Provincie Flevoland




Bereikbaarheid, veiligheid en onderhoud blijven provinciale speerpunten

De provincie blijft de komende jaren investeren in de bouw en het onderhoud van land- en vaarwegen en zorgt tevens voor veiligheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoer, met speciale aandacht voor minder validen. Een en ander blijkt uit de plannen die onlangs bekend zijn gemaakt.

Voor investeringen in de provinciale landwegen in Flevoland is jaarlijks ca. 4 miljoen euro beschikbaar en in 2004 zullen de volgende projecten worden uitgevoerd:

* reconstructie Ganzenweg (N302) van 2x1 rijstrook naar 2x2 rijstroken, inclusief ecoduct over Pluvierentocht voor de ecologische verbinding tussen de natuurgebieden Harderbroek en Harderbos

* aanleg van de rotonde op kruispunt Dronterringweg-Biddingringweg, met een jaar vervroegd vanwege de slechte onderhoudsstaat
* reconstructie kruispunt Houtribweg-Markerwaarddijk tot een turborotonde wordt in 2004 uitgevoerd

* reconstructie Schokkerringweg, gedeelte Nagele-Kamperweg met vervanging van de brug over de Palentocht

Voor de investeringen in de vaarwegen is jaarlijks ca. 400.000 euro beschikbaar. Hiervoor worden in 2004 natuurvriendelijke oevers aangelegd in de Zwolsevaart en een deel Voorsterbos-Marknesse. Er komt een afmeervoorziening voor recreatievaart bij Biddinghuizen.

Voor het groot onderhoud aan de provinciale wegen is jaarlijks ca 4,5 miljoen euro beschikbaar. Er komen nieuwe asfaltlagen op gedeelten van Houtribweg, Gooimeerdijk, Hogering, Schokkeringweg, Ganzenpad en Harderdijk. Voor het groot onderhoud aan de vaarwegen is in 2004 ca. 600.000 euro beschikbaar. Bij diverse sluizen worden betonreparaties uitgevoerd en wordt de Hoge Vaart op het gedeelte Trekkersveld tot Ketelsluis gebaggerd.

In 2004 wordt het provinciale Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) ingevoerd, waarmee een samenwerking wordt nagestreefd met het gemeentelijk WVG-vervoer waarvoor de gemeenten verantwoordelijk zijn. Veiligheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor minder validen krijgen extra aandacht.

Aanbestedingen OV Zeewolde, IJsselmond en lijn 315 worden een jaar doorgeschoven (naar 2005) vanwege beperkte personele capaciteit, complexiteit van het vraagstuk en de wettelijke vastgelegde termijnen.

Het Provinciale Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport 2004-2008 wordt besproken in de Statencommissie Werk, op 2 oktober 2003, en zal bij de begrotingsbehandeling door Provinciale Staten definitief worden vastgesteld.