Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Binnenvaart Innovatiedag 2003, maandag 8 december TU Delft

Thema: Binnenvaart voortdurend duurzaam

Met het thema binnenvaart voortdurend duurzaam wordt op maandag 8 december 2003 in Delft de tweede Binnenvaart Innovatiedag gehouden. Plaats van handeling: het Aula Congrescentrum van de TU Delft. De eerste Binnenvaart Innovatiedag in 2002 was met 500 deelnemers zowel kwalitatief als kwantitatief een groot succes. Evenals in 2002 worden bij de Binnenvaart Innovatiedag 2003 achttien presentaties en/of workshops gehouden over kansrijke of reeds succesvolle innovatieve projecten in de sector binnenvaart. Minister mw. K. Peijs van Verkeer en Waterstaat is gevraagd om de dag te openen.

De binnenvaart wordt steeds algemener erkend als een veelbelovende en succesvolle vervoersmodaliteit om de explosieve groei van het goederenvervoer op te vangen. Innovatie in de binnenvaart bestrijkt verschillende gebieden. Technische innovaties kunnen als doel hebben de milieuvriendelijkheid van het varen met binnenschepen verder te verbeteren, maar ook ­ en vaak tegelijkertijd ­ bedrijfseconomische voordelen bieden en de veiligheid naar een (nog) hoger niveau tillen. Organisatorische en logistieke verbeteringen kunnen vervoer over water aantrekkelijker maken als alternatief voor minder milieuvriendelijke en maatschappelijk minder verantwoorde vervoerstromen.
Dit zijn onderwerpen die vanuit verschillende invalshoeken worden belicht tijdens de achttien sessies. De gratis toegankelijke Binnenvaart Innovatiedag 2003 op 8 december bestaat uit drie thematisch ingedeelde parallelsessies, met elk zes sprekers. Bovendien presenteren tegelijkertijd in het congrescentrum relevante bedrijven en instellingen hun innovaties op een Binnenvaart Innovatiemarkt.

De Binnenvaart Innovatiedag wordt georganiseerd door de Stichting Projecten Binnenvaart (SPB) in samenwerking met de provincie Zuid-Holland, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de Vereniging Nederlandse Scheepsbouwindustrie (VNSI), de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Scheepsbouw Technici, de gemeentelijke havenbedrijven van Rotterdam (GHR) en Amsterdam (GHA), Holland Marine Equipment (HME), Senter-EG Liaison, en de Vereniging van Milieukundigen (VVM). Dit project wordt verder mede mogelijk gemaakt door ondersteuning van het Ministerie van VROM, middels het DEMO-programma, dat wordt uitgevoerd door NOVEM.
De opdracht voor de organisatie komt van het Bureau Innovatie Binnenvaart (BIB). Het BIB is het Binnenvaart Innovatieplatform van de sector binnenvaart en wordt gedragen door het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB), het Kantoor Binnenvaart en de Koninklijke Schuttevaer.

Noot voor de redactie;