CGEY

Consument kent steeds minder traditionele eetmomenten

CAP GEMINI ERNST & YOUNG NEDERLAND B.V.

Utrecht, 1 december 2003

Cap Gemini Ernst & Young onderzoekt Europese foodservicemarkt


- De Europese consument kent steeds minder vaste eetmomenten op een dag; 40% van de eetmomenten wordt inmiddels gevormd door tussendoortjes.

- Van de 108 miljoen avondmaaltijden die dagelijks genuttigd worden, vindt 24% buitenshuis plaats. Dit zal de komende jaren stijgen tot 27% (+ 13%!). In Nederland gebruikt men het diner overigens pas in slechts
7% van de gevallen buitenshuis.

- De markt voor kant-en-klaar maaltijden is in Europa in de periode
1998 tot 2002 met 29% gestegen.

- Singles (1/3 van de huishoudens in Europa) zijn goed voor 40% van de totale voedselbesteding. Zij besteden per persoon 50% meer aan at home foodservice dan wel kant-en-klaarmaaltijden dan tweepersoonshuishoudens.

- 88% van de bedrijven in de foodservice markt verwacht dat retailers zoals supermarkten steeds meer foodserviceproducten zullen aanbieden

- 76% van de ondervraagde bedrijven meent dat hierdoor technologische innovatie (om producten kant-en-klaar en vers aan te bieden) belangrijker wordt voor foodfabrikanten

- Hierdoor zullen foodservice-outlets zoals restaurants zich minder hoeven te richten op werkzaamheden in de keuken (arbeidskrachten worden schaarser)

Dit zijn enkele uitkomsten van High Pressure Cooking, een onderzoek naar de Europese foodservice markt door Cap Gemini Ernst & Young. Het onderzoek vond plaats van juli tot oktober 2003 en heeft betrekking op de EU-15 landen in het algemeen en het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje in het bijzonder. Onder foodservice verstaan de onderzoekers alle vormen van voedsel die door consumenten direct of na opwarming kunnen worden gegeten of gedronken, ongeacht de plaats van aankoop of consumptie.

Veranderde levensstijlen
De foodservice markt heeft de afgelopen tien jaar een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Oorzaak is onder andere een drukkere en meer individuele levensstijl, waardoor de gezamenlijke maaltijd steeds meer in het gedrang komt. Verder is er een steeds grotere aandacht voor persoonlijke gezondheid en (voedsel)veiligheid. Daarnaast willen consumenten ook meer gemak, plezier en tijd om te relaxen in plaats van achter het fornuis te staan.

Invloed economische recessie
De groei van de foodservice markt vlakt nu af vanwege de economische malaise. Vooral in het topsegment van de full service restaurants (het grootste segment binnen de foodservice markt) laat zich dat voelen. Ook de grotere spelers in de markt, de fast-food ketens en de cateraars, zijn zich bewust van de moeilijkere markt waar ze op dit moment in opereren en zoeken naar oplossingen in de zin van toegevoegde waarde (zoals gezonde maaltijden), consolidatie en/of samenwerking in de keten.

Volgens de onderzoekers zal de foodservicemarkt de komende jaren verder groeien, zij het in een langzamer tempo. Langere werkweken, drukke werkschema's, groeiende participatie van vrouwen in de werkende bevolking, een steeds groter aantal senioren die tijd en geld tot hun beschikking hebben en jongeren die opgegroeid zijn met zeer weinig kookervaring en gewend zijn aan fast-food, zorgen er tezamen voor dat de foodservicemarkt een blijvertje is.

De daling in de marktcijfers zal slechts van tijdelijke aard zijn, verwacht onderzoeker Enrique Figee van Cap Gemini Ernst & Young. 'De foodservice markt zal evenwel geen 'makkelijke' markt zijn', aldus Figee. 'Het aantal spelers, het aantal verkooppunten en de variatie in formules is toegenomen met de marktgroei. Consumenten zullen foodservice producten blijven kopen, maar zijn zich goed bewust van het ruimere aanbod. Daarom zullen ze kiezen voor de formules die precies aansluiten op hun wensen en waar voor hun geld bieden. Ook supermarkten en andere retailers worden bij die afweging meegenomen'. Dit wordt bevestigd door het onderzoek waarin 80% van de ondervraagde foodservicebedrijven aangeeft dat de consument tegenwoordig meer 'value-for-money' eist.

Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young Group is één van de grootste aanbieders ter wereld op het gebied van consultancy, technologie en outsourcing diensten. De onderneming helpt bedrijven voortdurend nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. De organisatie heeft wereldwijd ongeveer 53.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2002 een omzet van 7.04 miljard euro. Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.nl.cgey.com.

EINDE PERSBERICHT