CORDAID

UCP: conflict MO heeft enorme gevolgen voor onderwijs

Persbericht

Utrecht, 7 december 2003

'De weg van huis naar school is een reis vol angst en fysieke bedreiging'

Dat concludeert een groep onderwijsspecialisten die net terug is van een bezoek aan Israël en de bezette Palestijnse gebieden. De delegatie stelt vast dat het conflict enorme gevolgen heeft op het onderwijs in Israël en de bezette Palestijnse gebieden.

De onderwijsspecialisten zagen hoe leerlingen, studenten en docenten in de bezette Palestijnse gebieden dagelijks grote hindernissen op weg naar hun scholen en universiteiten ontmoeten in de vorm van militaire controleposten, uitgaansverboden en blokkades. Het gevolg hiervan is dat talloze schooldagen uitvallen en examens moeten worden uitgesteld. De delegatie heeft mede op basis van deze feiten vastgesteld dat het recht op onderwijs, zoals vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens in de door Israël bekrachtigde mensenrechtenverdragen, structureel wordt geschonden. De delegatie vindt het van het hoogste belang dat de fysieke toegang tot onderwijs in Israël en de bezette Palestijnse gebieden op geen enkele wijze wordt belemmerd. Monitoring, rapportage en publiciteit zijn geboden om deze belemmeringen aan de kaak te stellen.

Voor zowel Israëli's als Palestijnen geldt dat het slepende conflict zijn psychologische tol eist. Het huidige klimaat wordt gekenmerkt door angst en wederzijds wantrouwen. Als gevolg van excessief geweld door het Israëlische leger gericht tegen Palestijnen en het vernietigen van hun huizen en gebouwen, en de zelfmoordaanslagen in Israël, is een toestand ontstaan die buitengewoon schadelijke gevolgen heeft voor het onderwijs.

De discussie over de inhoud van tekstboeken die door leerlingen in Israël en de bezette Palestijnse gebieden worden gebruikt, dient uit de sfeer van wederzijds wantrouwen gehaald te worden. De delegatie doet een klemmend beroep op de Nederlandse en de internationale gemeenschap om bij de Israëlische en Palestijnse autoriteiten aan te dringen op het opheffen van de belemmeringen die een pedagogische dialoog in de weg staan.

De delegatie kwam tot deze conclusies na gesprekken en ontmoetingen met officiële vertegenwoordigers van de Israëlische en Palestijnse onderwijssector, met niet-gouvernementele organisaties die zich specifiek bezighouden met onderwijs, met organisaties die ijveren voor democratie en mensenrechten, met universiteiten, scholen en studenten. Tevens hebben zij rondreizen door het land gemaakt om een impressie te krijgen van de context waarin onderwijs gegeven wordt.

In het kader van het project United Civilians for Peace, een samenwerkingsverband van de Nederlandse vredes- en ontwikkelingsorganisaties Cordaid, ICCO, IKV, Kerkinactie, Novib en Pax Christi, bezocht van 30 november tot en met 6 december een delegatie van zeven onderwijsspecialisten Israël en de bezette Palestijnse gebieden.

Noot voor de redactie,