AutoRai

10-9-2003

Kia opent de aanval met de Picanto

De nieuwe Picanto is het nieuwste wapenfeit in het modellenoffensief dat Kia met toppers als de Sorento is begonnen. Met de Picanto treedt Kia het A-segment binnen met een prachtig vormgegeven auto.

De Picanto valt op door zijn jonge design en zet nieuwe standaards in het A-segment qua veiligheid en binnenruimte. Natuurlijk komt dit alles met Kias traditionele sterke punt value for money.

De Picanto is een cruciaal model bij het verbeteren van de kracht van het merk Kia en het behalen van Kias doelstelling om de verkopen in Europa te verdrievoudigen in 2005. Kia Nederland verwacht dat het model ook in Nederland een van de drijvende krachten zal zijn achter de groei van het marktaandeel van Kia in Nederland. Kia verwacht een verkoop van 6.500 Picantos op jaarbasis. Gezien de introductie in mei 2004, is de verwachting voor dat jaar 3.250 stuks.

De Picanto blinkt uit door zijn leuke vormgeving. Jeugdigheid, sportiviteit en vriendelijkheid zijn de kenmerken van de Picanto. Het design straalt kracht uit door zijn naar achteren aflopende daklijn, de oplopende accenten in de achterdeur en de prominente achterlichten.

Qua veiligheid zet de Picanto nieuwe standaards in het A-segment. Zo zal de auto niet alleen standaard uitgerust zijn met ABS en EBD (elektronische remkrachtdistributie). De Picanto zal ook als enige auto in het A-segment standaard zijn uitgerust met vier schijfremmen rondom. Kia bezuinigt niet op veiligheid, zelfs niet op zijn meest betaalbare model. Verder geeft dit ook het constant hogere technische niveau van Kia aan.

De Picanto is in het A-segment de ruimste auto. De SA biedt voor met
1.041 mm de meeste beenruimte in zijn segment en behoort ook met een hoofdruimte van 1.003 mm tot een van de beste in het segment. Verder is de auto zeer praktisch met vijf deuren. Makkelijk als er jonge kinderen vervoerd moeten worden. Naar wens kan de tweede zitrij van een bank in twee separate stoelen veranderd worden. De achterbank is in twee delen neerklapbaar in de verhouding 60:40. Er is 157 liter aan bagageruimte beschikbaar. Met de achterbank neergeklapt ontstaat 882 liter laadruimte. Genoeg voor twee mountainbikes of een groot gedeelte van de campingbenodigdheden.

Met een verbruik van 1 liter op 18,5 km gaat de Picanto aan kop wat betreft zuinigheid. Niet minder belangrijk is zijn geringe uitstoot van schadelijke stoffen. De auto wordt aangedreven door een 1,1-liter viercilindermotor, goed voor 64 pk. De koper heeft de keuze uit een LX, een luxere LX en een zeer luxueuze EX-uitvoering. In 2005 introduceert Kia een Picanto met dieselmotor (70 pk). Deze ultrazuinige motor zal de aantrekkingskracht van de auto nog verder verhogen.

Het A-segment, waarin de Picanto opereert, is tegenwoordig opgedeeld in een aantal kleinere subsegmenten, elk gekarakteriseerd door stijl, gebruik en uiterlijk. Kia beschouwt de Ford Ka, de Fiat Nuova Panda, de Seat Arosa, de Renault Twingo en de Daewoo Matiz als de belangrijkste concurrenten van de Picanto. De styling van de Picanto weerspiegelt de huidige trend in het A-segment. In 1993 was slechts 13,7% van de in Nederland verkochte A-segment autos een 5-deurs. In 2002 steeg dit percentage tot bijna 50%. Anders gezegd, terwijl de verkoop van 3-deurs A-segment autos met een factor van 1,4 steeg, steeg de verkoop van 5-deurs A-segment autos in Nederland met een factor van 8,7. Met de Picanto speelt Kia in op deze toegenomen vraag naar 5-deurs A-segment autos.

Een eigen Kia-team, met aan het hoofd Kang Lee, ontwierp de Picanto in samenwerking met Kias Europese R&D Centrum. Het model wordt gebouwd in de nieuwe Kia-fabriek in Suhsan die slechts een paar kilometer verwijderd is van Kias Hwasung-fabriek. Per jaar worden er 120.000 stuks geproduceerd, waarvan er 88.000 bestemd zijn voor de export. Het verkoopdoel in Europa is 60.000 Kia Picantos per jaar.

