het
gebied van interieurruimte. Hoofdruimte is zowel op de voorstoelen als
op de achterbank volop aanwezig. En hoewel het in dit segment wel eens
anders is, hebben de achterbankpassagiers voldoende schouder- en
beenruimte. Door de standaard vijf deuren biedt de auto ook een
makkelijke instap naar achteren.
In het interieur bevinden zich niet minder dan achttien opbergruimten.
De middenconsole herbergt twee bekerhouders, waarvan er een kan worden
vervangen door een asbak. Aan weerszijden van het stuurwiel bevinden
zich twee forse bergvakken en ook de achterpassagiers hebben voldoende
opbergruimten onder handbereik. Beide voorstoelen bevatten vakken om
boeken en bladen in op te bergen, evenals de voorportieren. In de
ruime kaartvakken kan men allerhande spullen kwijt. De luxere versies
zijn zelfs voorzien van een vakje voor een zonnebril. De lade onder de
passagiersstoel completeert het aantal opbergmogelijkheden in het
interieur van de Picanto.
Met de rugleuning van de achterbank overeind meet de bagageruimte 157
liter. Met de rugleuning neergeklapt is dat maar liefst 882 liter. De
achterklep opent niet alleen hoog, hij is ook riant van formaat
waardoor de belading soepel verloopt. De rugleuning van de tweede
zitrij kan in de verhouding 60:40 worden neergeklapt. De stoelen
kunnen in zeven verschillende configuraties worden versteld, teneinde
de gebruiker de keuze te bieden tussen riante zitposities voor de
passagiers of juist veel bagageruimte. Of wellicht een compromis.
Noviteiten
De Picanto biedt tal van noviteiten die de comfortbeleving verbeteren.
De auto bezit veel technologieën sommige zichtbaar, andere onzichtbaar
die het rijplezier op een hoger niveau brengen. Zo heeft het
handbediende verwarmingsysteem grote, makkelijk bedienbare knoppen,
een automatische ontwasemer en een geurfilter. De auto is standaard
voorzien van twee luidsprekers voorin die zorgen voor een uitstekende
geluidskwaliteit. Kia heeft een traditie inzake value for money en de
Picanto maakt dit meer dan waar.
Ventilatie & Airconditioning
De Picanto heeft een uitstekend op zijn taak berekend ventilatie- en
verwarmingssysteem. De EX-uitvoering wordt geleverd met een
airconditioning. De airconditioning wordt geleverd met een filter dat
pollen, stof en onaangename geurtjes uit het interieur houdt.
Stoelen
De stoelen in de Picanto zijn zo ontworpen dat ze zoveel mogelijk
comfort in combinatie met veel steun aan de inzittenden geven. Zowel
kleine als grote personen vinden daardoor de juiste zitpositie. De
bestuurdersstoel en de passagiersstoel zijn bovendien voorzien van
verstelbare hoofdsteunen.
Comfort
Het elektrische systeem in de auto is standaard voorzien van een
battery saver die bescherming biedt tegen een onverwachte lege accu.
Na het uitschakelen van het contact dooft dit de lampen en worden alle
andere elektrische systemen uitgeschakeld. Stuurbekrachtiging en een
in hoogte verstelbaar stuurwiel zijn standaard. Elektrisch bedienbare
ramen vóór zijn standaard op de luxere versies. Centrale
deurvergrendeling met afstandsbediening is standaard op de
EX-uitvoering. Waarmee maar wordt aangeduid dat de Picanto een uiterst
luxueuze auto is, verpakt in een fraaie en compacte carrosserie. De
ruitenwissers hebben twee vaste snelheden en drie instelbare
snelheden. Een wis-wasinstallatie voor de achterruit is standaard.
Aandrijving
De Picanto is verkrijgbaar met een 1,1-liter benzinemotor, welke goede
prestaties aan een zuinig verbruik koppelt. De Picanto wordt naar
keuze geleverd met een handgeschakelde vijfbak of een automatische
viertrapstransmissie.
De 1.1 krachtbron levert 64 pk bij 5.500 toeren per minuut. Het koppel
bedraagt 96 Nm bij 4.000 toeren per minuut. Hiermee trekt de 852 kg
zware Picanto vlot door de vijf versnellingen. Een acceleratie van 0
naar 100 km/uur is achter de rug in 15,8 seconden en de
maximumsnelheid is 152 km/uur.
In 2005 lanceert Kia de Picanto met ultramoderne dieselmotor. Het
maximumvermogen van deze motor zal 70 pk bedragen. Daarmee speelt Kia
snel in op de verwachte toename van de vraag naar dieselmotoren in
compacte autos.
Veiligheid
Voor en achter beschikt de Picanto over schijfremmen. Op alle versies
is ABS geassisteerd door EBD (elektronische remkrachtdistributie)
standaard. Zo krijgen alle wielen de juiste remdruk om de auto zo snel
mogelijk tot stilstand te brengen. De Picanto staat bij een noodstop
bij 100 kilometer per uur binnen 41 meter stil.
Een van de noviteiten op de Picanto is IMS (Instant Mobility System).
Dit systeem bestaat uit een kleine compressor en een vloeibare stof.
Als onverhoopt een band lek raakt, kan de vloeistof via het ventiel
worden ingespoten teneinde het lek te dichten. Met de compressor wordt
de band weer op de juiste spanning gebracht. Zonder de auto te hoeven
opkrikken, kan de band dus worden gerepareerd in ongeveer tien
minuten, terwijl het verwisselen van een band op de traditionele
manier zon dertig minuten duurt. De bestuurder staat dus minder lang
bloot aan gevaren op de vluchtstrook en kan sneller zijn weg
vervolgen. De Picanto kan met de gerepareerde band een afstand van
maximaal 200 kilometer afleggen bij een snelheid van 80 kilometer per
uur. IMS is tussen de -30° C en +70° C werkzaam en bij diverse
weersomstandigheden, en draagt daardoor bij aan de veiligheid en de
veelzijdigheid van deze Kia. Verder verlaagt het IMS het gewicht van
de auto met positieve gevolgen voor zuinigheid en CO2 uitstoot.
Passieve veiligheid
De Picanto is standaard voorzien van depowered (tweetraps) airbags
voor bestuurder en passagier. Deze zorgen ervoor dat bij minder zware
aanrijdingen, bijvoorbeeld bij parkeren, de druk in de airbags wordt
gereduceerd met 20-30% om verwondingen door te snel opblazende airbags
te voorkomen. Dit wordt bepaald door sensoren in de voorbumper. Bij
een zware aanrijding wordt de airbag met volle kracht opgeblazen.
Zij-airbags zijn standaard op de EX-uitvoering. Ook de zij-airbags
worden aangestuurd door sensoren. Deze zorgen er tevens voor dat de
gordels worden aangetrokken.
Standaard is de Picanto uitgerust met gordelspanners en
spankrachtbegrenzers. Daarnaast is de EX-uitvoering uitgerust met in
hoogte verstelbare veiligheidsgordels. Zowel voorin als achterin zijn
driepunts veiligheidsgordels gemonteerd. De tweede zitrij van de
Picanto is tevens voorzien van ISOFIX-bevestigingspunten voor
kinderzitjes.
AutoRai