RIJKSBIJDRAGE VOOR N201 TOEGEZEGD
Logo n201
De minister van Verkeer & Waterstaat heeft het verzoek
van de regio gehonoreerd om bij te dragen aan de omlegging van de
N201: voor de N201 is 170 miljoen euro gereserveerd. De bijdrage
komt al voor 2010 beschikbaar. In deze tijden van recessie, waarin
bijna geen geld beschikbaar is voor nieuwe wegenprojecten, een
verheugend resultaat. Daarmee mag de Noordvleugel van de Randstad
zich in haar handen knijpen. Het toegezegde bedrag komt uit een
rijksbudget van in totaal slechts ca. 300 miljoen euro voor de
aanleg van nieuwe wegen in heel Nederland. De vaste kamercommissie
debatteert maandag 8 december over het voornemen van de minister.
Ook met het bedrijfsleven (Bloemenveiling Aalsmeer en Schiphol)
worden definitieve afspraken gemaakt over hun bijdrage aan de N201.
De toezegging van de rijksbijdrage moest, volgens de in januari
gesloten Bestuursovereenkomst, vóór het einde van dit jaar worden
ontvangen. Nu met de rijksbijdrage het laatste financiële gat is
gedicht, kan de geplande bouw van de omlegging van de N201,
inclusief de nieuwe aansluitingen op de A4/A5 en A9 volgens
planning in 2005 starten. De omlegging is dan gereed in 2011.
Met de omlegging van de N201 wordt de mogelijkheid geschapen voor
de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsterreinen. De regio rondom
Mainport Schiphol krijgt daarmee het perspectief op nieuwe
economische impulsen, een voorwaarde voor het behoud van de
belangrijke Mainport status.
De overlast van files in de dorpskernen van Aalsmeer, Uithoorn en
Amstelhoek wordt door de omlegging van de N201 voor een belangrijk
deel weggenomen. De bereikbaar-heid, leefbaarheid en
verkeersveiligheid van de regio worden aanzienlijk verbeterd.
De rijksbijdrage van 170 miljoen euro is mede gebaseerd op een
aantal door het Ministerie voorgestelde versoberingen. De regio
moet over deze versoberingen nog een definitief besluit nemen.
De betrokken bestuurders en het Projectbureau N201+ zijn verheugd
over dit resultaat. Het is totstandgekomen door goed overleg met de
vertegenwoordigers van het Ministerie en de regionale directie
Noord-Holland van Rijkswaterstaat. Ook de woordvoerders voor
Verkeer en Vervoer van een groot aantal fracties uit de Tweede
Kamer hebben positief gereageerd op het plan voor de N201 en de
koppeling van de aanleg van infrastructuur en gebiedsontwikkeling.
Masterplan N201+
Hoofdlijnen:
o weg om Aalsmeer en Uithoorn heen leggen
o verkeersafvoer via verbeterde aansluiting op rijkswegen A4, A5 en A9
o verkeersstroom richting A2 bij De Ronde Venen ontmoedigen
o in Aalsmeer en Haarlemmermeer ontwikkeling bedrijfsterreinen, die
bijdragen aan bekostiging van de weg
Het nieuwe tracé tussen Hoofddorp en Vinkeveen omvat:
o een tunnel onder de Ringvaart
o omleiding Aalsmeer en Uithoorn
o een kruising van de Amstel en aansluiting op de bestaande N201 in De Ronde Venen
o Kruisweg verbreden tot twee keer drie rijstroken
o een verbindingsweg tussen tunnel onder de Ringvaart en de Kruisweg
o een verbinding - Oostelijke Link - tussen de Kruisweg en de A4
o Fokkerweg verbreden tot twee rijstroken in beide richtingen
o een betere aansluiting van de Fokkerweg op de A9
o een verbinding - de Noordelijke Link - van de weg om de Noord naar de A5 en de A4
En verder:
o 25 kilometer nieuwbouw weg
o 2 kilometer verdiepte ligging
o zo'n 35 kunstwerken: tunnels, bruggen, viaducten, rotondes, waterkeringen, kanteldijken en een aquaduct
Gemeente Uithoorn