Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Fluistertrein officieel gedoopt

De goederentrein Dolomietshuttle is vandaag op perron 1 van station Hollands Spoor officieel gedoopt tot 'fluistertrein' door directeur-generaal goederenvervoer Tammenoms Bakker van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De Dolomietshuttle is voorzien van nieuwe wielen, wieldempers en remmen om zo het geluid van deze bestaande goederentrein terug te brengen tot een fluisterzacht niveau. Met de ombouw wordt door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, adviesbureau NedTrain Consulting en spoorvervoerder Railion gewerkt aan het verminderen van geluidshinder door het spoorwegverkeer. Het fluistertreinproject is een onderdeel van het in 2002 gestarte 'Innovatieprogramma geluid voor weg- en spoorverkeer'.

De Dolomietshuttle vervoert drie maal per week de grondstof dolomiet vanuit het Belgische Hermalle naar Veendam. Twee prototype wagons zijn nu omgebouwd. Tot half 2004 wordt de rest van de wagons omgebouwd. De wagons worden voorzien van zogenaamde Cosid kunststof remblokken. Deze remblokken zijn goedgekeurd door de internationale spoorwegfederatie UIC. Met het gebruik van deze kunststof remblokken wordt gestreefd naar een geluidsafname van 10 dB(A). In de geluidsbeleving van mensen betekent dit een halvering van het normale geluid dat een goederenwagon maakt.