Fluistertrein officieel gedoopt
De goederentrein Dolomietshuttle is vandaag op perron 1 van station
Hollands Spoor officieel gedoopt tot 'fluistertrein' door
directeur-generaal goederenvervoer Tammenoms Bakker van het ministerie
van Verkeer en Waterstaat. De Dolomietshuttle is voorzien van nieuwe
wielen, wieldempers en remmen om zo het geluid van deze bestaande
goederentrein terug te brengen tot een fluisterzacht niveau. Met de
ombouw wordt door het ministerie van Verkeer en Waterstaat,
adviesbureau NedTrain Consulting en spoorvervoerder Railion gewerkt
aan het verminderen van geluidshinder door het spoorwegverkeer. Het
fluistertreinproject is een onderdeel van het in 2002 gestarte
'Innovatieprogramma geluid voor weg- en spoorverkeer'.
De Dolomietshuttle vervoert drie maal per week de grondstof dolomiet
vanuit het Belgische Hermalle naar Veendam. Twee prototype wagons zijn
nu omgebouwd. Tot half 2004 wordt de rest van de wagons omgebouwd. De
wagons worden voorzien van zogenaamde Cosid kunststof remblokken. Deze
remblokken zijn goedgekeurd door de internationale spoorwegfederatie
UIC. Met het gebruik van deze kunststof remblokken wordt gestreefd
naar een geluidsafname van 10 dB(A). In de geluidsbeleving van mensen
betekent dit een halvering van het normale geluid dat een
goederenwagon maakt.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat