Gemeente Westervoort

Raadsvergadering
Op maandag 10 november, aanvang 20.00 uur, vindt de openbare De volgende onderwerpen zullen onder andere worden besproken:
* Vaststellen verordening op de inrichting van de financiële organisatie, het financieel beheer en de uitgangspunten van het financiële beleid van de gemeente Westervoort.
* Vaststellen verordening voor het financiële beheer en op de financiële organisatie van de gemeente Westervoort.
* Vaststellen verordening voor periodiek onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door het college gevoerde bestuur.

* Mosterdhof 272, uitbreiden van een woning
* Dorpstraat 2, bouwen van een berging

* t Anthonie 56, uitbreiden van een woning
* Waemelslant 104, plaatsen van een dakopbouw
* Vredenburgstraat 17, uitbreiden van een woning
* De Twee Roeden 17, uitbreiden van een woning
* Lange Maat 25, uitbreiden van een garage/berging/hobbyruimte

Vergadering welstand:

Burgemeester en wethouders maken bekend dat op dinsdag 11 november 2003 om 13:30 uur een welstandsvergadering wordt gehouden. De agenda voor deze vergadering ligt met ingang van 10 november 2003 ter inzage op de afdeling Ruimte & Samenleving. Bezoekers voor deze vergadering dienen zich op 10 november aan te melden bij afdeling Ruimte & Samenleving van genoemde afdeling, telefoonnummer 026-3179531. (Principe)aanvragen t.b.v. de genoemde welstandsvergadering dienen uiterlijk de vrijdag daarvoor om 12.00 uur te worden ingediend bij de afdeling Ruimte & Samenleving.

passen voor de navolgende bouwplannen:

1. Aanvraag bouwvergunning voor het oprichten van een carport op het perceel t Hoge Eind 9.

2. Aanvraag bouwvergunning voor het uitbreiden van een woning met een praktijkruimte voor psychotherapie op het perceel Het Breiken 19.
3. Aanvraag bouwvergunning voor het uitbreiden van een woning op het perceel Mosterdhof 272.

Bouwplan 1
is strijdig met artikel 10, lid 2 sub a van het bestemmingsplan "Hoogeind, 4^e uitwerking" omdat de breedte van een aangebouwd bijgebouw ten hoogste gelijk mag zijn aan de helft van de breedte van de woning. Door de bestaande garage en de nieuw te bouwen carport ontstaat een bredere bebouwing tegen de woning. Het ingediende bouwplan past binnen het kader van het gemeentelijk vrijstellingenbeleid zodat medewerking c.q. vrijstelling kan worden verleend op basis van artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

Bouwplan 2
is in strijd met artikel 11, lid 1 van het geldende bestemmingsplan "de Ganzenpoel, 2^e uitwerking". Het perceel heeft een woonbestemming en volgens de gebruiksbepalingen is een praktijkruimte niet toelaatbaar. Binnen het kader van het bestemmingsplan is vrijstelling mogelijk op basis van artikel 11, lid 2. Het ingediende bouwplan past 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

Bouwplan 3 is strijdig met artikel 22, lid a van het geldende bestemmingsplan Mosterdhof omdat ter plaatse geen diepere uitbreiding mogelijk is dan 2 m, terwijl 3 m gevraagd wordt. Het bestemmingsplan biedt hiervoor geen vrijstellingsmogelijkheid. Vrijstelling van het bestemmingsplan is mogelijk op basis van artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
De uitbreiding past binnen het kader van het gemeentelijk vrijstellingenbeleid zodat medewerking c.q. vrijstelling kan worden verleend op basis van het voornoemde artikel.
De bouwplannen liggen met ingang van donderdag 6 november 2003
Overige verleende vergunningen


* de Geer 14, voor het kappen van 1 berk.
* Speelterrein t Slag achter nr. 21, voor het kappen van 1 es.
* Klapstraat 153, voor het kappen 1 conifeer. 3179363 (kapvergunningen).

Heeft u bezwaar?