Exterieur
Voor de Kia Picanto is een duidelijk Europese stijl nagestreefd. Designer Kang Lee heeft het model een fris uiterlijk gegeven. De Picanto heeft strakke lijnen die aan de smaak en wensen van de veeleisende Europeaan tegemoet komen. Het front oogt stoer met de grille en de verticale spijlen. Grote koplampunits met geïntegreerde knipperlichten geven de Picanto een volwassen voorkomen.

Van de zijkant gezien is de Picanto stijlvol. Het hoge dak verraadt de overeenkomst met een MPV. Aan de achterzijde zijn het bovenal de grote achterlichtunits die de aandacht opeisen. De richtingaanwijzers aan de achterzijde zijn voorzien van wit glas voor een frisse look. Boven in de forse achterklep zit een goed zichtbaar derde remlicht. De buitenspiegels zijn bij de EX-uitvoering in de carrosseriekleur gespoten.

Interieur
Het interieur mixt functionaliteit met ergonomie. Door de two-tone bekleding en afwerking ademt het interieur stijl en comfort, wat zorgt voor een unieke rijervaring. De bedieningselementen zijn goed gepositioneerd, wat de ergonomie ten goede komt. Mede door een groot glasoppervlak is het interieur licht en ruim.

Het dashboard volgt de vorm van het stuurwiel en bestaat uit vier analoge meters. Een multifunctioneel LED-display is verkrijgbaar op de luxere uitvoeringen en omvat onder andere een digitale klok. Het driespaaks stuurwiel met in het midden het Kia-logo is met het oog op de veiligheid van de bestuurder van zacht materiaal gemaakt. Halverwege loopt het dashboard vloeiend over in de middenconsole die een veelvoud aan bergruimte biedt. Opvallend in het Picanto-interieur zijn de mooie materialen in verschillende kleuren en de kwaliteit van de afwerking die meer bij een auto uit het C-segment past dan bij een auto in het A-segment. Ergonomie was een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerp, getuige de bedieningselementen voor de spiegels en de ramen in de deurpanelen.

Veelzijdigheid en ruimte
Veelzijdigheid was eveneens een belangrijk punt tijdens de ontwikkeling van de Picanto. De auto is bedoeld voor actieve gebruikers. Het ontwikkelen van een auto met MPV-kwaliteiten verpakt in een compacte koets stond centraal.
De ruime binnenmaten van de Picanto maken hem tot klasseleider op het gebied van interieurruimte. Hoofdruimte is zowel op de voorstoelen als op de achterbank volop aanwezig. En hoewel het in dit segment wel eens anders is, hebben de achterbankpassagiers voldoende schouder- en beenruimte. Door de standaard vijf deuren biedt de auto ook een makkelijke instap naar achteren.

In het interieur bevinden zich niet minder dan achttien opbergruimten. De middenconsole herbergt twee bekerhouders, waarvan er een kan worden vervangen door een asbak. Aan weerszijden van het stuurwiel bevinden zich twee forse bergvakken en ook de achterpassagiers hebben voldoende opbergruimten onder handbereik. Beide voorstoelen bevatten vakken om boeken en bladen in op te bergen, evenals de voorportieren. In de ruime kaartvakken kan men allerhande spullen kwijt. De luxere versies zijn zelfs voorzien van een vakje voor een zonnebril. De lade onder de passagiersstoel completeert het aantal opbergmogelijkheden in het interieur van de Picanto.

Met de rugleuning van de achterbank overeind meet de bagageruimte 157 liter. Met de rugleuning neergeklapt is dat maar liefst 882 liter. De achterklep opent niet alleen hoog, hij is ook riant van formaat waardoor de belading soepel verloopt. De rugleuning van de tweede zitrij kan in de verhouding 60:40 worden neergeklapt. De stoelen kunnen in zeven verschillende configuraties worden versteld, teneinde de gebruiker de keuze te bieden tussen riante zitposities voor de passagiers of juist veel bagageruimte. Of wellicht een compromis.

Noviteiten
De Picanto biedt tal van noviteiten die de comfortbeleving verbeteren. De auto bezit veel technologieën sommige zichtbaar, andere onzichtbaar die het rijplezier op een hoger niveau brengen. Zo heeft het handbediende verwarmingsysteem grote, makkelijk bedienbare knoppen, een automatische ontwasemer en een geurfilter. De auto is standaard voorzien van twee luidsprekers voorin die zorgen voor een uitstekende geluidskwaliteit. Kia heeft een traditie inzake value for money en de Picanto maakt dit meer dan waar.

Ventilatie & Airconditioning
De Picanto heeft een uitstekend op zijn taak berekend ventilatie- en verwarmingssysteem. De EX-uitvoering wordt geleverd met een airconditioning. De airconditioning wordt geleverd met een filter dat pollen, stof en onaangename geurtjes uit het interieur houdt.

