geannoteerde agenda van de RAZEB van 8-9 december 2003.
Kamerbrief over geannoteerde agenda van de RAZEB van 8-9 december
2003.
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 4
Den Haag
Directie Integratie Europa
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag
Datum
2 december 2003
Behandeld
GJ Bijl de Vroe
Kenmerk
DIE-707/03
Telefoon
070 - 348 5005
Blad
1/1
Fax
070 - 348 6381
Bijlage(n)
---
gj.bijl-de-vroe@minbuza.nl
Betreft
Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen
van 8-9 december 2003
Graag bieden wij u hierbij de geannoteerde agenda aan van de Raad
Algemene Zaken en Externe Betrekkingen van 8-9 december 2003.
De Minister De
Staatssecretaris
van Buitenlandse Zaken, voor
Europese Zaken,
Mr. J.G. de Hoop Scheffer Mr. Drs. A.
Nicolaï
Geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen
van 8-9 december 2003
Algemene Zaken
Stand van zaken overige Raden
Bij het verzenden van deze geannoteerde agenda was nog geen document
beschikbaar.
Voorbereiding Europese Raad 12-13 december
De Raad zal zich buigen over de geannoteerde agenda voor de Europese
Raad van 12-13 december.
Deel I: Economische groei
De Europese Raad wordt verondersteld een definitief oordeel te geven
over de Europese Actie voor Groei (voorheen het Europese
Groei-initiatief). Nederland steunt de Europese Actie voor Groei. Wel
hecht Nederland aan de conclusie van de Europese Raad in oktober jl.
dat de Europese Actie voor Groei past binnen de kaders van de
bestaande financiële perspectieven, het Groei- en Stabiliteitspact en
de globale richtsnoeren van economisch beleid.
Bij de bespreking van de Europese Actie voor Groei zal de aandacht van
de Europese Raad vooral uitgaan naar de lijst van
investeringsprojecten in het zogenaamde `quick start program'.
Nederland meent dat voorafgaand aan de Europese Raad overeenstemming
dient te komen over het `quick start program'. Daarnaast is Nederland
van mening dat de lijst op het gebied van transport- en
energieprojecten een gebalanceerd beeld geeft van prioritaire
projecten die voldoen aan de gestelde kwalificaties. Voor zover het de
thematische projecten betreft op het gebied van onderzoek en
ontwikkeling meent Nederland dat de lijst meer aandacht dient te geven
aan projecten op het gebied van duurzame technologie en life sciences.
Deel II: Ruimte voor Veiligheid, Vrijheid en Rechtvaardigheid (RVVR)
De betreffende paragraaf van de geannoteerde agenda is opengelaten in
afwachting van de uitkomsten van de JBZ-Raad van 27 en 28 november.
Waarschijnlijk zal het voorzitterschap ontwerp-conclusies voor het
Agentschap voor het beheer van de buitengrenzen van de lidstaten van
de EU agenderen, waar het voorzitterschap op hoofdlijnen een politiek
akkoord over wil bereiken. Daarnaast zullen de ontwikkelingen in de
relaties met landen van oorsprong en herkomst van migratiestromen aan
de orde komen. In dit kader zal de Europese Raad (ER) een rapportage
van de Commissie ontvangen over een separaat gemeenschapsinstrument om
het Actieplan Terugkeer te ondersteunen. Aanvankelijk stond het
Kaderbesluit Illegale Drugshandel ook geagendeerd, maar hierover is
reeds een politiek akkoord bereikt.
