Partij van de Arbeid



Den Haag, 8 december 2003



Vragen van de leden Eijsink (PvdA) en Vergeer (SP) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap



1. Bent u op de hoogte van grote knelpunten die zich voordoen voor orthopedagogen in de uitvoering van de indicatie, met name de herindicatie, van leerlingen binnen de REC's?



2. Bent u van mening dat naast indicering de taak van orthopedagogen vooral moet liggen in het ondersteunen van het onderwijs, de leerkrachten, de leerlingen en hun ouders?



3. Zo ja, onderschrijft u dan dat op dit moment orthopedagogen door de enorme hoeveelheid leerlingen (onderzoekslast) die zij moeten indiceren en de daarmee gemoeide bureaucratie, nauwelijks tot geen tijd overhouden voor hun primaire taak?



4. Onderkent u het gevaar dat door tijdsdruk de zorgvuldigheid van indicering in gevaar komt, dan wel de begeleiding door orthopedagogen/psychologen op school in gevaar komt?



5. Bent u bereid om maatregelen te treffen om te garanderen dat de indicatie meer dan alleen een slagboomfunctie is, orthopedagogen beide taken naar behoren kunnen uitvoeren en kinderen op de juiste plek terecht komen? Zo nee, waarom niet?



6. Hoe oordeelt u over het voorstel om een "generaal pardon" op alle vormen van herindicatie toe te passen?



BIJLAGE:



Betreft: AO Veiligheid op scholen op 3 december a.s.



Indienen van schadeclaims tegen schoolbesturen door leerlingen die gepest zijn of door hun ouders (een betrekkelijk nieuw fenomeen). Heeft dit kans van slagen, gezien het feit dat sinds 1986 de school niet langer verantwoordelijk gesteld kan worden (nakijken jurisprudentie) Heeft de minister aantallen van hoe vaak er een claim is ingediend, wat de uitkomsten hiervan zijn en of er een structureel probleem aan de handelwijze van scholen in het algemeen met betrekking tot pesten is, waardoor ouders of leerlingen kunnen claimen



Volgens het hoofdlijnenakkoord moeten er gezinscoaches komen die tijdig en adequaat in kunnen grijpen bij probleemsituaties in gezinnen. Dit kan ook voorkomen dat er problemen op en rond de school ontstaan in het kader van veiligheid en pesten. Wanneer komt de minister nu eens met die gezinscoaches? (navraag Mariëtte)



Scholen zijn vaak huiverig om officieel veiligheidsbeleid te gaan voeren, omdat zij bang zijn hun goede naam en leerlingen te verliezen. Echter uit de Onderwijsmeter 2003 blijkt dat ouders zich steeds meer zorgen gaan maken op de veiligheid op school (PO 26%, VO 35%, MBO 38%) en zullen scholen als onderdeel van kwaliteitszorg er voor moeten zorgen om met behulp van deskundigheid van andere partijen, zoals de Landelijke Pedagogische Centra en de schoolbegeleidingsdiensten. Hoe wil de minister er voor zorgen dat de SBD's (wanneer zij straks vraag gestuurd gaan werken en anders gefinancierd worden) in staat zullen zijn om voldoende kwaliteit te leveren. Hoe ver gaat de autonomie van scholen mbt veiligheidsbeleid , worden er randvoorwaarden gesteld, criteria waaraan moet worden voldaan, prestatieplannen worden ingediend?



Scholen hebben samen met ouders de taak om bij te dragen aan de ontwikkeling van sociale competenties en waarden en normen. Volgens de minister kan dit niet zonder een actieve deelname en betrokkenheid van leerlingen en ouders. Kunnen scholen afspraken hierover maken met ouders in de zogenaamde ouder - kind contracten(navragen Mariëtte)?



Het sluitend netwerk rond de school dat moet fungeren als vangnet past goed binnen de Brede Scholen. De stand van zaken met betrekking tot de brede scholen en concrete acties worden uitgewerkt in de bundelbrief, die eind oktober naar de Kamer zou worden gestuurd. Wanneer komt deze (navragen Mariëtte of deze al binnen is)



Politie (agent op school/ vaste plek in overleg zorgteams)


Verplichte deelname politie in zorgteams


In het najaar van 2003 gaat van start of is reeds van start gegaan een onderzoek naar geweld tegen leerkrachten door ouders of leerlingen in het po en vo. Wordt daar in ook meegenomen de gevoelens van onveiligheid en pesterijen van leraren onderling (nakijken Didaktief???)



