ABN AMRO


Press Room

Amsterdam, 23 september 2003

2.500 medewerkers bepalen gezicht van ABN AMRO rebranding mediacampagne

Vanaf morgen schitteren 2500 ABN AMRO medewerkers uit Londen, Detroit, Chicago, Sao Paulo, Singapore en Amsterdam in een omvangrijke advertentie campagne, die ABN AMRO's rebranding operatie ondersteunt. Belangrijke dochters in Europa en Noord Amerika nemen ABN AMRO's groen-gele schild over als het gemeenschappelijk element van hun verschillende merken, die allemaal hun bestaande lokale naam houden. In de campagne gebruikt ABN AMRO foto's van haar eigen medewerkers om te benadrukken dat achter het logo mensen schuil gaan, die dezelfde waarden en principes delen.

De rebranding zal de herkenbaarheid en transparantie van de ABN AMRO groep voor haar klanten vergroten. Bovendien zal dit de diverse concernonderdelen beter in staat stellen elkaars producten te verkopen, zonder dat de oorspronkelijke merknaam, die in de thuismarkt een begrip is en staat voor vertrouwen, hoeft te worden losgelaten.

Een printcampagne verschijnt in belangrijke internationale financiële kranten en tijdschriften. Voor de Scandinavische landen en Duitsland zal bovendien een selectief aantal financiële dagbladen worden gebruikt. Daarnaast zullen TV-commercials op basis van hetzelfde concept worden uitgezonden door CNN, CNBC en Bloomberg in Europa en Azië.

Achtergrondinformatie over rebranding
Op 13 februari 2003 maakte ABN AMRO bekend dat haar logo, het groen-gele schild, wereldwijd het gemeenschappelijk element van de verschillende merken binnen de groep zal worden. Het logo zal worden gebruikt in combinatie met bestaande lokale namen als LaSalle Bank en Standard Federal Bank in de Verenigde Staten, Hoare Govett in het Verenigd Koninkrijk, Alfred Berg in Scandinavië, Delbrück in Duitsland en de private banking dochters NSMD en OBC in Frankrijk. Bovendien zal de naam ABN AMRO deel uitmaken van het beeldmerk. Het nieuwe beeldmerk voor deze dochters vergroot hun herkenbaarheid als onderdeel van dezelfde groep. Het combineert de sterke lokale merken met de omvang en de expertise van de internationale moeder die allemaal dezelfde waarden en business principles hanteren.

De introductie van deze beeldmerkstrategie volgt het model dat na de acquisitie van Banco Real in 1998 werd toegepast. Toen werd besloten het groen-gele schild in een nieuw beeldmerk te integreren. Deze aanpak is in Brazilië een groot succes gebleken.

Belangrijke data

* Het weekend van 4 oktober presenteren LaSalle Bank en Standard Federal Bank hun nieuwe logo
* 12 oktober, introductie van het nieuwe logo tijdens de Chicago marathon.
* 14 oktober, ter gelegenheid van de introductie van het schild door Alfred Berg, voetballen Ajax en Djurgarden tegen elkaar in Stockholm.
* In oktober zal Delbrück in Duitsland het nieuwe logo in gebruik nemen.
* Begin 2004 volgen de Franse private banking dochters NSMD en OBC.
* 28 juli 2003 maakte Hoare Govett de introductie van haar nieuwe visuele identiteit bekend.

Bekijk ABN AMRO's rebranding site.

Perscontacten:
020-6288900

ABN AMRO Bank N.V.

Afdeling Persvoorlichting (HQ1190)
Gustav Mahlerlaan 10
1082 PP Amsterdam

Tel. 020 628 89 00
Fax. 020 629 54 86

Please read our disclaimer and Privacy Statement.
Copyright © 1998-2003 ABN AMRO Bank N.V.
All rights reserved.