Ingezonden persbericht


Stichting Projecten Binnenvaart

Rotterdam, 8 december 2003

Basistekst Redevoering Ton Roos, directeur SPB/BIB Binnenvaart Innovatiedag 8 december 2003 Delft

Geachte staatssecretaris, beste bij de binnenvaart betrokken ambtenaren, toeleveranciers, scheepsbouwers, wetenschappers en natuurlijk en eigenlijk bovenal alle ondernemende binnenvaartondernemers.
Welkom op deze Binnenvaart Innovatiedag.

Binnenvaart voortdurend duurzaam (!) (?)
Voor de één is het een feit voor de ander nog een vraag. Daar gaan we verandering in brengen.
Want vraagtekens bij een dergelijk belangrijk thema zijn niet goed. De vragers krijgen daarom antwoorden en antwoorden brengen, als het goed is, feiten.
En als binnenvaart duurzaam dan een feit blijft, dan zitten we allemaal op de goede koers.

Zojuist heeft de Staatssecretaris van Milieu de tweede Binnenvaart Innovatiedag geopend en heeft U in 5 minuten een algemeen beeld gekregen van waar de binnenvaart kwam tot waar we nu staan.
Dit was de inleiding van de film "Binnenvaart duurzaam beter³ die het Bureau Innovatie Binnenvaart in samenwerking met NOVEM vandaag zal uitbrengen. In deze film, die u vanmiddag vanaf half twee in college zaal C kunt bekijken krijgt U op professionele wijze te zien hoe de duurzame binnenvaart van nu zich ontwikkeld naar de duurzame binnenvaart van later. Onderverdeeld in de thema¹s Binnenvaart schoon, zuinig, economisch en veilig wordt U in een half uur geïnformeerd over alle ontwikkelingen die er op dit moment in en rond onze sector plaats vinden. En ik verzeker U dat is niet mis. Overigens zal deze film per onderdeel in januari en februari 2004 vertoond worden bij het programma Transportwereld op RTL 5. De onderwerpen en uitzenddata zijn als volgt :

Binnenvaart Schoon 18 januari, hh 19 januari
Binnenvaart Zuinig 25 januari, hh 26 januari
Binnenvaart Economisch 1 februari, hh 2 februari
Binnenvaart Veilig 8 februari, hh 9 februari

De uitzendingen op zondag beginnen om 19.30 uur en de herhalingen op maandag om 17.45 uur.

Duurzaamheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid, zelfredzaamheid. Allemaal belangrijke woorden uitgesproken door belangrijke personen. Duurzaamheid een woord met vele definities.
De commissie Brundtland definieerde duurzame ontwikkeling als een vorm van ontwikkeling waarbij kan worden voorzien in de behoeften van de nu levende generaties zonder daardoor de mogelijkheden in gevaar te brengen voor de na ons komende generaties om in hun behoeften te voorzien. De mogelijkheden van de huidige generaties voor invulling van deze duurzame ontwikkeling kennen natuurlijk hun begrenzingen. Deze begrenzingen zijn treffend weer te geven in de 3P-s:
People, Planet en Profit vrij te vertalen als Mens, Leefomgeving en Economie.
Deze drie elementen dienen goed in balans te zijn. De drie P¹s zijn momenteel, op basis van relevante gegevens, voor wat betreft de binnenvaart redelijk in balans met aanvaardbare milieulasten (Planet) zijn wij voor een aanvaardbare prijs (Profit) in staat te voldoen aan de maatschappelijk gevraagde dienstverlening (People). De binnenvaart mag zichzelf op basis van de huidige eisen zeker een duurzame vervoerssector noemen.
Dat klinkt toch wel erg zelfingenomen.
En dat zijn we nu juist niet.
Want zelfingenomenheid leidt tot inertie en het onvermogen om externe uitdagingen te zien en op te pakken. Was het nu juist net niet de staatssecretaris die waarschuwend de vinger omhoog stak en wees op komende eisen en uitdagingen.
Staat de binnenvaart stil en worden wij daardoor in verhouding steeds minder duurzaam?
ABSOLUUT NIET.
U kunt vandaag in hoogst eigen persoon constateren dat de binnenvaartsector samen met veel partijen voortdurend bezig is om alle toekomstige uitdagingen duurzaam invulling te geven. Veelal in creatieve allianties worden projecten van allerlei aard ontwikkeld en in gang gezet, resultaten bekend gemaakt en vervolgstappen gezet. Het gaat hier niet alleen om milieu; maar ook over veiligheid, kwaliteit en niet te vergeten efficiëntieverbetering door gezamenlijk samen te werken in de keten.

