LIJST PIM FORUYN

LPF taxichauffeur is een vak

TAXICHAUFFEUR IS EEN VAK

Een examen Nederlandse taal en stratenkennis zullen deel uitmaken van het taxi-examen. Ook zal elke taxi worden voorzien van een tariefkaart. Dit is de Lijst Pim Fortuyn toegezegd door de minister van Verkeer en Waterstaat. De minister stelde vandaag een pakket van maatregelen voor ter verbetering van de kwaliteit van het taxivervoer in Nederland. 'De bestaande taxiwet is een totale mislukking. Het Ministerie van VenW en de politiek hebben gefaald bij het invoeren van deze wet. Gebruik van de taxi's is duurder geworden, de kwaliteit gaat achteruit en van keuzevrijheid is geen sprake', aldus LPF'er Max Hermans. De Tweede Kamer heeft nu een kans om haar fout te herstellen en moet dan ook zorgen voor een dusdanig examen dat het kaf van het koren wordt gescheiden.

Het taxi-examen, als onderdeel van de maatregelen voorgesteld door minister Peijs, is een goed plan. Een zeer belangrijk onderdeel ontbreekt echter bij dit examen: beheersing van de Nederlandse taal en stratenkennis. Op verzoek van kamerlid Max Hermans heeft de minister toegezegd te zorgen voor opname van deze eisen binnen het in te voeren taxi-examen, dat in de Nederlandse taal moet worden afgenomen. Door de invoering van de Taxiwet is het aanbod van taxi's vooral in de grote steden sterk gegroeid. Dat heeft geleid tot meer aanbod en keuze voor de klant. Maar een groot deel van de nieuwkomers, veelal mensen afkomstig uit het buitenland, biedt niet de gewenste kwaliteit. Een andere LPF-suggestie, welke door de minister is overgenomen, betreft een zogenaamde tariefkaart. Deze kaart, waarop duidelijk een foto en gegevens van de chauffeur, het registratienummer van de taxi en de tarieven staan vermeld, zal zowel aan de buitenzijde als op een duidelijk zichtbare plaats in de cabine van de taxi worden geplaatst.

Hermans:'Een verlaging van het maximumtarief dient per direct te worden ingevuld. Van de beoogde concurrentie is geen sprake terwijl Nederland op Japan na de duurste taxi's ter wereld heeft rijden.

Invoering van een geschillencommissie voor taxivervoer, zoals Minister Peijs initieert, is een goede stap in de richting van het verbeteren van de kwaliteit van de taxi. Kamerlid Hermans vindt dat het melden van een klacht te hoogdrempelig is. 'Een simpel telefoonnummer en bereikbaarheid via internet zou de gewenste laagdrempeligheid echter wel bieden.' Verder constateert Hermans dat het moeilijk is om klachten te koppelen aan de juiste taxi's. 'Er worden door chauffeurs vaak geen bonnetjes verstrekt en vaak is het nummer van de taxi niet goed afleesbaar. Ook komt veelvuldig voor dat taxi's rondrijden met daklichten die niet aan de betreffende taxi toebehoren. Ik heb dit zelf kunnen constateren bij een recent werkbezoek aan Amsterdam.' Ook dit pleidooi van LPF'er Hermans heeft geleid tot een concrete toezegging door de minister.

LPF'er Hermans wil dat de minister niet wacht met de voorgenomen evaluatie van de Taxiwet tot 2004, maar de bestaande problemen nu gaat aanpakken. Des te sneller gemaakte fouten worden hersteld des te beter. De LPF is bij voorbaat wel van mening dat er geen nieuwe wet mag worden afgeleverd die niet zal worden gehandhaafd. Handhaving moet een integraal element zijn van het te voeren taxibeleid'.

Overigens zijn de genoemde problemen ruim vóór de invoer van de Taxiwet al vanuit de eigen branche gesignaleerd. De branche is destijds onvoldoende gehoord, achteraf zeer ten onrechte volgens de Lijst Pim Fortuyn.