Bij de integrale verantwoording van het Grotestedenbeleid over de periode 2001-2004 zal ook een overzicht zitten van de manier waarop de steden afzonderlijk met de veiligheid op scholen omgaan. Zorgt de minister er voor dat de VKC OCW dit ook zal ontvangen? Hoe verhoudt de rol van de gemeente zich met de autonomie van scholen op dit terrein? Heeft de gemeente hierin een regierol, zorgt de gemeente voor aanvullende diensten die het vangnet moeten gaan vormen naast het veiligheidsbeleid van de scholen?



Intensivering samenwerking onderwijsinspectie met toezichthouders, de verdwijning van ID- banen die veelal dit soort toezichthoudende functies vervullen?



Specifiek toezicht veiligheid leerlingen met een handicap. Waarom wachten tot uit de praktijk en middels de tweejaarlijkse rapportages van de inspectie blijkt dat er een relatie is tussen pesten en geweld en de invoering van LGF. Waarom niet alvast preventieve maatregelen in voeren om te voorkomen dat dit gaat ontstaan?



Leerlingbegeleiding gaat een grote rol spelen in het voorkomen van grote problemen. Hiermee is een deel van het bedrag van 4 miljoen ¤ in 2004 oplopend tot 34 miljoen ¤ structureel vanaf 2007 gemoeid. Wanneer kan de kamer de precieze inzet van dit bedrag verwachten?



De inspectie stelt in het onderwijsverslag over het jaar 2002 dat het percentage leerlingen dat spijbelt rond de 20 % ligt. De relatie spijbelen - schooluitval en veiligheid wordt door de minister onderkent. Hoe verhoudt ...


Onveiligheid en grotere problemen komen voornamelijk voor in het VMBO. Is de minister van plan om specifieke aandacht aan de veiligheid op het VMBO te besteden en juist daar onderzoek te laten doen (nakijken enquete sp)



Grote problemen in het SBO (voorbeelden van Rob Huberts). Kinderen met gedragsproblemen, formatie, verkeerde indiceringen



Het tekort aan aandacht binnen de lerarenopleidingen voor de rol van de leraar bij het creëren van een veilig schoolklimaat beweegt de minister er toe om te gaan praten met de betrokkenen over de mogelijkheden om dit te veranderen is wel heel voorzichtig uitgedrukt. Moet dit niet een belangrijke rol krijgen binnen het lespakket van de PABO's ?



(Is de jeugdagenda al vastgesteld najaar 2003?)



De vertrouwensinspecteurs zijn een belangrijke schakel gebleken in het signaleren van seksueel misbruik en seksuele intimidatie. De inspectie stelt dat de vergrootte aandacht voor het thema veiligheid en de bekendheid met de mogelijkheid klachten te melden de stijging van het aantal klachten verklaart. Maar kan het ook betekenen dat het aantal gevallen van seksueel misbruik en intimidatie daadwerkelijk is gestegen?



(Leraren die vervolgd zijn voor seksueel misbruik en seksuele intimidatie niet meer in het onderwijs aan de slag?)


In de samenvatting van het onderzoek van Regioplan "sociale veiligheid op de basisschool"staat dat op bijna 40% van de basisscholen in het lopende schooljaar ernstige vormen van pesten zijn voorgekomen. (fysiek geweld 38%, bedreiging 31%). Hoe kan het dan dat de minister in haar brief concludeert dat "op de meeste scholen voor primair en voortgezet onderwijs het veilig is"?



Zou niet iedere school een pestprotocol moeten hebben?



Jaarverslag Onderwijstelefoon:


In 2002 2381 contacten, waarvan 1119 met leerlingen en 1151 met ouders, betekent dit dat de resterende 111 anoniem door derden?


Het aantal afhakers en grappen bij openstelling voor mobiele nummers was 83%, waardoor de Onderwijstelefoon nu opnieuw afgesloten is voor mobiele nummers. Steeds meer mobiele wereld, gevaar dat kinderen die het echt nodig hebben geen toegang tot een vaste telefoon hebben?



Opmerking van Heemst: veiligheid moet een apart vak worden met eigen leerboeken en lesmethodes (?)



Correspondentie is onderhands doorgeleid aan de leden van de Vaste Kamer Commissie Onderwijs