Akzo Nobel

Europa opnieuw concurrerend maken

Toespraak Hans Wijers (Akzo Nobel) op VNO-NCW congres

Arnhem, 3 november 2003 Europa glijdt af tot een onattractieve regio, gekenmerkt door lage groei en hoge kosten. Bedrijven met een wereldwijde ambitie richten zich in Europa vooral op herstructurering en consolidatie. We moeten af van al die mooie Europese proclamaties. Het is de hoogste tijd voor concrete invoering van maatregelen die Europa opnieuw concurrerend maken, aldus bestuursvoorzitter Hans Wijers van Akzo Nobel op het VNO-NCW symposium Doing business in a changing EU vandaag in Aalsmeer.

Voorbeelden van concrete maatregelen zijn onder meer de aanbevelingen van de European Round Table of Industrialists, een kring van Europese industriële leiders. Wijers: We hebben kenniscentra nodig waar excellente wetenschappers optimaal met elkaar kunnen samenwerken. De enorme subsidiestroom naar agrarische productie moet worden verlegd naar het stimuleren van innovatie. Intellectueel eigendom moet beter worden beschermd. Wijers gebruikt het voorbeeld van de farmaceutische industrie, die het afgelopen decennium voor een belangrijk deel is verplaatst van Europa naar de Verenigde Staten. Europa bestaat op het gebied van de geneesmiddelen nog altijd uit een versplinterde markt. Op hoogwaardige en peperdure research staat geen beloning die investeren aantrekkelijk maakt. Nagenoeg alle overheidsbeleid is gericht op het terugdringen van kosten. Hoe begrijpelijk op zich ook, het is niet stimulerend voor het ontwikkelen van nieuwe medicijnen en toepassingen. En het heeft in elk geval geleid tot een uittocht van hoogwaardige farmaceutische industrie.

Nederland, zo blijkt uit recente cijfers, blijft binnen Europa met de economische groei achter bij de andere landen. We zijn er nog lang niet met een centraal akkoord alleen gesteld dat het doorgaat, aldus Wijers. Er moet meer gebeuren. Ierland laat zien dat het ook binnen de Europese context wel degelijk mogelijk is om met fiscale maatregelen en een innovatief beleid een land aantrekkelijker te maken voor bedrijven.

Internet: www.akzonobel.nl
Ons Safe Harbor Statement is van toepassing op dit persbericht. Corporate Media Relations: tel. 026 - 366 4343