Buiten de sector doen zich verschillende ontwikkelingen met nieuwe eisen en verwachtingen aan waardoor een huidig evenwicht in een ander daglicht komt te staan, met een onbalans als resultaat. De eisen vanuit People en de Planet worden steeds zwaarder, waardoor profit (de rentabiliteit van de sector dus) in gevaar dreigt te komen en het evenwicht niet zonder externe steun kan worden hersteld. Neem bijvoorbeeld de ³planet²oproep, zojuist verwoord door de staatssecretaris, waarin hij oproept tot vergaande reductie van de emissies van Nox, fijnstof en Co2 als ook de roep naar dubbelwandige tankschepen ter verdergaande bescherming van het milieu. Kijk naar de People-roep vanuit vele maatschappelijke groeperingen naar een veiliger leefomgeving bijv. in relatie tot vervoer van gevaarlijke stoffen. Onze collega-vervoerders van weg en spoor worden hiermee vaak geconfronteerd: De druk op LPG vervoer over de Brabantroute en gevaarlijke stoffen op de ruit van Eindhoven, kortere levensduur voor bewoners in Schiebroek en ga zo maar door.
Wat dat betreft komen wij er nog goed van af.

De snelheid waarmee de vervoerssector people en profit kan bedienen wordt sterk bepaald door de mogelijkheden van profit ­ rentabiliteit dus. Een verstoring van de balans is derhalve niet gewenst. Wanneer vanuit people en planet toch een snellere ontwikkeling wordt geëist die niet past in de balans dan kan deze balans toch worden behouden met extra input aan de profitzijde. Kortom in gewoon Nederlands: zonder steun van overheidszijde is een geforceerde omschakeling naar een emissievrije toekomst nauwelijks mogelijk.
De doorontwikkeling naar de maritieme sector en de introductie van nieuwe technologieën en nieuwe concepten is een kostbare zaak, waarbij het vaak niet altijd direct duidelijk is of en welke baten er later tegenover zullen staan. Kortom wie brengt de kosten op. Dat ook de overheid dat onderkent blijkt uit de opmerkingen die de Staatssecretaris hierover reeds heeft gemaakt.
Het laag hangend fruit is veelal reeds geplukt en het investeren in verdergaande duurzaamheid kost fors veel. Voor veel technologische ontwikkelingen is de binnenvaart afhankelijk van ontwikkelingen "op de wal³.Het BIB is voor de binnenvaart in nauwe samenwerking met NML voor de gehele maritieme cluster inmiddels in staat gebleken een belangrijke randvoorwaarde in te vullen namelijk het efficiënt bij elkaar brengen van relevante partijen en het initiëren van belangrijke projecten. De resultaten van de twee pilot projecten op het gebied van de SCR katalysator zijn bijvoorbeeld veelbelovend en hebben inmiddels geresulteerd in de subsidieregeling VERS waarover de staatssecretaris zojuist sprak. Wij vragen de Staatssecretaris met klem om druk te zetten op een spoedige publicatie van deze regeling.- Ik zie de problemen met de trage Europese molens en leef met U mee - Maar en want door onze initiatieven zijn er 10 projecten in voorbereiding genomen voor plaatsing van katalysatoren. Helaas konden twee projecten niet langer worden opgehouden en zullen deze geen gebruik meer maken van de mogelijkheid om een katalysator in te bouwen. Voor vier andere projecten zal eind van deze maand het doek vallen tenzij de regeling nog tijdig wordt gepubliceerd.

Door toepassing van steeds schonere en zuiniger motoren zal de binnenvaart op de korte termijn en zelfs rekening houdend met een bestaande vloot die een relatieve lange levensduur van motoren kent en hiermee weer op vele andere punten zeer duurzaam scoort, doorgroeien naar een low emissie sector. Voor de langere termijn roepen de twee P's: People en Planet echter om een Nul -emissie sector.
Wij delen daarbij de realistische visie van de staatssecretaris dat de daadwerkelijke toepasselijkheid van de brandstofcel nog een aantal jaren zal duren. Dat deze revolutie echter op termijn zal plaatsvinden is echter wel zeker. Het BIB acht het daarom nu al van belang om de ontwikkelingen van de brandstofcel ook reeds door te vertalen naar de schaal van de binnenvaart. Een belangrijke randvoorwaarde hiervoor is de doorontwikkeling van een All Electric Ship als opstap naar de brandstofcel. Wij zijn dan ook voornemens om samen met partijen als Siemens, ECN Petten, het Koninklijk Instituut voor de Marine(KIM), en binnenvaartondernemingen, zoals de TESO, twee AES projecten te starten als opmaat naar de toepassing van de brandstofcel. Dit kunnen wij ook niet alleen en Nederland Maritiem Land (NML) heeft zijn commitment al uitgesproken .
Wij nodigen de Staatssecretaris en zijn ministerie daarom van harte uit om samen met ons, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de net door mij genoemde partijen een nieuwe sterke alliantie te vormen met het doel om te komen tot een daadwerkelijke inzet van het Nul - emissie schip. Laat de binnenvaart een van de katalysatoren worden voor innovaties in nieuwe aandrijftechnologieën en daarmee van nieuwe know how in Nederland, dat kunnen we uitstekend gebruiken.
Inderdaad dit is een voorbeeld van de² wet van de stimulerende achterstand².

Een belangrijk speerpunt in het kabinetsbeleid is, naast die voor een schoon milieu, ook de zorg voor de externe veiligheid. De afgelopen jaren is de druk naar onze mening ten onrechte te vaak komen te liggen op het vervoer van gevaarlijke stoffen - sec-. Dit terwijl het eigenlijk primair een probleem van ruimtelijke ordening is. Naarmate verdichting van onze ruimtelijke omgeving toeneemt, zullen er keuzen gemaakt moeten worden in de planologie. Het is te eenvoudig om maar door te gaan met het eerst volbouwen van ruimten binnen bekende risicocontouren en dan maar af te wachten welke gevolgen dit heeft voor andere gebruikers van die ruimte, bijvoorbeeld bij het vervoer van gevaarlijke stoffen. Bijzonder interessant is het om te zien hoe de definitie van duurzaamheid plotseling bij wijze van spreken driedimensionaal wordt en dat de drie P's voor het vervoer ineens nog veel zwaardere grootheden worden als we praten over de duurzaamheid van het lokale wonen.
Het ministerie van VROM heeft sinds een aantal jaren de coördinatie van het externe veiligheidsbeleid als taak erbij gekregen. De binnenvaartsector wil eigenlijk als één van de actoren in dit veld graag meer betrokken worden bij de voorkant van de ontwikkelingen op het gebied van de externe veiligheid. Specifiek op dit vakgebied hebben de brancheorganisaties, nu praat ik even niet over het BIB, specialisten in dienst en bestaan er specialistische nationale en internationale comité¹s op het gebied van transportveiligheid, gevaarlijke stoffen en nautisch technische zaken waarin zijn vertegenwoordigd alle experts uit de sector.

