Raadsvergadering
Op maandag 10 november, aanvang 20.00 uur, vindt de openbare
De volgende onderwerpen zullen onder andere worden besproken:
* Vaststellen verordening op de inrichting van de financiële
organisatie, het financieel beheer en de uitgangspunten van het
financiële beleid van de gemeente Westervoort.
* Vaststellen verordening voor het financiële beheer en op de
financiële organisatie van de gemeente Westervoort.
* Vaststellen verordening voor periodiek onderzoek naar de
doelmatigheid en doeltreffendheid van het door het college
gevoerde bestuur.
* Mosterdhof 272, uitbreiden van een woning
* Dorpstraat 2, bouwen van een berging
* t Anthonie 56, uitbreiden van een woning
* Waemelslant 104, plaatsen van een dakopbouw
* Vredenburgstraat 17, uitbreiden van een woning
* De Twee Roeden 17, uitbreiden van een woning
* Lange Maat 25, uitbreiden van een garage/berging/hobbyruimte
Vergadering welstand:
Burgemeester en wethouders maken bekend dat op dinsdag 11 november
2003 om 13:30 uur een welstandsvergadering wordt gehouden. De agenda
voor deze vergadering ligt met ingang van 10 november 2003 ter inzage
op de afdeling Ruimte & Samenleving. Bezoekers voor deze vergadering
dienen zich op 10 november aan te melden bij afdeling Ruimte &
Samenleving van genoemde afdeling, telefoonnummer 026-3179531.
(Principe)aanvragen t.b.v. de genoemde welstandsvergadering dienen
uiterlijk de vrijdag daarvoor om 12.00 uur te worden ingediend bij de
afdeling Ruimte & Samenleving.
passen voor de navolgende bouwplannen:
1. Aanvraag bouwvergunning voor het oprichten van een carport op het
perceel t Hoge Eind 9.
2. Aanvraag bouwvergunning voor het uitbreiden van een woning met een
praktijkruimte voor psychotherapie op het perceel Het Breiken 19.
3. Aanvraag bouwvergunning voor het uitbreiden van een woning op het
perceel Mosterdhof 272.
Bouwplan 1
is strijdig met artikel 10, lid 2 sub a van het bestemmingsplan
"Hoogeind, 4^e uitwerking" omdat de breedte van een aangebouwd
bijgebouw ten hoogste gelijk mag zijn aan de helft van de breedte van
de woning. Door de bestaande garage en de nieuw te bouwen carport
ontstaat een bredere bebouwing tegen de woning. Het ingediende
bouwplan past binnen het kader van het gemeentelijk
vrijstellingenbeleid zodat medewerking c.q. vrijstelling kan worden
verleend op basis van artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening.
Bouwplan 2
is in strijd met artikel 11, lid 1 van het geldende bestemmingsplan
"de Ganzenpoel, 2^e uitwerking". Het perceel heeft een woonbestemming
en volgens de gebruiksbepalingen is een praktijkruimte niet
toelaatbaar. Binnen het kader van het bestemmingsplan is vrijstelling
mogelijk op basis van artikel 11, lid 2. Het ingediende bouwplan past
15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Bouwplan 3 is strijdig met artikel 22, lid a van het geldende
bestemmingsplan Mosterdhof omdat ter plaatse geen diepere uitbreiding
mogelijk is dan 2 m, terwijl 3 m gevraagd wordt. Het bestemmingsplan
biedt hiervoor geen vrijstellingsmogelijkheid. Vrijstelling van het
bestemmingsplan is mogelijk op basis van artikel 19, lid 3 van de Wet
op de Ruimtelijke Ordening.
De uitbreiding past binnen het kader van het gemeentelijk
vrijstellingenbeleid zodat medewerking c.q. vrijstelling kan worden
verleend op basis van het voornoemde artikel.
De bouwplannen liggen met ingang van donderdag 6 november 2003
Overige verleende vergunningen
* de Geer 14, voor het kappen van 1 berk.
* Speelterrein t Slag achter nr. 21, voor het kappen van 1 es.
* Klapstraat 153, voor het kappen 1 conifeer.
3179363 (kapvergunningen).
Heeft u bezwaar?
