Ministerie van Economische Zaken Berichtnaam: Kamervragen van het lid Van der Laan inzake telemarketing Nummer: 359 Datum: 23-09-2003


---
De Minister van Economische Zaken, mr. L.J. Brinkhorst, heeft deze vragen als volgt beantwoord. Ministerie van Economische Zaken


---
Beschikt u over cijfers betreffende het aantal telefoongesprekken dat deze bedrijven jaarlijks met burgers voeren?

Nee, hierover zijn geen cijfers beschikbaar.


---
Hoeveel klachten over telemarketing zijn er, sinds in 2000 de Code Telemarketing werd ingesteld, binnengekomen bij de Reclame Code Commissie? Wat is de aard van deze klachten? Welke klachten over telemarketing zijn bekend bij de Consumentenbond?

De Reclame Code Commissie heeft sinds 2000 tot heden 8 formele klachten inzake telemarketing behandeld. Hiervan gingen er 6 over vormen van misleiding (de wat minder fraaie verkooppraktijken waarin misleidende of gebrekkige informatie werd verstrekt over bijvoorbeeld afzender, inhoud, verkoopvoorwaarden of proces). De overige 2 klachten gingen over het ongevraagd benaderen op zich: dit betrof klagers die zich in het verleden nadrukkelijk hadden laten registreren voor het opt-out bestand (niet gebeld willen worden). Bovendien werd bij het begin van het gesprek niet gevraagd of het telefoontje gelegen kwam. Beide klachten zijn gegrond verklaard.

Bij de Consumentenbond bestaan de klachten op het gebied van telefonische marketing met name uit klachten over de agressiviteit van de verkoopmethode en soms over de inhoud of gevolgen van een telefonisch gesloten overeenkomst. Over het ongevraagd benaderen op zich ontvangt de Consumentenbond niet echt klachten.


---
Is het u bekend dat de Amerikaanse Federal Trade Commission een systeem in het leven heeft geroepen, waarbij burgers door middel van een do not call-register kunnen aangeven dat zij niet door (bepaalde) telemarketing bedrijven gebeld willen worden?

Ja, dit is mij bekend.


---
Bent u bereid in Nederland een bel me niet-register in het leven te roepen, analoog aan het Amerikaanse systeem? Zo neen, waarom niet? In hoeverre biedt het Infofilter van de Stichting Zelfregulering Direct Marketing (SZDM) mogelijkheden vergelijkbaar met die van het do not call-register? Is het waar dat slechts circa 70 procent van de marketingbranche bij de SZDM is aangesloten? Hoe kan de werking van het Infofilter worden vergroot?

In Nederland bestaat een dergelijk register al veel langer (het tegenwoordige SZDM Infofilter ), alleen is dit niet geïnitieerd door de overheid maar gebaseerd op zelfregulering. Het SZDM Infofilter voorziet in de mogelijkheid om aan te geven dat men geen commerciële boodschappen wenst te ontvangen via post, telefoon, sms of e-mail. Op basis van de huidige regelgeving (namelijk opt-out regime) functioneert het Infofilter voldoende. Echter, in de toekomst na de implementatie van EU-richtlijn 2002/58/EG , zal ongevraagde communicatie voor (o.a.) commerciële doeleinden welke wordt verzonden via elektronische berichten (zoals e-mail en sms) worden onderworpen aan het opt-in regime. Dit houdt in dat dergelijke communicatie alleen mag worden verzonden indien daarvoor vooraf toestemming van de ontvanger is verkregen. Voor direct marketing via e-mail, sms en mms zal het SZDM Infofilter dus overbodig worden omdat de wet in de toekomst verder gaat dan de zelfreguleringsvorm. Voor telemarketing en direct marketing per post blijft het Infofilter wel een prima instrument.

Het is correct dat circa 70% van de marketingbranche is aangesloten bij de SZDM. Wel wordt hierbij opgemerkt dat dit cijfer niets zegt over de feitelijke dekkingsgraad. Alle grotere adressenleveranciers zijn aangesloten bij de SZDM en leveren hun klanten schone bestanden. Volgens SZDM is dus de feitelijke dekkingsgraad circa 80-85%. De werking van het Infofilter wordt door SZDM als goed beschouwd. De klachten die bij SZDM binnenkomen op het gebied van telemarketing gaan voornamelijk over de inhoud van gesprekken, niet over het feit op zich dat men gebeld is (d.w.z. niet over de werking van het filter). Exacte cijfers over de aantallen en aard van de klachten worden door SZDM niet bijgehouden.