DWANGBEVELEN

Op 30 juni 2003 is de tweede en tevens laatste termijn voor de betaling van de gemeentelijke belastingen 2003 vervallen voor belastingplichtigen die:

* geen machtiging voor automatische incasso hebben afgegeven;
* waarvan de machtiging om administratieve redenen is ingetrokken;
* voor de reinigingsrechten zijn aangeslagen.

Met de dagtekening 31 augustus 2003 zijn vervolgens de aanmaningen verzonden. Tevens zijn op deze datum de aanmaningen verzonden voor belastingplichtigen die over het jaar 2002 nog een aanvullende aanslag hebben ontvangen en die nog niet of niet alles betaald hebben.

Vanaf 3 november 2003 gaat de gemeentelijke deurwaarder op pad met dwangbevelen voor die belastingplichtigen die ook na het verzenden van de aanmaningen nog niet of gedeeltelijk nog niet betaald hebben.

Wij willen u er op wijzen dat de kosten van een dwangbevel, die voor rekening van de belastingplichtige komen, aanzienlijk zijn, namelijk minimaal 23,00.

Op maandag 17 november 2003 is het bureau belastingen tijdens de avondopenstelling geopend van 18.00 tot 20.00 uur voor het doen van betalingen.

Voor belastingplichtigen die een machtiging voor automatische incasso hebben afgegeven is eind oktober 2003 de laatste termijn van de rekening afgeschreven.

Bekendmaking meldingen wet milieubeheer

Ingevolge artikel 8.41 lid 4 van de Wet milieubeheer maken Burgemeester en Wethouders van Westervoort bekend dat een aantal inrichtingen een melding zoals bedoeld in 8.41 lid 1 van de Wet milieubeheer hebben ingediend. Het gaat hierbij om de volgende inrichtingen:

* Lidl; melding ingevolge het Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven milieubeheer voor het veranderen van een inrichting op het perceel Dorpsplein 70 te Westervoort;
* Ardis Technologies; melding ingevolge het Besluit woon- en verblijfsgebouwen milieubeheer voor het van toepassing worden van voornoemd besluit op een reeds aanwezige inrichting op het perceel Het Vergun 8 te Westervoort;

* Eskes Klimaattechniek; melding ingevolge het Besluit Bouw- en houtbedrijven milieubeheer voor het van toepassing worden van voornoemd besluit op een reeds aanwezige inrichting op het perceel Het Vergun 16 te Westervoort;

* Robatech; melding ingevolge het Besluit detailhandel- en ambachtsbedrijven milieubeheer voor het van toepassing worden van voornoemd besluit op een reeds aanwezige inrichting op het perceel Mollevite 5 te Westervoort;

* Het Wapen van Westervoort; melding ingevolge het Besluit horeca, sport- en recreatie-inrichtingen milieubeheer voor het oprichten van een inrichting op het perceel Dorpsplein 106 te Westervoort;
* Express Wear; melding ingevolge het Besluit opslag- en transportbedrijven milieubeheer voor van toepassing worden van voornoemd besluit op een reeds aanwezige inrichting op het perceel Het Vergun 4 te Westervoort.

Inzage stukken

De meldingen en bijbehorende stukken kunt u vanaf 5 november 2003, gedurende 2 weken inzien in het gemeentehuis (afdeling Ruimte & Samenleving), Dorpsplein 1 te Westervoort. U kunt daar terecht op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur en s middags op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur. Bovendien kunnen op afspraak (tel. 026-3179563) de stukken op maandagavond van 18.00 uur tot 21.00 uur ter inzage worden gelegd.

Deze bekendmaking wordt voorgeschreven door de Wet milieubeheer jo. de Algemene wet bestuursrecht.

Diftar

De winter komt er aan en dat betekent dat bij vriezend weer de inhoud van uw groene container kan vastvriezen. Dit kan problemen opleveren bij het ledigen van de container.

Als u een container bij vriezend weer aanbiedt loopt u de kans dat er niets of nauwelijks iets uitkomt, terwijl uw container wel geregistreerd wordt en u dus betaalt voor deze "lediging".