Nederland heeft het voorstel voor een Agentschap verwelkomd en kan op
hoofdlijnen instemmen. Aandachtspunten voor de verdere uitwerking van
het voorstel zijn voor Nederland een duidelijke Europese meerwaarde,
doelmatigheid, samenhang met bestaande operationele structuren en
nationale bevoegdheden. In de conclusies van de Europese Raden van
Thessaloniki (juni 2003) en Brussel (oktober 2003) staat verwoord dat
alle passende instrumenten, met inbegrip van actievere partnerschappen
met de betrokken derde landen, in de bestrijding van illegale
immigratie moeten worden aangewend. Nederland is een voorstander van
een dergelijke globale, geïntegreerde aanpak. In deze context is de
Raad, de Commissie en de lidstaten verzocht alles in het werk te
stellen de Gemeenschap te faciliteren in het afsluiten van terug- en
overnameovereenkomsten. Tijdens de JBZ-Raad van 6 november jl. heeft
Nederland steun in de vorm van experts toegezegd. Tevens heeft de ER
van Brussel de Raad en Commissie verzocht het Actieplan
Gemeenschappelijke Terugkeerbeleid de hoogste prioriteit toe te
kennen. De ER gaf ook aan ingenomen te zijn met het voornemen van de
Commissie om een voorstel in te dienen dat strookt met de financiële
vooruitzichten en voorziet in financiële steun voor de repatriëring
van illegale immigranten en afgewezen asielzoekers naar de landen van
herkomst en van doorreis. Nederland staat positief ten aanzien van
samenwerking inzake terugkeerbeleid.
Deel III: Uitbreiding
De Raad zal spreken over de concept ER-conclusies ten aanzien van de
10 nieuwe lidstaten en Bulgarije, Roemenië, Turkije en Kroatië.
Nederland zal er, in lijn met het regeringsstandpunt zoals vastgelegd
in de notitie "De vijfde uitbreiding van de Europese Unie", op
aandringen dat de conclusies duidelijk maken dat verdere inspanningen
van de toetredende landen voor het voldoen aan de Kopenhagen-criteria
vereist zijn en dat zonodig passende maatregelen zullen worden
genomen. De voortgang van het toetredingsproces van Bulgarije en
Roemenië dient afhankelijk te zijn van de gemaakte progressie door
beide landen. De ER kan Turkije aanmoedigen het hervormings- en
implementatieproces voort te zetten.
Meerjarenprogramma 2004-2006 en Jaarprogramma Ierland - Nederland 2004
Op de Europese Raad van Sevilla op 21 en 22 juni 2002 is besloten dat,
overeenkomstig diens rol om algemene politieke beleidslijnen van de
Unie vast te stellen, voortaan strategische meerjarenprogramma's door
de Europese Raad worden vastgesteld voor een periode van drie jaren,
in overleg met de Europese Commissie en op aanbeveling van de Raad
Algemene Zaken. Oogmerk van dit besluit was de continuïteit en de
samenhang tussen de verschillende voorzitterschappen te bevorderen.
Het eerste strategische meerjarenprogramma wordt, overeenkomstig de
conclusies van Sevilla, aangenomen bij de Europese Raad van 12 en 13
december 2003. Ter voorbereiding daarvan zal het worden besproken bij
de Raad Algemene Zaken van 8 en 9 december.
Daarnaast is in Sevilla besloten dat ieder jaar in december aan de
Raad Algemene Zaken een operationeel jaarprogramma wordt voorgelegd.
Dit programma wordt opgesteld door de twee inkomende
voorzitterschappen en houdt rekening met de dialoog met de Europese
Commissie over de jaarlijkse beleidsprioriteiten.
De voorlopige versies van het Meerjarenprogramma 2004-2006 en het
Iers-Nederlands operationeel jaarplan voor 2004 zullen met een
separate brief aan de Tweede Kamer worden toegezonden.
De definitieve versies van de programma's worden opgesteld in het
licht van de besprekingen in de Raad Algemene Zaken.
Externe Betrekkingen
Westelijke Balkan
De Raad zal spreken over recente ontwikkelingen in de regio, waaronder
de verkiezingen in Kroatië. Voorts zal de Raad zich buigen over de
uitkomst van de haalbaarheidsstudie van de Commissie naar het openen
van onderhandelingen over een Stabilisatie- en Associatie Akkoord met
Bosnië-Herzegovina. De Raad zal tevens een ontmoeting hebben met de
Ministers van Buitenlandse Zaken van de vijf landen van de Westelijke
Balkan. Deze bijeenkomst biedt de gelegenheid de balans op te maken
van de vorderingen die zijn gemaakt in het proces van toenadering tot
de Unie sinds de Balkan-Top van 21 juni 2003 te Thessaloniki.
