Persbericht van de Universiteit Utrecht
Faculteit Sociale Wetenschappen
27 oktober 2003
Hulpverlening aan probleemleerlingen Surinaamse lagere scholen voldoet niet
De omvang van het aantal probleemleerlingen in Suriname is zeer groot,
terwijl de huidige hulpverlening niet voldoet. Om hier een oplossing voor te
bieden heeft Ewald Plet een model voor hulpverlening ontwikkeld waarin het
schoolmaatschappelijk werk een centrale rol speelt. In dit verband slaat hij
een brug naar de problematiek van uit Suriname afkomstige
basisschoolleerlingen in Nederland. Plet promoveert op 3 november aan de
faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht.
Onderwijs in Suriname
Aan het einde van de jaren zeventig ging het in vele opzichten niet goed met
het toen pas kort staatkundig onafhankelijk geworden Suriname. De militaire
coup in 1980 en de oorlog in het Surinaamse binnenland zorgden er daarnaast
voor dat alle sectoren, en dus ook het onderwijs, te lijden hadden. Zo erg,
dat tot op heden geen sprake is van een volledig herstel van het onderwijs,
vergeleken met het niveau van begin jaren zeventig. In alle districten
(provincies) is het percentage verwachte zittenblijvers bijvoorbeeld 25%.
Factoren buiten de school
Bij ongeveer 75% van de probleemleerlingen ligt de bron van problemen buiten
de school. Een enorm aantal factoren speelt daarin een rol, volgens Plet
zaken die betrekking hebben op de thuis- en gezinssituaties, de toename van
drugsgebruik onder jongeren, werkloosheid en armoede (onder andere door een
enorme inflatie). Het herstel van het lager onderwijs heeft, behalve
verbeteringen ten aanzien van haar materiële en onderwijsinhoudelijke
aspecten, meer dan ooit behoefte aan een efficiënt en effectief
functionerend systeem van hulpverlening en begeleiding. Op landelijk niveau
ontbeert meer dan de helft van de lagere scholen hulpverlening voor hun
probleemkinderen. In drie van de tien districten ontbreekt zelfs iedere vorm
van hulpverlening. Van de schoolleiders en leerkrachten zou 90% kiezen voor
een vorm van hulpverlening waarbij op de schoolproblematiek gespecialiseerde
maatschappelijk werkers worden ingezet.
Hulpverlening
De promovendus heeft op basis van zijn landelijk onderzoek een model voor
hulpverlening ontwikkeld, waarbij het schoolmaatschappelijk werk een
centrale rol speelt. Behalve de resultaten van zijn onderzoek in Suriname en
die van research naar het functioneren van het schoolmaatschappelijk werk
('school social work' ) in de Verenigde Staten van Amerika, Nederland en de
Caribische regio, zijn ook de volgende uitgangspunten gehanteerd bij het
ontwikkelde model:
- de plannen van de Surinaamse regering die verband houden met het sociaal,
jeugd- en onderwijsbeleid (2001-2005);
- de zwakke sociaal-economische situatie van het land;
- de bestaande hulpverleningsinstellingen, begeleidingsdiensten en aanwezige
opleidingsfaciliteiten.
Door in dit verband in zijn proefschrift ook een brug te slaan naar de
problematiek van uit Suriname afkomstige leerlingen in het Nederlandse
basisonderwijs, heeft Plet een vergelijking kunnen maken tussen de aanpak
van de problematiek bij beide groepen leerlingen en het onderwijsbeleid in
de twee landen. Hierdoor werd de grote betekenis en functie van
zorgverbreding in het onderwijs, voor- en vroegschoolse educatie en
decentralisatie van onderwijs- en jeugdzorgbeleid blootgelegd. Deze
resultaten heeft hij eveneens, in een aan de Surinaamse situatie aangepaste
vorm, als belangrijke basis gebruikt bij de ontwikkeling van zijn model voor
hulpverlening en begeleiding.
Meer informatie
Maandag 3 november 2003 om 12.45 uur
Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht
Promotie: Hulpverlening aan Surinaamse lagereschoolleerlingen
Drs. Ewald Plet, faculteit Sociale Wetenschappen
Promotores: Prof.dr. G van der Laan en prof.dr. M. van der Kamp
Meer informatie:
Voorlichter Roy Meijer (030) 253 3705
Universiteit van Utrecht