U kunt proberen bevriezing te voorkomen door:

* de container op een beschutte plaats te zetten;
* de container donderdagavond zomogelijk in de berging of garage te zetten;

* een krant of lege eierdoos op de bodem van de container te leggen.

Gebruik in géén geval zout of antivriesvloeistoffen in het gft-afval, deze stoffen verstoren het composteringsproces. Slaan op de container helpt evenmin, u loopt daarmee het risico dat de container kapot gaat.

Kern 2000

Burgemeester en wethouders van Westervoort maken bekend dat de terinzagelegging van het voornemen tot vrijstelling van het bestemmingsplan Kern 2000, op grond van artikel 20, lid 3 van de planvoorschriften, niet heeft geleid tot inspraakreacties. Deze vrijstelling beoogt het gebruik van een ruimte (20 m2) ten behoeve van een schoonheidssalon in de woning Schoonoord 14, waarbij de woning in overwegende mate behouden blijft voor de functie wonen.

Het eindverslag van deze inspraakprocedure is thans vastgesteld en ligt met ingang van 6 november 2003 gedurende een termijn van vier weken bij de afdeling Ruimte & Samenleving van de gemeentesecretarie, Dorpsplein 1 te Westervoort, voor een ieder ter inzage. Het besluit tot toepassen van de vrijstelling ligt met ingang van 6 november 2003 gedurende een termijn van zes weken bij de afdeling Ruimte & Samenleving, Dorpsplein 1 te Westervoort, voor een ieder ter inzage.

Inzage kan worden verkregen op het gemeentehuis:
* op alle werkdagen van 08.00 uur - 12.30 uur of op afspraak van 14.00 uur - 16.00 uur;

* op maandag op afspraak van 18.00 uur - 21.00 uur

Bovengenoemde datum is tevens het officiële einde van de inspraakperiode. De mogelijkheid bestaat om ten aanzien van de uitvoering van de inspraakprocedure een schriftelijke klacht bij burgemeester en wethouders in te dienen. Dit dient te geschieden binnen vier weken na afloop van de inspraakprocedure.

Op grond van de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken, met ingang van de dag na die van de datum van bekendmaking van het besluit tot toepassing van de vrijstelling, bij burgemeester en wethouders schriftelijk een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Bij de behandeling daarvan zal een onafhankelijke commissie voor de bezwaar- en beroepschriften worden betrokken. Aan de behandeling van een bezwaarschrift zijn geen kosten verbonden. De indiening van een bezwaarschrift schort de werking van het besluit niet op.

In verband hiermede bestaat de mogelijkheid om een verzoek om een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de President van de Arrondissementsrechtbank Arnhem, sector Bestuursrecht, Postbus 9030 te 6800 EM Arnhem. Hierbij dient een kopie van het bezwaarschrift te worden overlegd. Aan de behandeling van een dergelijk verzoek zijn overigens wel kosten (een griffierecht) verbonden.

Verandering handhavingsbeleid opslag en verkoop consumentenvuurwerk.

Bij een aantal bedrijven in deze gemeente wordt (consumenten)vuurwerk opgeslagen en verkocht. Jaarlijks worden deze bedrijven in de gemeente Westervoort gecontroleerd op de naleving van de voorschriften.

Uit onderzoek is gebleken dat regelmatig de regels omtrent de opslag en verkoop van vuurwerk worden overtreden. Om in de toekomst bij overtredingen sneller en adequater te kunnen handhaven en om de openbare veiligheid te kunnen waarborgen is door ons een vuurwerknota vastgesteld waarin onder andere af wordt geweken van het voorheen geldende handhavingsbeleid.

De belangrijkste aspecten in het handhavingsbeleid worden hieronder in het kort weergegeven:

* tijdens de controles zal bij constatering van overtredingen van voorschriften direct een

dwangsombeschikking worden opgemaakt, in plaats van dat eerst een waarschuwingsbrief wordt verzonden,


* de dwangsombeschikking wordt ter plekke overhandigd,


* als bij hercontrole wederom een overtreding van de voorschriften wordt geconstateerd wordt meteen de dwangsom geïnd. Dit betekent dat een rekening wordt gestuurd met daarop het verschuldigde bedrag,


* de dwangsombedragen voor veel voorkomende overtredingen zijn vastgesteld,


* de begunstigingstermijn wordt aanzienlijk korter. De begunstigingstermijn is de termijn waarin de ondernemer in de gelegenheid wordt gesteld om zo spoedig mogelijk de overtreding ongedaan te maken. De begunstigingstermijn kan gaan variëren van een uur tot een hele dag. Bij het vaststellen van de termijn wordt rekening gehouden met de aard en omvang van de overtreding.

