Universiteit van Utrecht

Persbericht van de Universiteit Utrecht
Faculteit Sociale Wetenschappen

27 oktober 2003

Hulpverlening aan probleemleerlingen Surinaamse lagere scholen voldoet niet

De omvang van het aantal probleemleerlingen in Suriname is zeer groot, terwijl de huidige hulpverlening niet voldoet. Om hier een oplossing voor te bieden heeft Ewald Plet een model voor hulpverlening ontwikkeld waarin het schoolmaatschappelijk werk een centrale rol speelt. In dit verband slaat hij een brug naar de problematiek van uit Suriname afkomstige basisschoolleerlingen in Nederland. Plet promoveert op 3 november aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht.

Onderwijs in Suriname
Aan het einde van de jaren zeventig ging het in vele opzichten niet goed met het toen pas kort staatkundig onafhankelijk geworden Suriname. De militaire coup in 1980 en de oorlog in het Surinaamse binnenland zorgden er daarnaast voor dat alle sectoren, en dus ook het onderwijs, te lijden hadden. Zo erg, dat tot op heden geen sprake is van een volledig herstel van het onderwijs, vergeleken met het niveau van begin jaren zeventig. In alle districten (provincies) is het percentage verwachte zittenblijvers bijvoorbeeld 25%.

Factoren buiten de school
Bij ongeveer 75% van de probleemleerlingen ligt de bron van problemen buiten de school. Een enorm aantal factoren speelt daarin een rol, volgens Plet zaken die betrekking hebben op de thuis- en gezinssituaties, de toename van drugsgebruik onder jongeren, werkloosheid en armoede (onder andere door een enorme inflatie). Het herstel van het lager onderwijs heeft, behalve verbeteringen ten aanzien van haar materiële en onderwijsinhoudelijke aspecten, meer dan ooit behoefte aan een efficiënt en effectief functionerend systeem van hulpverlening en begeleiding. Op landelijk niveau ontbeert meer dan de helft van de lagere scholen hulpverlening voor hun probleemkinderen. In drie van de tien districten ontbreekt zelfs iedere vorm van hulpverlening. Van de schoolleiders en leerkrachten zou 90% kiezen voor een vorm van hulpverlening waarbij op de schoolproblematiek gespecialiseerde maatschappelijk werkers worden ingezet.

Hulpverlening
De promovendus heeft op basis van zijn landelijk onderzoek een model voor hulpverlening ontwikkeld, waarbij het schoolmaatschappelijk werk een centrale rol speelt. Behalve de resultaten van zijn onderzoek in Suriname en die van research naar het functioneren van het schoolmaatschappelijk werk ('school social work' ) in de Verenigde Staten van Amerika, Nederland en de Caribische regio, zijn ook de volgende uitgangspunten gehanteerd bij het ontwikkelde model:

- de plannen van de Surinaamse regering die verband houden met het sociaal, jeugd- en onderwijsbeleid (2001-2005);

- de zwakke sociaal-economische situatie van het land;
- de bestaande hulpverleningsinstellingen, begeleidingsdiensten en aanwezige opleidingsfaciliteiten.

Door in dit verband in zijn proefschrift ook een brug te slaan naar de problematiek van uit Suriname afkomstige leerlingen in het Nederlandse basisonderwijs, heeft Plet een vergelijking kunnen maken tussen de aanpak van de problematiek bij beide groepen leerlingen en het onderwijsbeleid in de twee landen. Hierdoor werd de grote betekenis en functie van zorgverbreding in het onderwijs, voor- en vroegschoolse educatie en decentralisatie van onderwijs- en jeugdzorgbeleid blootgelegd. Deze resultaten heeft hij eveneens, in een aan de Surinaamse situatie aangepaste vorm, als belangrijke basis gebruikt bij de ontwikkeling van zijn model voor hulpverlening en begeleiding.

Meer informatie
Maandag 3 november 2003 om 12.45 uur
Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht
Promotie: Hulpverlening aan Surinaamse lagereschoolleerlingen Drs. Ewald Plet, faculteit Sociale Wetenschappen
Promotores: Prof.dr. G van der Laan en prof.dr. M. van der Kamp Meer informatie:
http://hulpverlening-surinaamse-lagereschoolleerlingen.tk/

Voorlichter Roy Meijer (030) 253 3705