DWANGBEVELEN
Op 30 juni 2003 is de tweede en tevens laatste termijn voor de
betaling van de gemeentelijke belastingen 2003 vervallen voor
belastingplichtigen die:
* geen machtiging voor automatische incasso hebben afgegeven;
* waarvan de machtiging om administratieve redenen is ingetrokken;
* voor de reinigingsrechten zijn aangeslagen.
Met de dagtekening 31 augustus 2003 zijn vervolgens de aanmaningen
verzonden. Tevens zijn op deze datum de aanmaningen verzonden voor
belastingplichtigen die over het jaar 2002 nog een aanvullende aanslag
hebben ontvangen en die nog niet of niet alles betaald hebben.
Vanaf 3 november 2003 gaat de gemeentelijke deurwaarder op pad met
dwangbevelen voor die belastingplichtigen die ook na het verzenden van
de aanmaningen nog niet of gedeeltelijk nog niet betaald hebben.
Wij willen u er op wijzen dat de kosten van een dwangbevel, die voor
rekening van de belastingplichtige komen, aanzienlijk zijn, namelijk
minimaal 23,00.
Op maandag 17 november 2003 is het bureau belastingen tijdens de
avondopenstelling geopend van 18.00 tot 20.00 uur voor het doen van
betalingen.
Voor belastingplichtigen die een machtiging voor automatische incasso
hebben afgegeven is eind oktober 2003 de laatste termijn van de
rekening afgeschreven.
Bekendmaking meldingen wet milieubeheer
Ingevolge artikel 8.41 lid 4 van de Wet milieubeheer maken
Burgemeester en Wethouders van Westervoort bekend dat een aantal
inrichtingen een melding zoals bedoeld in 8.41 lid 1 van de Wet
milieubeheer hebben ingediend. Het gaat hierbij om de volgende
inrichtingen:
* Lidl; melding ingevolge het Besluit detailhandel en
ambachtsbedrijven milieubeheer voor het veranderen van een
inrichting op het perceel Dorpsplein 70 te Westervoort;
* Ardis Technologies; melding ingevolge het Besluit woon- en
verblijfsgebouwen milieubeheer voor het van toepassing worden van
voornoemd besluit op een reeds aanwezige inrichting op het perceel
Het Vergun 8 te Westervoort;
* Eskes Klimaattechniek; melding ingevolge het Besluit Bouw- en
houtbedrijven milieubeheer voor het van toepassing worden van
voornoemd besluit op een reeds aanwezige inrichting op het perceel
Het Vergun 16 te Westervoort;
* Robatech; melding ingevolge het Besluit detailhandel- en
ambachtsbedrijven milieubeheer voor het van toepassing worden van
voornoemd besluit op een reeds aanwezige inrichting op het perceel
Mollevite 5 te Westervoort;
* Het Wapen van Westervoort; melding ingevolge het Besluit horeca,
sport- en recreatie-inrichtingen milieubeheer voor het oprichten
van een inrichting op het perceel Dorpsplein 106 te Westervoort;
* Express Wear; melding ingevolge het Besluit opslag- en
transportbedrijven milieubeheer voor van toepassing worden van
voornoemd besluit op een reeds aanwezige inrichting op het perceel
Het Vergun 4 te Westervoort.
Inzage stukken
De meldingen en bijbehorende stukken kunt u vanaf 5 november 2003,
gedurende 2 weken inzien in het gemeentehuis (afdeling Ruimte &
Samenleving), Dorpsplein 1 te Westervoort. U kunt daar terecht op
werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur en s middags op afspraak van 14.00
tot 16.00 uur. Bovendien kunnen op afspraak (tel. 026-3179563) de
stukken op maandagavond van 18.00 uur tot 21.00 uur ter inzage worden
gelegd.
Deze bekendmaking wordt voorgeschreven door de Wet milieubeheer jo. de
Algemene wet bestuursrecht.
Diftar
De winter komt er aan en dat betekent dat bij vriezend weer de inhoud
van uw groene container kan vastvriezen. Dit kan problemen opleveren
bij het ledigen van de container.
Als u een container bij vriezend weer aanbiedt loopt u de kans dat er
niets of nauwelijks iets uitkomt, terwijl uw container wel
geregistreerd wordt en u dus betaalt voor deze "lediging".
