Provincie Flevoland




Noordvleugel steunt opgave Almere en Zuiderzeelijn

De portefeuillehouders Ruimtelijke Ordening en Verkeer en Vervoer van 31 gemeenten en provincies in de Noordvleugel van de randstad hebben overeenstemming bereikt over de ruimte die aan woningbouw en werk geboden moet worden, en over de manier waarop de bereikbaarheid van de regio gewaarborgd kan blijven. Langs de as Haarlemmermeer Amsterdam Almere zullen in de periode tot 2030 118.000 woningen van de totale bouwopgave van 150.000 gerealiseerd worden. De Noordvleugelpartners willen het Rijk vragen om één of meer pilot-projecten voor beprijzing in deze regio te gaan opzetten, op voorwaarde dat de opbrengsten geïnvesteerd worden in nieuwe infrastructuur in de regio.

Hiermee leggen de partijen in de Noordvleugel een stevig fundament onder het Rijksproject IOP-Almere. Van de totale opgave voor Almere zal een aanzienlijk deel (minimaal 45.000 woningen tot 2030) bestemd zijn voor het opvangen van de woningbehoefte van de Noordvleugel. Daarnaast zal in het IOP-Almere ruimte moeten worden geboden voor de opvang van 20.000 woningzoekenden uit het Utrechtse. Cruciaal bij de uitwerking van deze opgave in het IOP Almere is het scheppen van de voorwaarden waaronder deze groeiopgave voor Almere en Flevoland als een realiseerbare taakstelling kan worden beschouwd.

De uitkomst van de Derde Noordvleugelconferentie betekent forse steun voor de ingrijpende verbeteringen in de infrastructuur richting Almere. Voor 2010 zal de uitbreiding van de Hollandsche Brug een feit moeten zijn, dat in aanvulling op de aanleg van een aantal spitsstroken op de A1. In de jaren na 2010 zal een nieuwe inspanning geleverd worden om de bestaande infrastructuur A6/A1/A9 een flinke uitbreiding in verwerkingscapaciteit te geven. Ook zonder nieuwe groeitaakstelling voor Almere is deze uitbreiding dringend noodzakelijk.

IJmeerlijn en Zuiderzeelijn

In samenhang met de nationale groeitaak van Almere tot vierde stad van Nederland, is een verbinding door het IJmeer nodig, te realiseren in de periode 2010 - 2030. Een IJmeer-railverbinding zou gekoppeld moeten zijn aan de Zuiderzeelijn. Dit in aanvulling op aanzienlijke verbetering van de verbinding tussen de A6 en de A9 tussen Almere en Amsterdam/Schiphol, die regionale en maatschappelijke partners in het samenwerkingsverband de Uitweg noodzakelijk achten.

Wat betreft de Openbaar Vervoer-verbindingen in de regio, is het van groot belang dat de Noordvleugelconferentie heeft uitgesproken dat bij het ontwikkelen van de noodzakelijke IJ-meer railverbinding gezocht moet worden naar een koppeling met de aanleg van de Zuiderzeelijn.

Daarmee ondersteunen de Noordvleugelpartijen ook de aanleg van de Zuiderzeelijn. Naast de verbindende functie tussen randstad en het noorden, is het voor de Noordvleugel van evident belang dat de Zuiderzeelijn op het traject Lelystad-Schiphol een forse bijdrage levert om de mobiliteitsproblemen op de weg op te lossen. Daarmee onderkent ook de Noordvleugel het belang van het realiseren van deze lijn.

Pilotproject(en) beprijzing De Noordvleugelconferentie ziet een vorm van beprijzing als onvermijdelijk om de capaciteit van de drukste wegen beter te benutten. De bestuurders willen graag spoedig met het Rijk afspraken maken voor een of meer pilot-projecten, maar op uitdrukkelijke voorwaarde dat de baten geïnvesteerd worden in nieuwe infrastructuur in de regio zelf.

Kosten

De kosten van bovengenoemde infrastructuur kunnen oplopen tot 15 miljard euro tot 2030. Bestuurders in de Noordvleugel beseffen dat zij een forse claim leggen op de op dit moment beperkte rijksmiddelen. Maar het gaat om investeringen vanaf 2010, waarover nu al een besluit moet worden genomen gezien de lange voorbereidingstijd. Uitstel is niet aan de orde en zou de woningbouwopgave én de economische dynamiek in de Noordvleugel in gevaar brengen.

Kabinet aan zet

Gezien het brede verband van bestuurlijke partners, de nauwe samenwerking van ruimtelijke ordenings- en verkeer- en
vervoersportefeuillehouders en de overeenstemming over de grote lijnen in ruimtelijke ontwikkeling, gaan de Noordvleugelpartners ervan uit dat in de Nota Ruimte en de Nota Mobiliteit die volgend jaar door het kabinet vastgesteld moeten worden, veel van de huidige voorstellen terug te vinden zijn. De partners in de Noordvleugel willen vervolgens zo snel mogelijk samen met het Rijk tot concrete uitvoering overgaan. In de onderhandelingen over het bestuursakkoord IOP-Almere komend najaar weten Almere en Flevoland zich nu gesteund door alle overheden in de Noordvleugel van de Randstad.