Europa opnieuw concurrerend maken
Toespraak Hans Wijers (Akzo Nobel) op VNO-NCW congres
Arnhem, 3 november 2003 Europa glijdt af tot een onattractieve regio,
gekenmerkt door lage groei en hoge kosten. Bedrijven met een
wereldwijde ambitie richten zich in Europa vooral op herstructurering
en consolidatie. We moeten af van al die mooie Europese proclamaties.
Het is de hoogste tijd voor concrete invoering van maatregelen die
Europa opnieuw concurrerend maken, aldus bestuursvoorzitter Hans
Wijers van Akzo Nobel op het VNO-NCW symposium Doing business in a
changing EU vandaag in Aalsmeer.
Voorbeelden van concrete maatregelen zijn onder meer de aanbevelingen
van de European Round Table of Industrialists, een kring van Europese
industriële leiders. Wijers: We hebben kenniscentra nodig waar
excellente wetenschappers optimaal met elkaar kunnen samenwerken. De
enorme subsidiestroom naar agrarische productie moet worden verlegd
naar het stimuleren van innovatie. Intellectueel eigendom moet beter
worden beschermd. Wijers gebruikt het voorbeeld van de farmaceutische
industrie, die het afgelopen decennium voor een belangrijk deel is
verplaatst van Europa naar de Verenigde Staten. Europa bestaat op het
gebied van de geneesmiddelen nog altijd uit een versplinterde markt.
Op hoogwaardige en peperdure research staat geen beloning die
investeren aantrekkelijk maakt. Nagenoeg alle overheidsbeleid is
gericht op het terugdringen van kosten. Hoe begrijpelijk op zich ook,
het is niet stimulerend voor het ontwikkelen van nieuwe medicijnen en
toepassingen. En het heeft in elk geval geleid tot een uittocht van
hoogwaardige farmaceutische industrie.
Nederland, zo blijkt uit recente cijfers, blijft binnen Europa met de
economische groei achter bij de andere landen. We zijn er nog lang
niet met een centraal akkoord alleen gesteld dat het doorgaat, aldus
Wijers. Er moet meer gebeuren. Ierland laat zien dat het ook binnen de
Europese context wel degelijk mogelijk is om met fiscale maatregelen
en een innovatief beleid een land aantrekkelijker te maken voor
bedrijven.
Internet: www.akzonobel.nl
Ons Safe Harbor Statement is van toepassing op dit persbericht.
Corporate Media Relations: tel. 026 - 366 4343
Akzo Nobel