Om ook in de toekomst als binnenvaart te kunnen blijven voldoen aan het predikaat ³duurzaam veilig² blijft de sector actief bij het zoeken en ontwikkelen van veilige en nog veiliger concepten. Alles natuurlijk binnen de grenzen van de rentabiliteit. Daarbij is het goed om te weten dat veel van deze ontwikkelingen vaak tot stand gekomen op initiatief van de sector en vaak nog vooroplopend op regelgeving.
Zo is het interessant om te zien dat naast de reeds veilige enkelwandige en de zeer veilige dubbelwandige tankschepen er nieuwe investeringen plaatsvinden, namelijk in schepen met een zgn. Scheldehuid als een nog veiliger alternatief voor een dubbelwandig schip en bij enige productie waarschijnlijk ook nog eens rendabeler.
De Scheldehuid, puur ontwikkeld in Nederland door de markt, draagt bij aan de verlaging van de kans op calamiteiten. Dit zijn belangrijke en innovatieve ontwikkelingen die in hoge mate bijdragen aan de externe veiligheid en die naar ons inzicht ook alleen maar verder gestimuleerd moeten worden. Dergelijke ontwikkelingen, die goed zijn voor de (externe) veiligheid en milieu zijn alleen maar mogelijk wanneer niet alleen People en Planet er voordeel bij heeft maar ook het rendement (Profit). Opvallend mag het genoemd worden dat ondanks het feit dat verbetering van de externe veiligheid één van de speerpunten van het kabinet, er in Nederland geen stimuleringsregeling bestaat voor verdergaande innovatie op het gebied kan de scheepsveiligheid.
In de sector zijn ons voldoende initiatieven bekend die nog niet uit de kast komen omdat de Profit deze ruimte nog niet geeft. De innovatiebrief van premier Balkenende van afgelopen zomer in herinnering roepende zouden wij graag zien dat de overheid dit gat vult. In de sector zijn ons voldoende initiatieven bekend die nog niet uit de kast komen omdat de Profit deze ruimte nog niet geeft.
Ook hier zouden we graag met het ministeries van VROM en V&W een alliantie willen vormen om initiatieven hiervoor invulling te geven. Een niet onbelangrijk nevenvoordeel daarbij is dat we hiermede de Nederlandse Scheepsbouw Industrie, kennisleveranciers en toeleverende bedrijven die zich op dit moment in een moeilijke situatie bevinden,weer nieuwe kansen tot ontplooiing krijgen.

Geachte Staatssecretaris, beste aanwezigen, ik kom aan de afronding van mijn voordracht. Een voordracht waaruit duidelijk moet zijn geworden dat het binnenvaartcluster met een sterke bedrijfstak en sterke bedrijven daaromheen veel innovatieve kracht vertoont. Zeker ook op het gebied van investeringen en innovaties op het gebied van duurzame bedrijfsvoering. Een inleiding waaruit duidelijk moet zijn geworden dat binnenvaart en innovatie synoniem staan voor een voortdurende duurzame binnenvaart; net zoals kans maal effect synoniem staan voor de contouren van de externe veiligheid.

De snelheid van doorvoering van innovaties en investeringen in duurzaamheid worden in belangrijke mate mede bepaald door de economische mogelijkheden. Vanuit dat gezichtspunt hebben wij met medewerking van het ministerie van Verkeer en Waterstaat een geheel vernieuwde Binnenvaart Innovatie Subsidiewijzer ontwikkeld.
Wij zijn daarin zo snel geweest dat de de VERS-regeling hierin al staat vermeld! Misschien volgend jaar wel aangevuld met een regeling dat is gericht op de veiligheidsaspecten van schepen, wie weet..

Ik wil U uit naam van de gehele sector hierbij het eerste exemplaar van deze subsidiewijzer overhandigen aan de Staatssecretaris en daarmee symbolisch de vraag stellen om de diverse verzoeken tot samenwerking en aanbevelingen tot de zijne te maken.

Alle overige deelnemers aan deze binnenvaart innovatiedag krijgen bij vertrek beneden aan de balie bij inlevering van hun badge deze subsidiewijzer evenals de film OEBinnenvaart duurzaam beter¹ gratis mee naar huis.

Delft, 8 december 2003

Bureau Innovatie Binnenvaart
Rijn- en Binnenvaarthuis
Vasteland 12e, 3011 BL ROTTERDAM
Postbus 23133, 3001 KC ROTTERDAM
Telefoon :- 010 - 411 59 00, fax :- 010 - 412 90 91