Gemeente Lingewaard


Klantonderzoek: bekendheid openingstijden gemeentewinkels niet voldoende

College wil heroriëntatie van drie gemeentewinkels

foto gemeentewinkel

"Het personeel van de gemeentewinkel krijgt een positieve beoordeling." "De bezoekers zijn minder tevreden over de openingstijden. In Bemmel wordt op dit onderdeel onvoldoende gescoord." "Van de bezoekers die de eigen kern bezoeken is veertien procent bereid een andere locatie te bezoeken. Betere bekendheid met openingstijden die meer aanspreken kan dit percentage vergroten." "Van de respondenten uit Gendt blijkt een meerderheid geen bezwaar te hebben met een andere locatie."

Dit zijn enkele resultaten uit het klantonderzoek dat de gemeente het afgelopen voorjaar heeft laten verrichten onder de bezoekers van de drie gemeentewinkels. Het onderzoek heeft zich gericht op het gedrag van de klanten, de mate van tevredenheid over de dienstverlening en hun wensen.

Het totaal aantal respondenten was voldoende om tot betrouwbare uitspraken te komen. Alleen was het aantal respondenten uit Gendt klein.

Efficiënter
De conclusies vormen voor het college waardevolle informatie om het aanbod van de gemeentewinkel en de dienstverlening opnieuw te bezien. Wethouder Henk Janssen is de verantwoordelijke wethouder. ,,Bij de heroriëntatie op de dienstverlening wil ik in ieder geval de huisvesting van de drie gemeentewinkels betrekken. Tevens is het de bedoeling om de gemeentewinkel efficiënter in te richten.''

Het personeel van de gemeentewinkel kreeg een positieve beoordeling. Zowel voor vriendelijkheid als voor kennis. Bij 86 procent van de bezoekers heeft het bezoek aan de gemeentewinkel tot het gewenste resultaat geleid. De bezoekers zijn over het algemeen tevreden over de dienstverlening. Als locatie wordt Huissen voor wat betreft de uitstraling aanzienlijk hoger gewaardeerd dan Bemmel en Gendt.

De keus van de te bezoeken locatie wordt beïnvloed door de openingstijden en nabijheid van de locatie. De mensen bezoeken de gemeentewinkel waarmee ze bekend zijn.

Het overgrote deel van de bezoekers bezoekt de gemeentewinkel in eigen woonkern. Uitzondering zijn de Gendtse inwoners. De helft bezoekt een andere gemeentewinkel dan die in Gendt.

Meer dan de helft van de bezoekers heeft bezwaar tegen het bezoeken van een andere locatie. Dit bezwaar wordt niet gedeeld door bezoekers aan een andere gemeentewinkel dan die in hun eigen kern en bezoekers die geen gemeentewinkel in hun kern hebben.

Bij nadere bestudering van de bezoekers uit Gendt blijkt een meerderheid van de bezoekers geen bezwaar te hebben tegen het bezoeken van een andere locatie. Van de groep bezoekers die de eigen kern bezoekt is veertien procent bereid een andere locatie te bezoeken.

Communicatie
Er bestaat onduidelijkheid over waar men voor welk product op welk tijdstip terechtkan. Meer dan de helft van de bezoekers is niet op de hoogte dat van de verschillende openingstijden in Bemmel en Huissen. Dit is mogelijk een oorzaak dat slechts weinig mensen een andere gemeentewinkel bezoeken, en willen bezoeken, dan die in de eigen woonkern.

De bezoekers zijn niet helemaal tevreden over de openingstijden. Bemmel wordt als onvoldoende gekwalificeerd. Bij een groot deel van de respondenten bestaat een voorkeur voor een bezoek in de avond. In Bemmel ligt die voorkeur iets sterker dan op de andere locaties.

Het onderzoeksrapport is in te zien in de gemeentewinkels Bemmel, Gendt en Huissen.

Rapport Klantonderzoek Gemeentewinkels Lingewaard