U kunt proberen bevriezing te voorkomen door:
* de container op een beschutte plaats te zetten;
* de container donderdagavond zomogelijk in de berging of garage te
zetten;
* een krant of lege eierdoos op de bodem van de container te leggen.
Gebruik in géén geval zout of antivriesvloeistoffen in het gft-afval,
deze stoffen verstoren het composteringsproces. Slaan op de container
helpt evenmin, u loopt daarmee het risico dat de container kapot gaat.
Kern 2000
Burgemeester en wethouders van Westervoort maken bekend dat de
terinzagelegging van het voornemen tot vrijstelling van het
bestemmingsplan Kern 2000, op grond van artikel 20, lid 3 van de
planvoorschriften, niet heeft geleid tot inspraakreacties. Deze
vrijstelling beoogt het gebruik van een ruimte (20 m2) ten behoeve van
een schoonheidssalon in de woning Schoonoord 14, waarbij de woning in
overwegende mate behouden blijft voor de functie wonen.
Het eindverslag van deze inspraakprocedure is thans vastgesteld en
ligt met ingang van 6 november 2003 gedurende een termijn van vier
weken bij de afdeling Ruimte & Samenleving van de gemeentesecretarie,
Dorpsplein 1 te Westervoort, voor een ieder ter inzage. Het besluit
tot toepassen van de vrijstelling ligt met ingang van 6 november 2003
gedurende een termijn van zes weken bij de afdeling Ruimte &
Samenleving, Dorpsplein 1 te Westervoort, voor een ieder ter inzage.
Inzage kan worden verkregen op het gemeentehuis:
* op alle werkdagen van 08.00 uur - 12.30 uur of op afspraak van
14.00 uur - 16.00 uur;
* op maandag op afspraak van 18.00 uur - 21.00 uur
Bovengenoemde datum is tevens het officiële einde van de
inspraakperiode. De mogelijkheid bestaat om ten aanzien van de
uitvoering van de inspraakprocedure een schriftelijke klacht bij
burgemeester en wethouders in te dienen. Dit dient te geschieden
binnen vier weken na afloop van de inspraakprocedure.
Op grond van de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht kunnen
belanghebbenden binnen zes weken, met ingang van de dag na die van de
datum van bekendmaking van het besluit tot toepassing van de
vrijstelling, bij burgemeester en wethouders schriftelijk een
gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Bij de behandeling daarvan zal
een onafhankelijke commissie voor de bezwaar- en beroepschriften
worden betrokken. Aan de behandeling van een bezwaarschrift zijn geen
kosten verbonden. De indiening van een bezwaarschrift schort de
werking van het besluit niet op.
In verband hiermede bestaat de mogelijkheid om een verzoek om een
voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te
worden gericht aan de President van de Arrondissementsrechtbank
Arnhem, sector Bestuursrecht, Postbus 9030 te 6800 EM Arnhem. Hierbij
dient een kopie van het bezwaarschrift te worden overlegd. Aan de
behandeling van een dergelijk verzoek zijn overigens wel kosten (een
griffierecht) verbonden.
Verandering handhavingsbeleid opslag en verkoop consumentenvuurwerk.
Bij een aantal bedrijven in deze gemeente wordt (consumenten)vuurwerk
opgeslagen en verkocht. Jaarlijks worden deze bedrijven in de gemeente
Westervoort gecontroleerd op de naleving van de voorschriften.
Uit onderzoek is gebleken dat regelmatig de regels omtrent de opslag
en verkoop van vuurwerk worden overtreden. Om in de toekomst bij
overtredingen sneller en adequater te kunnen handhaven en om de
openbare veiligheid te kunnen waarborgen is door ons een vuurwerknota
vastgesteld waarin onder andere af wordt geweken van het voorheen
geldende handhavingsbeleid.
De belangrijkste aspecten in het handhavingsbeleid worden hieronder in
het kort weergegeven:
* tijdens de controles zal bij constatering van overtredingen van
voorschriften direct een
dwangsombeschikking worden opgemaakt, in plaats van dat eerst een
waarschuwingsbrief wordt verzonden,
* de dwangsombeschikking wordt ter plekke overhandigd,
* als bij hercontrole wederom een overtreding van de voorschriften
wordt geconstateerd wordt meteen de dwangsom geïnd. Dit betekent
dat een rekening wordt gestuurd met daarop het verschuldigde
bedrag,
* de dwangsombedragen voor veel voorkomende overtredingen zijn
vastgesteld,
* de begunstigingstermijn wordt aanzienlijk korter. De
begunstigingstermijn is de termijn waarin de ondernemer in de
gelegenheid wordt gesteld om zo spoedig mogelijk de overtreding
ongedaan te maken. De begunstigingstermijn kan gaan variëren van
een uur tot een hele dag. Bij het vaststellen van de termijn wordt
rekening gehouden met de aard en omvang van de overtreding.