Nederland is voorstander van een gezamenlijke verklaring waarin de
Europese roeping van de landen in de regio wordt bevestigd. Daarnaast
zal Nederland bepleiten dat hierbij een heldere boodschap doorklinkt
aan de politieke leiders in de regio om door te gaan met de
implementatie van hervormingen die nodig zijn voor verdere aansluiting
bij de EU, zoals herstructurering van het overheids- en justitieel
apparaat, aanpak van georganiseerde criminaliteit en corruptie,
regionale samenwerking en samenwerking met het Joegoslavië-Tribunaal
(ICTY). De Unie dient deze inspanningen zoveel mogelijk te blijven
ondersteunen.
Irak
De Raad zal zich buigen over de stand van zaken in Irak, met name over
de thans voorziene wijze van overdracht van bevoegdheden aan de
Irakese autoriteiten en de veiligheidssituatie. Het nieuwe schema voor
het transitieproces beoogt de politieke wederopbouw in Irak een impuls
te geven en de legitimiteit van de Iraqi Governing Council te
versterken. Nederland is van mening dat de Raad deze aanpak moet
verwelkomen. Hierbij dient wel de specifieke rol van de Verenigde
Naties gewaarborgd te zijn en voorkomen te worden dat een te snelle
overdracht van bevoegdheden destabiliserende effecten oplevert.
Daarnaast zal Nederland wederom wijzen op de blijvende noodzaak van
vergroting van het draagvlak voor de internationale inspanningen onder
de Irakese bevolking, o.a. door verbetering van de veiligheidssituatie
en de levensomstandigheden in dit land, waaraan het zelf ook een
belangrijke bijdrage levert.
Iran
De Raad zal zich buigen over de relatie van de EU met Iran, mede naar
aanleiding van de door de Board of Governors van het IAEA aangenomen
resolutie inzake het nucleaire programma van Iran. Hierin wordt de
Directeur-Generaal van het IAEA gevraagd uiterlijk in februari 2004 te
rapporteren over de uitvoering van deze resolutie. Nederland staat
positief tegenover het bereikte resultaat, maar is van mening dat de
verdere ontwikkeling van de relatie van de Unie met Iran afhankelijk
dient te zijn van de nakoming door Iran van de gemaakte afspraken met
het IAEA, alsook van Iran's opstelling ten aanzien van de andere
zorgpunten van de Unie (mensenrechten, terrorisme, Midden-Oosten
vredesproces). Op deze punten is vooralsnog geen vooruitgang geboekt.
Met betrekking tot de mensenrechten is Nederland tevreden over de
aanvaarding van de onder meer door Nederland mede-ingediende resolutie
inzake Iran in de Derde Commissie van de AVVN.
MOVP
De Raad zal zich buigen over de actuele situatie in het Midden Oosten,
waar recentelijk een aantal positieve ontwikkelingen aanleiding geeft
tot voorzichtig optimisme. De politieke impasse aan Palestijnse zijde
is met het aantreden van het nieuwe kabinet van Qurei doorbroken en
het geweld is afgenomen, zowel van Palestijnse als Israëlische zijde.
Met actieve Egyptische bemiddeling wordt achter de schermen gewerkt
aan een nieuw staakt-het-vuren. De Israëlische premier Sharon heeft
gezinspeeld op de mogelijkheid van unilaterale stappen van Israël,
waaronder de ontmanteling van enkele geïsoleerde nederzettingen.
Voorts heeft de VN-Veiligheidsraad in een resolutie de Roadmap
bekrachtigd. Nederland is van mening dat de huidige situatie van
relatieve rust maximaal moet worden benut om voortgang te boeken bij
de implementatie van de Roadmap. Aanvullend aan de Roadmap zou de Unie
moeten bezien hoe de verschillende aanvullende initiatieven, zoals het
Genève document, gebruikt kunnen worden om het vredesproces te
bevorderen.
Follow-up Euromed Conferentie 3-4 december
De Raad zal mogelijk spreken over de follow up van de Euromed
ministeriële, die op 2-3 december a.s. zal plaatsvinden te Napels.
