Ministerie van Economische Zaken

Berichtnaam: Consumentenbescherming onder de loupe

Nummer: 388

Datum: 03-11-2003



Staatssecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken wil samen met de Consumentenbond en het bedrijfsleven het stelsel van consumentenbescherming in Nederland tegen het licht houden om zogenoemde witte vlekken boven tafel te krijgen. Het gaat dan om concrete problemen in specifieke sectoren. Op basis van die exercitie wil ze dan de meest effectieve oplossingen zoeken.
Dit staat in een brief van Van Gennip aan de Tweede Kamer over het stelsel van consumentenbescherming. In de maatschappij klinken nu geluiden dat het Nederlandse stelsel van consumentenbescherming verbetering behoeft. Deze geluiden neem ik serieus, en ik sta dan ook open voor discussie over het stelsel en mogelijke verbeteringen, aldus de staatssecretaris. Het Nederlandse stelsel van consumentenbescherming is in feite een combinatie van publiekrechtelijk toezicht in een aantal specifieke sectoren en private of strafrechtelijke handhaving voor een aantal generieke punten van consumentenbescherming. Een aantal andere landen kent een publieke toezichthouder voor consumentenbescherming.
De staatssecretaris kondigt verder aan dat ze vóór het einde van het jaar nog komt met een verdere beleidsagenda voor het consumentenbeleid. Daarin staat voor haar centraal dat dit beleid de consument in staat moet stellen om een krachtige rol te spelen in de markt. Belangrijke elementen daarbij zijn dat de consument over voldoende en goede informatie moet beschikken en dat de consument ergens terecht moet kunnen met zijn klachten.