Sms-tarieven in Nederland veel te hoog
8 december 2003
Geen prijsconcurrentie op sms-markt
Tarieven voor het verzenden van sms'jes in Nederland behoren tot de
hoogste in Europa. Het tarief voor een sms'je bij een abonnement is in
Nederland EUR0,21, bij een prepaid kaart betalen consumenten EUR0,22.
In de rest van Europa ligt de prijs voor het verzenden van een sms'je
bij een abonnement op gemiddeld EUR0,15. Volgens de Consumentenbond is
sprake van een gezamenlijke machtspositie van de mobiele
telefoonaanbieders. De Consumentenbond roept de Opta en de Nma op
hiertegen maatregelen te nemen.
De Nederlandse consument is het duurste uit van heel Europa, dat
blijkt uit onderzoek van de Franse consumentenorganisatie UFC Que
Choisir. Met een gemiddeld tarief van EUR0,21 per verzonden sms'je
(bij een abonnement) en EUR0,22 (voor een prepaid kaart) steekt
Nederland grauw af bij de rest van Europa. Gemiddeld liggen de
sms-tarieven in Europa op EUR0,15. De laagste tarieven betalen
consumenten in Denemarken en Noorwegen: gemiddeld EUR0,08 per
sms'je.
UFC Que Choisir heeft vanaf 2001 de Franse sms-markt onderzocht. UFC
heeft o.a. gekeken naar de reële kostprijs en de tarieven van sms'jes.
Uit het onderzoek blijkt dat de aanbieders op de sms-markt nagenoeg
dezelfde hoge prijzen hanteren. Er is geen sprake van een
concurrerende prijs en prijzen gaan niet naar beneden, terwijl er
steeds meer wordt ge-sms't. Ook in Nederland neemt het aantal
verzonden sms'jes jaarlijks toe: 2 miljard sms'jes in 2002, in 1999
werden nog geen 0,5 miljard sms'jes verstuurd.
Volgens de Consumentenbond hebben mobiele telefoonaanbieders een
gezamenlijke machtspositie. De aanbieders hanteren allemaal een
gelijkwaardige prijs, bieden precies hetzelfde product aan en er is
geen prijsconcurrentie. Doordat prijsconcurrentie op de sms-markt
ontbreekt, blijven de prijzen hoog. De Consumentenbond vraagt
telecomwaakhond Opta en kartelpolitie NMa om hiertegen op te treden.
De bond hoopt dat mobiele telefoonaanbieders een eerlijker prijs gaan
vragen voor sms'jes.
Consumentenbond