Nederlandse Spoorwegen NS claimt EUR 0,4 miljoen bij FNV voor acties 14 oktober

Opzettelijke verstoring van dienstverlening onacceptabel voor NS

NS heeft vandaag een claim van circa EUR 0,4 miljoen neergelegd bij FNV Bondgenoten. Het bedrag betreft de schade die NS heeft geleden als gevolg van het niet rijden van treinen rond Den Haag in de ochtend van woensdag 14 oktober. De schade bestaat ondermeer uit gederfde opbrengsten en de inzet van extra personeel en advertentiekosten voor informatievoorziening aan reizigers. De treinen reden niet omdat FNV het treinverkeer wilde ontregelen om zo actie te voeren tegen het kabinetsbeleid. NS heeft zich steeds op het standpunt gesteld deze opzettelijke verstoring van de dienstverlening niet te accepteren en heeft tijdig aan FNV aangegeven eventuele schade te zullen claimen.

NS werkt hard aan de verbetering van de prestaties voor haar klanten en aan reductie van de kosten om tot een rendabel reizigersvervoer te komen. NS kan het niet toelaten als individuen of organisaties haar activiteiten bewust en onterecht verstoren en daarmee de treinreizigers duperen. NS treedt hier dan ook hard tegen op, zoals ze ook optreedt tegen het toebrengen van schade aan medewerkers, treinen en stations.

NS heeft in de aanloop naar 14 oktober veel ondernomen om FNV te bewegen af te zien van acties op het spoor. President-directeur Veenman: "Ik heb veel respect voor de rol van FNV Bondgenoten als 'spoorwegvakbond'. Onze relatie is het afgelopen jaar aanzienlijk verbeterd. Echter van het begin af aan hebben wij duidelijk aangegeven dat deze acties op het spoor, gericht tegen het kabinetsbeleid, onjuist, onterecht en onverantwoord waren. We hebben direct gesteld dat we de schade van acties bij FNV zouden claimen".

Onder druk van de voor 14 oktober door FNV aangekondigde vakbondsacties op het spoor, gericht tegen het kabinetsbeleid, zag NS zich in een duivels dilemma gedwongen. Ter voorkoming van chaos, onveiligheid en een treinenloop die tot ver in de middag in een groot deel van het land in het honderd zou lopen, nam NS zelf verantwoordelijkheid voor haar klanten. NS schiep duidelijkheid voor de treinreizigers door die ochtend tot 10.00 uur geen treinen te laten rijden van en naar Den Haag.
De genomen maatregelen bleken succesvol. Reizigers waren goed op de hoogte en hadden alternatieven gekozen. Bovendien reden rond half 11 de meeste treinen weer volgens het spoorboekje. Buiten het gebied rond Den Haag hebben treinreizigers weinig overlast ondervonden. Ook kon de voorziene schade van het doorgaan van de FNV-acties beperkt worden.