Ingezonden persbericht

Afdeling Communicatie
Hilversum, 03-11-2003

KPN overtreedt telecomwet

KPN overtreedt doelbewust de telecomwet door persoonlijke nummers van mobiele bellers onnodig lang vast te houden. Dat blijkt uit een uitzending van het TROS-consumentenprogramma RADAR van maandag 3 november. RADAR kreeg inzicht in het interne intranet van KPN en daaruit bleek dat de telecomreus de regels van de Opta naast zich neerlegt.

Sinds 1 oktober jl. is het mogelijk om binnen tien dagen een mobiel nummer over te laten zetten naar een andere aanbieder, ongeacht de duur van het abonnement. Tot 1 oktober kon deze zogenaamde nummerportering pas gedaan worden als het abonnement was afgelopen. De Opta heeft deze regel ingesteld om consumenten en zakelijke bellers meer keuzevrijheid te geven.

KPN geeft op haar intranet aan dat mensen die vanaf een andere aanbieder een KPN-abonnement willen wél binnen tien dagen worden overgezet. Klanten die bij KPN willen vertrekken, worden gehouden aan een opzegtermijn van drie maanden.

De Opta zegt inmiddels tientallen klachten van gedupeerde mobiele bellers binnen te hebben gekregen. Binnenkort hoopt de Telecomwaakhond het officiele onderzoek naar de overtreding van KPN af te ronden en een boete te bepalen. Deze is maximaal 450.000 euro.

Voor meer informatie: www.trosradar.nl.