Burgemeester en wethouders hebben op grond van de Algemene inspraakverordening gemeente Westervoort 2000 besloten inspraak te verlenen op dit voorgenomen besluit.

De Vuurwerknota ligt gedurende een periode van 4 weken, van donderdag 6 november 2003 tot en met woensdag 3 december 2003, ter inzage op de afdeling Ruimte & Samenleving, Dorpsplein 1 in Westervoort op werkdagen van 8.00 tot 12.30 uur en s middags op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur. Bovendien kunnen op afspraak (tel. 026-3179500) de stukken gedurende de genoemde periode op maandagavond van 18.00 uur tot 21.00 uur ter inzage worden gelegd.

Inwoners en in de gemeente een belang hebbende natuurlijke en rechtspersonen hebben binnen de periode van ter inzage legging de mogelijkheid hun zienswijzen kenbaar te maken. Deze zienswijzen zullen worden betrokken bij het voorstel van het college van burgemeester en wethouders tot definitieve vaststelling van de regionale beleidsregels waarbij met redenen omkleed wordt aangegeven op welke punten al dan niet tot aanpassing van het voornemen zou kunnen worden overgegaan.

Meer informatie over de Vuurwerknota kunt u verkrijgen bij de heer F.J. Schoonderbeek van de afdeling Ruimte & Samenleving, telefoon (026) 3179562.

Langdurige minima

Door het kabinet zijn extra middelen beschikbaar gesteld in 2003 voor de financiële ondersteuning van langdurige minima zonder arbeidsmarktperspectief (langdurigheidstoeslag 2003). De nadere uitwerking is aan de gemeente overgelaten. Het is aan de gemeente overgelaten om invulling te geven aan de begrippen langdurige minima en zonder arbeidsmarktperspectief.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort maken bekend dat zij hebben besloten tot verstrekking van de langdurigheidstoeslag 2003 aan personen die ouder zijn dan 23 jaar doch jonger dan 65 jaar, die gedurende een onafgebroken periode van 5 jaar een inkomen hebben gehad op minimumniveau en die geen uitzicht op werk hebben. De gemeente Westervoort beoordeelt of er sprake is van enig arbeidsmarktperspectief.

De hoogte van de toeslag is 400,00 voor alleenstaande ouders, 320,00 voor alleenstaanden en
450,00 voor gezinnen. Klanten van de afdeling Sociale Zaken met een bijstandsuitkering die volgens onze gegevens aan bovengenoemde voorwaarden voldoen ontvangen bovengenoemd bedrag automatisch op hun bank- of giro rekening vóór 31 december 2003.

Mensen met een inkomen anders dan de bijstandsuitkering (bijvoorbeeld een WAO-uitkering of een Anw-uitkering) die van mening zijn dat zij bovengenoemde voorwaarden voldoen, kunnen op werkdagen tussen 9.00 en 10.00 uur telefonisch contact opnemen met de afdeling Sociale Zaken telefoonnummer: 026-3179361, of langskomen op het spreekuur van deze afdeling op werkdagen van 10.00 tot 12.00 uur voor het aanvragen van een aanvraagformulier langdurigheidstoeslag 2003. Tevens kunt u de voorlichtingsfolder langdurigheidstoeslag 2003 aanvragen. De aanvraag moet worden ingediend vóór 1 februari 2004.

De richtlijn ligt ter inzage op de afdeling Sociale Zaken van het gemeentehuis, Dorpsplein 1 te Westervoort. U kunt daar terecht op werkdagen van 10.00 uur tot 12.00 uur en buiten deze uren op afspraak.