Burgemeester en wethouders hebben op grond van de Algemene
inspraakverordening gemeente Westervoort 2000 besloten inspraak te
verlenen op dit voorgenomen besluit.
De Vuurwerknota ligt gedurende een periode van 4 weken, van donderdag
6 november 2003 tot en met woensdag 3 december 2003, ter inzage op de
afdeling Ruimte & Samenleving, Dorpsplein 1 in Westervoort op
werkdagen van 8.00 tot 12.30 uur en s middags op afspraak van 14.00
tot 16.00 uur. Bovendien kunnen op afspraak (tel. 026-3179500) de
stukken gedurende de genoemde periode op maandagavond van 18.00 uur
tot 21.00 uur ter inzage worden gelegd.
Inwoners en in de gemeente een belang hebbende natuurlijke en
rechtspersonen hebben binnen de periode van ter inzage legging de
mogelijkheid hun zienswijzen kenbaar te maken. Deze zienswijzen zullen
worden betrokken bij het voorstel van het college van burgemeester en
wethouders tot definitieve vaststelling van de regionale beleidsregels
waarbij met redenen omkleed wordt aangegeven op welke punten al dan
niet tot aanpassing van het voornemen zou kunnen worden overgegaan.
Meer informatie over de Vuurwerknota kunt u verkrijgen bij de heer
F.J. Schoonderbeek van de afdeling Ruimte & Samenleving, telefoon
(026) 3179562.
Langdurige minima
Door het kabinet zijn extra middelen beschikbaar gesteld in 2003 voor
de financiële ondersteuning van langdurige minima zonder
arbeidsmarktperspectief (langdurigheidstoeslag 2003). De nadere
uitwerking is aan de gemeente overgelaten. Het is aan de gemeente
overgelaten om invulling te geven aan de begrippen langdurige minima
en zonder arbeidsmarktperspectief.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort maken bekend
dat zij hebben besloten tot verstrekking van de langdurigheidstoeslag
2003 aan personen die ouder zijn dan 23 jaar doch jonger dan 65 jaar,
die gedurende een onafgebroken periode van 5 jaar een inkomen hebben
gehad op minimumniveau en die geen uitzicht op werk hebben. De
gemeente Westervoort beoordeelt of er sprake is van enig
arbeidsmarktperspectief.
De hoogte van de toeslag is 400,00 voor alleenstaande ouders, 320,00
voor alleenstaanden en
450,00 voor gezinnen. Klanten van de afdeling Sociale Zaken met een
bijstandsuitkering die volgens onze gegevens aan bovengenoemde
voorwaarden voldoen ontvangen bovengenoemd bedrag automatisch op hun
bank- of giro rekening vóór 31 december 2003.
Mensen met een inkomen anders dan de bijstandsuitkering (bijvoorbeeld
een WAO-uitkering of een Anw-uitkering) die van mening zijn dat zij
bovengenoemde voorwaarden voldoen, kunnen op werkdagen tussen 9.00 en
10.00 uur telefonisch contact opnemen met de afdeling Sociale Zaken
telefoonnummer: 026-3179361, of langskomen op het spreekuur van deze
afdeling op werkdagen van 10.00 tot 12.00 uur voor het aanvragen van
een aanvraagformulier langdurigheidstoeslag 2003. Tevens kunt u de
voorlichtingsfolder langdurigheidstoeslag 2003 aanvragen. De aanvraag
moet worden ingediend vóór 1 februari 2004.
De richtlijn ligt ter inzage op de afdeling Sociale Zaken van het
gemeentehuis, Dorpsplein 1 te Westervoort. U kunt daar terecht op
werkdagen van 10.00 uur tot 12.00 uur en buiten deze uren op afspraak.
Gemeente Westervoort