Stoelen
De stoelen in de Picanto zijn zo ontworpen dat ze zoveel mogelijk comfort in combinatie met veel steun aan de inzittenden geven. Zowel kleine als grote personen vinden daardoor de juiste zitpositie. De bestuurdersstoel en de passagiersstoel zijn bovendien voorzien van verstelbare hoofdsteunen.

Comfort
Het elektrische systeem in de auto is standaard voorzien van een battery saver die bescherming biedt tegen een onverwachte lege accu. Na het uitschakelen van het contact dooft dit de lampen en worden alle andere elektrische systemen uitgeschakeld. Stuurbekrachtiging en een in hoogte verstelbaar stuurwiel zijn standaard. Elektrisch bedienbare ramen vóór zijn standaard op de luxere versies. Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening is standaard op de EX-uitvoering. Waarmee maar wordt aangeduid dat de Picanto een uiterst luxueuze auto is, verpakt in een fraaie en compacte carrosserie. De ruitenwissers hebben twee vaste snelheden en drie instelbare snelheden. Een wis-wasinstallatie voor de achterruit is standaard.

Aandrijving
De Picanto is verkrijgbaar met een 1,1-liter benzinemotor, welke goede prestaties aan een zuinig verbruik koppelt. De Picanto wordt naar keuze geleverd met een handgeschakelde vijfbak of een automatische viertrapstransmissie.

De 1.1 krachtbron levert 64 pk bij 5.500 toeren per minuut. Het koppel bedraagt 96 Nm bij 4.000 toeren per minuut. Hiermee trekt de 852 kg zware Picanto vlot door de vijf versnellingen. Een acceleratie van 0 naar 100 km/uur is achter de rug in 15,8 seconden en de maximumsnelheid is 152 km/uur.

In 2005 lanceert Kia de Picanto met ultramoderne dieselmotor. Het maximumvermogen van deze motor zal 70 pk bedragen. Daarmee speelt Kia snel in op de verwachte toename van de vraag naar dieselmotoren in compacte autos.

Veiligheid
Voor en achter beschikt de Picanto over schijfremmen. Op alle versies is ABS geassisteerd door EBD (elektronische remkrachtdistributie) standaard. Zo krijgen alle wielen de juiste remdruk om de auto zo snel mogelijk tot stilstand te brengen. De Picanto staat bij een noodstop bij 100 kilometer per uur binnen 41 meter stil.

Een van de noviteiten op de Picanto is IMS (Instant Mobility System). Dit systeem bestaat uit een kleine compressor en een vloeibare stof. Als onverhoopt een band lek raakt, kan de vloeistof via het ventiel worden ingespoten teneinde het lek te dichten. Met de compressor wordt de band weer op de juiste spanning gebracht. Zonder de auto te hoeven opkrikken, kan de band dus worden gerepareerd in ongeveer tien minuten, terwijl het verwisselen van een band op de traditionele manier zon dertig minuten duurt. De bestuurder staat dus minder lang bloot aan gevaren op de vluchtstrook en kan sneller zijn weg vervolgen. De Picanto kan met de gerepareerde band een afstand van maximaal 200 kilometer afleggen bij een snelheid van 80 kilometer per uur. IMS is tussen de -30° C en +70° C werkzaam en bij diverse weersomstandigheden, en draagt daardoor bij aan de veiligheid en de veelzijdigheid van deze Kia. Verder verlaagt het IMS het gewicht van de auto met positieve gevolgen voor zuinigheid en CO2 uitstoot.

Passieve veiligheid
De Picanto is standaard voorzien van depowered (tweetraps) airbags voor bestuurder en passagier. Deze zorgen ervoor dat bij minder zware aanrijdingen, bijvoorbeeld bij parkeren, de druk in de airbags wordt gereduceerd met 20-30% om verwondingen door te snel opblazende airbags te voorkomen. Dit wordt bepaald door sensoren in de voorbumper. Bij een zware aanrijding wordt de airbag met volle kracht opgeblazen. Zij-airbags zijn standaard op de EX-uitvoering. Ook de zij-airbags worden aangestuurd door sensoren. Deze zorgen er tevens voor dat de gordels worden aangetrokken.

Standaard is de Picanto uitgerust met gordelspanners en spankrachtbegrenzers. Daarnaast is de EX-uitvoering uitgerust met in hoogte verstelbare veiligheidsgordels. Zowel voorin als achterin zijn driepunts veiligheidsgordels gemonteerd. De tweede zitrij van de Picanto is tevens voorzien van ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes.