VVD



Nieuws

10 sep 2003 - Eenmalige regeling asielzoekers

Eenmalige regeling asielzoekers

1) Achtergrond

De idee achter de eenmalige regeling. Het voorstel is het direct gevolg van maatschappelijke discussie, 2 moties in Kamer- debatten en een Regeerakkoord met politieke afspraken. In deze discussie zijn voor- en nadelen belicht, en vele organisaties en personen betrokken. We realiseren ons, dat het een discussie is die met emotie gepaard gaat. Het voorstel is het gevolg van problemen in verleden: jarenlange procedures. Waarom jarenlange procedures? Omdat in jaren negentig jaarlijks tienduizenden mensen verzoek tot asiel deden. Niet alleen die aantallen baarden zorgen, ook de wetenschap dat te veel mensen die om asiel vroegen in te veel gevallen daar geen recht op hadden. Het is dus niet zo, dat dit voorstel louter en alleen het gevolg is van problemen die door de overheid zijn veroorzaakt. De ratio is dat met een eenmalige maatregel onzekerheid wordt beeindigd bij mensen die al 5 jaar niets van de overheid vernamen. Tegelijk kan een deel van de werklast voor overheid verminderen en extra energie worden gestoken in bestaande zaken. Opdat het zich in de toekomst niet herhaalt. Dat is de redenering. De eenmalige maatregel is géén ontkenning van de eigen verantwoordelijkheid van mensen die uit eigen beweging naar Nederland zijn gekomen. Het is géén ontkenning van de eigen verantwoordelijkheid wanneer mensen beroep of bezwaar aantekenen tegen beslissingen van de overheid op basis van de wet. De bedoeling is dus ook niet om uitgeprocedeerden te voorzien van een verblijfsvergunning enkel en alleen omdat ze bleven procederen. Dat druist tegen het rechtsgevoel in.

2) Opmerkingen en vragen

De VVD heeft aantal vragen en opmerkingen bij het voorstel. Er wordt veel gesproken over kinderen van asielzoekers met de Nederlandse nationaliteit omdat ze hier zijn geboren. Maar wanneer hier kinderen worden geboren wier ouders de Nederlandse nationaliteit niet hebben, dan heeft het kind ook de Nederlandse nationaliteit niet. Tweede waar ik naar wil vragen, is de redenering dat uitgeprocedeerden als vanzelf illegaal worden. Het is een argument vaak is gebruikt. Los van het feit, dat het opzichzelf geen sterk argument is, heb ik daar nog een vraag bij. Wanneer je mensen uit de praktijk spreekt, bij de vreemdelingenpolitie bijvoorbeeld, naar de achtergrond van illegalen vraagt, dan hoor je steeds dat onder illegalen zelden of nooit voormalig asielzoekers voorkomen. De praktijk lijkt dus anders dan de redenering. Kan de minister daar op reageren? Een vraag over rechtsongelijkheid en mogelijk nieuwe procedures die het gevolg kunnen zijn van deze eenmalige regeling. Mensen die wel voor 27 Mei 1998 asiel vroegen, maar nu in 2e of 3e procedure zitten zouden naar de rechter kunnen stappen. Dat was althans een opvatting tijdens de hoorzitting. Uit de brief en vraag 59 trekt de VVD de conclusie, dat dit niet mogelijk is. De beslissing wordt immmers ambtshalve genomen. Als er geen beslissing is, kun je ook niet bezwaar aantekenen. Je kunt niet beroep of hoger beroep indienen - wanneer een besluit ambtshalve niet is genomen. Begrijp ik dat goed? Geldt dat ook wanneer mensen een aanvraag indienen met expliciete verwijzing naar deze eenmalige regeling en ze krijgen een afwijzend antwoord? We moeten niet vergeten dat het voorstel maar een deel van de aanpak van het Vreemdelingenbeleid bestrijkt. Dat wordt ook niet ontkend door het kabinet, maar ik wil het expliciet benoemen. Cruciaal is het uitzettings- en terugkeerbeleid. Het is goed dat zovele politieke partijen en maatschappelijke organisaties nu het belang hiervan onderstrepen. Maar het moet wel van papier naar praktijk worden gebracht. Beslissingen van de Nederlandse overheid moeten worden nageleefd en gehandhaafd. Niets of niemand ontneemt een asielzoeker de eigen verantwoordelijkheid om uitspraken om Nederland te verlaten te respecteren. Het antwoord op vraag 7 - dat de overheid nimmer berust in voortgezet verblijf - laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Een verantwoordelijkheid ligt ook bij landen van oorsprong; zij moeten hun onderdanen toegang verlenen. Dat betekent dat we die landen aan moeten spreken, op alle mogelijke wijzen. Nederland heeft bevordering van de internationale rechtsorde in de Grondwet staan. Daar hoort volgens de VVD ook bij: aansporen van staten om zich verantwoordelijk op te stellen voor hun eigen staatsburgers. Nederland moet alle relaties die ze met landen heeft daartoe gebruiken. Dus relaties op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, handelsrelaties, culturele, politieke relaties enzovoort gebruiken. Hetzelfde geldt voor multilaterale contacten. Wil de minister zorgdragen voor eenheid van kabinetsbeleid op dit punt? Dus als een minister van EZ voor een handelsmissie gaat, dan ook terugname aan de orde stellen. Idem dito voor de ministers van Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking. Kan de Minister aangeven wat de praktijk is? Dan een opmerking over de positie van gemeenten. De VVD is klip en klaar: Nederland heeft maar één overheid! Die overheid heeft een taakverderling over rijk, provincie en gemeente. Ieder niveau met eigen taken en bevoegdheden. Overheden kunnen niet in oppositie gaan tegen over elkaar. Dat is bestuurlijke wanorde. Gemeentelijke autonomie mag niet verworden tot gemeentelijke anarchie. Wanneer gemeenten eigenstandig opvang regelen, dan maken ze problemen niet kleiner maar groter. Zie Den Bosch. De VVD wil niet verhelen nog problemen te verwachten op het gebied van huisvesting. De VNG wees er in de hoorzitting op: in het woningsegment waarin wordt gezocht heerst krapte. Op papier lijkt alles wel geregeld. De provincies en gemeenten hebben aangegeven hier hard aan te werken, en de achterstanden per 1 juni 2004 te hebben weggewerkt. Maar ze zouden al per 1 juli 2003 zijn weggewerkt. Er is voor de tweede helft van dit jaar een aanvullende taaktstelling van 3700 plaatsen. Het gevolg van deze eenmalige regeling kan alleen maar zijn, dat die taaktstelling wordt verhoogd. Ik wil wijzen op een circulaire van 26 Mei dit jaar van het kabinet aan de gemeenten. Hierin wijst het kabinet de gemeenten op de noodzaak van een inhaalslag op het gebied van huisvesting. Er staat ook in hoe die achterstanden worden veroorzaakt. Mag ik er op wijzen dat 159 achterlopende gemeenten nog geen enkele huisvestingsplaats hadden geleverd!! Dat is een ander beeld dan we van de VNG krijgen. In de antwoorden schrijft de Minister over een zogenaamde "omklap-regeling". Die is de VVD niet duidelijk. Met 'omklappen' kan toch niet worden bedoeld, dat zowel de extra taakstelling voor 2003 wordt opgelost als de groep die door de eenmalige regeling in Nederland mag blijven? Graag meer duidelijkheid over huisvesting, omklappen voor woningen en de gevolgen voor de taakstelling. De VVD heeft het vermoeden dat Kamer en Kabinet elkaar helaas nog vaker zullen spreken over huisvesting van statushouders. Oordeel VVD Het huidige kabinetsvoorstel is het einde - en niet het begin - van een lange, maatschappelijke discussie. De VVD vindt het van het groot belang dat er nu duidelijkheid is. Daarmee komt een einde aan onzekerheid. Inhoudelijk is het voorstel in lijn met het Hoofdlijnenakkoord en door de Tweede Kamer aanvaarde moties. Een eenmalige maatregel dient volgens de VVD duidelijke regels te bevatten, die niet voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn. Het voorstel dient goed uitvoerbaar ten zijn. Nieuwe procedures en aanzuigende werking mogen er niet het gevolg van zijn. De juridische houdbaarheid van een eenmalige maatregel is voor de VVD van het grootste belang. De VVD stelt nadrukkelijk dat iedere eenmalige maatregel een tweede kant heeft. Voor iedereen is duidelijk wie volgens de gestelde criteria in aanmerking komen. Daarmee is ook duidelijk voor wie dat niet geldt. Wat de VVD betreft is het genoemd aantal personen dat nu in aanmerking te lijkt komen voor een verblijfsvergunning is het resultaat en niet de inzet van een eenmalige maatregel. Het kabinetsvoorstel dient naar mening van de VVD op inhoudelijke gronden en niet op aantallen te worden beoordeeld.

5) Doel voor ogen houden.

Tot slot, De VVD vindt het van belang het doel goed voor ogen te houden. De ratio achter deze regeling is het oplossen van problemen uit het verleden opdat aan onzekerheid een eind wordt gemaakt, en tegelijk extra capaciteit, inzet en energie kan worden vrijgemaakt. De doelstelling is niet mensen die niet willen terugkeren of die niet willen vertrekken hun zin te geven. De doelstelling is niet om maar een getal vast te stellen, en dan terug te redeneren naar een regeling. En tot slot: het betreft een eenmalige regeling. De noodzaak van een stringent, restrictief toelatingsbeleid en strikte uitvoering van de Vreemdelingwet blijft onverkort bestaan!

10 september

Arno Visser