Gemeente Uithoorn


RIJKSBIJDRAGE VOOR N201 TOEGEZEGD

Logo n201
De minister van Verkeer & Waterstaat heeft het verzoek van de regio gehonoreerd om bij te dragen aan de omlegging van de N201: voor de N201 is 170 miljoen euro gereserveerd. De bijdrage komt al voor 2010 beschikbaar. In deze tijden van recessie, waarin bijna geen geld beschikbaar is voor nieuwe wegenprojecten, een verheugend resultaat. Daarmee mag de Noordvleugel van de Randstad zich in haar handen knijpen. Het toegezegde bedrag komt uit een rijksbudget van in totaal slechts ca. 300 miljoen euro voor de aanleg van nieuwe wegen in heel Nederland. De vaste kamercommissie debatteert maandag 8 december over het voornemen van de minister.

Ook met het bedrijfsleven (Bloemenveiling Aalsmeer en Schiphol) worden definitieve afspraken gemaakt over hun bijdrage aan de N201.

De toezegging van de rijksbijdrage moest, volgens de in januari gesloten Bestuursovereenkomst, vóór het einde van dit jaar worden ontvangen. Nu met de rijksbijdrage het laatste financiële gat is gedicht, kan de geplande bouw van de omlegging van de N201, inclusief de nieuwe aansluitingen op de A4/A5 en A9 volgens planning in 2005 starten. De omlegging is dan gereed in 2011.

Met de omlegging van de N201 wordt de mogelijkheid geschapen voor de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsterreinen. De regio rondom Mainport Schiphol krijgt daarmee het perspectief op nieuwe economische impulsen, een voorwaarde voor het behoud van de belangrijke Mainport status.

De overlast van files in de dorpskernen van Aalsmeer, Uithoorn en Amstelhoek wordt door de omlegging van de N201 voor een belangrijk deel weggenomen. De bereikbaar-heid, leefbaarheid en verkeersveiligheid van de regio worden aanzienlijk verbeterd.

De rijksbijdrage van 170 miljoen euro is mede gebaseerd op een aantal door het Ministerie voorgestelde versoberingen. De regio moet over deze versoberingen nog een definitief besluit nemen.

De betrokken bestuurders en het Projectbureau N201+ zijn verheugd over dit resultaat. Het is totstandgekomen door goed overleg met de vertegenwoordigers van het Ministerie en de regionale directie Noord-Holland van Rijkswaterstaat. Ook de woordvoerders voor Verkeer en Vervoer van een groot aantal fracties uit de Tweede Kamer hebben positief gereageerd op het plan voor de N201 en de koppeling van de aanleg van infrastructuur en gebiedsontwikkeling.

Masterplan N201+

Hoofdlijnen:
o weg om Aalsmeer en Uithoorn heen leggen
o verkeersafvoer via verbeterde aansluiting op rijkswegen A4, A5 en A9
o verkeersstroom richting A2 bij De Ronde Venen ontmoedigen
o in Aalsmeer en Haarlemmermeer ontwikkeling bedrijfsterreinen, die bijdragen aan bekostiging van de weg

Het nieuwe tracé tussen Hoofddorp en Vinkeveen omvat: o een tunnel onder de Ringvaart
o omleiding Aalsmeer en Uithoorn
o een kruising van de Amstel en aansluiting op de bestaande N201 in De Ronde Venen
o Kruisweg verbreden tot twee keer drie rijstroken
o een verbindingsweg tussen tunnel onder de Ringvaart en de Kruisweg
o een verbinding - Oostelijke Link - tussen de Kruisweg en de A4
o Fokkerweg verbreden tot twee rijstroken in beide richtingen
o een betere aansluiting van de Fokkerweg op de A9
o een verbinding - de Noordelijke Link - van de weg om de Noord naar de A5 en de A4

En verder:
o 25 kilometer nieuwbouw weg
o 2 kilometer verdiepte ligging
o zo'n 35 kunstwerken: tunnels, bruggen, viaducten, rotondes, waterkeringen, kanteldijken en een aquaduct