Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van

uw kenmerk

ons kenmerk
VVA. 2003/3165
datum
03-11-2003

onderwerp

Antwoorden op vragen Waalkens (PvdA) over mogelijk sjoemelende slagers

TRC 2003/6550

bijlagen

Geachte Voorzitter,

Hierbij doe ik u, mede namens de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de antwoorden toekomen op de vragen, gesteld door het lid Waalkens (PvdA), over mogelijk sjoemelende slagers (ingezonden 15 oktober 2003).

datum
03-11-2003

kenmerk
VVA. 2003/3165

bijlage

1 en 6
Heeft de AID gemeld dat stelselmatig slachtafval in voedsel voor mensen en dieren wordt verwerkt en dat het ook Hoog Risico Materiaal betreft? Om hoeveel bedrijven gaat het?

Wat bedoelt de AID met 'stelselmatig'? Betekent dit dat de overtredingen voortvloeien uit het huidige stelsel van controle en handhaving?

Incidenten waarin daarvoor niet geschikt materiaal in voedsel voor mens en dier wordt verwerkt zijn mij bekend. Het gaat hier om incidenten en niet om stelselmatige overtredingen. De AID spreekt dan ook in haar jaarverslag niet over 'stelselmatig' maar van 'constant'. Het gaat om een gering aantal zaken per jaar, die met dezelfde (= constante) jaarlijkse frequentie vastgesteld worden. Ter indicatie, in de periode 1996-2003 gaat het om 15 gevallen waarin tot strafrechtelijk onderzoek is besloten.


---
Is het uit te sluiten dat BSE-risicomateriaal in de voedselketen terechtkomt?

Vanaf het moment dat specifiek risico materiaal in het kader van BSE wordt verwijderd in het slachthuis tot aan de uiteindelijke verbranding is het toezicht van de overheid op deze keten zodanig, dat het risico dat dergelijk materiaal in de voedselketen terechtkomt minimaal is. Specifiek risicomateriaal (SRM) is in de Nederlandse wetgeving veel breder gedefinieerd dan alleen materiaal met BSE-risico. Hieronder valt bijvoorbeeld ook materiaal dat eerst goedgekeurd was voor humane consumptie, maar dat, bijvoorbeeld door bederf, daar niet meer geschikt voor is. Nadat materiaal tot SRM is geworden, valt het onder de hierboven genoemde overheidstoezicht.


---
Zijn de betreffende vervuilingen traceerbaar? Volgt een terugname van frikadellen waarin Hoog Risico Materiaal verwerkt is?

Indien het vermoeden bestaat dat producten zijn vervuild worden deze producten getraceerd en uit de handel genomen. Het weer terugbrengen in het humane circuit als frikadel is een incident geweest dat al enkele jaren geleden heeft gespeeld. Het ging om een klein bedrijfje dat beperkte hoeveelheden frikadellen en gehaktballen maakte. Destijds is tot terugname overgegaan van de in de snackbars aanwezige frikadellen.


---
Wat is de strafmaat voor dergelijke overtredingen?

Strafbaarheidstelling geschiedt op basis van de Wet op de Economische Delicten. De sancties zijn maximaal 6 jaar gevangenisstraf of een boete van de 5^de categorie (= maximaal EUR 45.000,--)


---
Hoe vaak worden er controles uitgevoerd en welke capaciteit gaat de AID nu inzetten?

In 2002 zijn 570 controles gepland en 230 controles daadwerkelijk uitgevoerd op slachterijen en vleesverwerkende bedrijven. De oorzaak hiervan is de de MPA-affaire, die onverwachte inzet van de AID vroeg die ten koste ging van de 570 geplande controles. Gezien het geringe aantal overtredingen, gekoppeld aan het feit dat het aantal overtredingen per jaar niet toeneemt, is de inzet van de AID adequaat.


---
Hoe is het mogelijk dat de RVV, die verantwoordelijk is voor de keuring in de slachterijen, dit heeft laten gebeuren?

Er is toezicht bij slachterijen en verwerkende bedrijven door zowel de VWA-RVV als VWA-KvW. De VWA-RVV is verantwoordelijk voor de keuring en het bestemmen van het materiaal tot vlees als zijnde geschikt voor humane consumptie, dan wel tot SRM of LRM. Daartoe is zij verplicht altijd aanwezig te zijn in de grote slachterijen en rondom de keuring bij de kleine slachterijen. De geconstateerde gevallen ontstaan in de fase na verlaten van het slachthuis. De keuring en het functioneren van de VWA-RVV, speelt in deze geen rol.


---
Acht u de systematiek waarbij de keuring door de RVV in de slachterijen plaatsvindt en de controles van de AID voldoende gezien de constateringen van de AID?

Ja. Het systeem van vleeskeuring in Nederland geeft goede garanties voor de volks- en diergezondheid. De constateringen van de AID betreft incidenten, die laten zien dat het strafrechtelijk vangnet in deze sector helaas wel noodzakelijk is.


---
Acht u de volksgezondheid voldoende gewaarborgd met het huidige stelsel?

Ja, de volksgezondheid is in het huidige vleeskeuringstelsel afdoende gewaarborgd. Verbeteringen om onderhavige incidenten te voorkomen kunnen gezocht worden in de sfeer van het verbeteren van ketengarantiesystemen.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman

Zie ook: 'Slachters sjoemelen met Vlees', Algemeen Dagblad, 10 oktober jl.


---