Naast de discussies op het gebied van de politieke en
veiligheidsdialoog, handel en investeringen en sociaal-culturele
aangelegenheden, zal in Napels gesproken worden over de mogelijke
oprichting van een Euro-Mediterrane Parlementaire Assemblee, de
uitbreiding van het mandaat van de bij de EIB ondergebrachte
Faciliteit voor Euro-Mediterrane Investeringen en Partnerschap (FEMIP)
en de mogelijke oprichting van de Euro-Mediterrane Stichting voor de
Dialoog der Culturen. Mogelijk zal de Raad eventuele besluiten op deze
specifieke punten bekrachtigen.
EU-veiligheidsstrategie
De EU-veiligheidsstrategie is inmiddels nagenoeg afgerond en zal
voorliggen aan de Raad met het oog op doorgeleiding naar de Europese
Raad. De ontwerptekst noemt als belangrijkste dreigingen terrorisme,
proliferatie van massavernietigingswapens, regionale conflicten,
`state failure' en georganiseerde criminaliteit. Strategische
doelstellingen die hieruit voortvloeien zijn het tegengaan van de
specifieke dreigingen, het werken aan veiligheid in de regio's die
grenzen aan de Unie en het leveren van een bijdrage aan een
internationale orde, gebaseerd op effectief multilateralisme.
Nederland onderschrijft de in de ontwerp-strategie opgenomen analyse
en strategische doelstellingen. Nederland hecht grote waarde aan de
gekozen brede, geïntegreerde benadering van het begrip `veiligheid' in
het document, waarbij naast militaire aspecten ook OS, handel, milieu
en de bevordering van goed bestuur, rechtsstaat en democratie in hun
onderlinge samenhang worden beschouwd. Belangrijk is verder onder
andere de nadruk op effectiviteit van het multilaterale systeem en de
waarde van de transatlantische band. Ten slotte hecht Nederland ook in
het bijzonder aan de duidelijke koppeling tussen interne en externe
veiligheid en een coherente inzet van beschikbare instrumenten (van de
Unie en nationaal), alsook aan de voorziene versterking van de dialoog
en samenwerking met de Arabische wereld.
Massavernietigingswapens (WMD)
De Raad zal kennis nemen van de vorderingen bij de uitvoering van het
EU-actieprogramma inzake de non-proliferatie van
massavernietigingswapens. Tevens zal gesproken worden over de
aanvaarding van een EU-non-proliferatiestrategie, op basis van de
tijdens de Europese Raad van Thessaloniki aangenomen basisprincipes en
genoemd actieprogramma.
WTO / `Doha Development Agenda'
De Raad zal zich buigen over de inzet van de Europese Unie in de WTO
Doha-onderhandelingen en hierover conclusies aannemen. Deze
onderhandelingen hebben een tijdlang stilgelegen na de mislukte WTO
Ministeriële Conferentie in Cancún van september jl. De door de RAZEB
te bekrachtigen Europese inzet wordt voorbereid door een informele
bijeenkomst van EU-handelsministers op 2 december op basis van
Commissievoorstellen.
De Commissie zal opereren in Genève op basis van het bestaande mandaat
voor de Doha-onderhandelingen en de conclusies van de Raad Algemene
Zaken en Externe Betrekkingen. Daar vinden informele onderhandelingen
plaats in de aanloop naar de WTO Algemene Raad van 15 december a.s.,
waar de WTO leden een besluit trachten te nemen over het verdere
verloop van de Doha-onderhandelingen. Voornaamste aandachtspunten in
de onderhandelingen zijn landbouw, industrieproducten, katoen en de
zg. `Singapore issues' (investeringen, mededinging, transparantie in
overheidsbestedingen en handelsfacilitatie).
Arabische wereld
Naar verwachting zullen de Hoge Vertegenwoordiger en de Commissie een
voorstel presenteren voor de verdere ontwikkeling van de relatie met
de Arabische wereld, naar aanleiding van een verzoek daartoe van de
Europese Raad in Thessaloniki in juni jl. Nederland heeft het belang
van intensivering van deze relatie steeds onderschreven, waarbij
optimaal gebruik moet worden gemaakt van reeds bestaande
kaders/instrumenten als het Barcelona-proces en akkoorden met
betrokken landen.
Ministerie van Buitenlandse Zaken