ChristenUnie


Nota overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur (MIT) 2004 Maandag 8 December 2003 - 18:09

Alleen uitgesproken tekst geldt

Arie Slob: Voorzitter, de uitkomsten van het recente overleg met regionale bestuurlijke partners geeft in combinatie met het nieuwe MIT inzicht in de planning van alle belangrijke infrastructurele projecten voor de komende tijd. In de voorbereiding heb ik gevraagd welke duidelijkheid de mede-overheden eigenlijk krijgen door dit overleg, als de afspraken ontbindende voorwaarden hebben. Ik heb geen antwoord gehad op die mijns inziens - belangrijke vraag. Wil de minister vandaag inzicht bieden in de status van het bestuurlijk overleg en de rechten die mede-overheden daaraan kunnen ontlenen? Regios willen zekerheid, wat ook wel blijkt uit het feit dat kennelijk geen enkele regio een herordening wil van infrastructuurprojecten binnen de bestaande financiële kaders van het MIT (brief 3 dec., p. 5).

Bij de begrotingsbehandeling heb ik al duidelijk gemaakt dat de prioriteitstelling van de regering niet de onze is. Ook bij de verdeling van het kwartje van Kok krijgt de weginfrastructuur een onevenredig groot deel ten opzichte van openbaar vervoer en binnenvaart. Gevolg is o.a. dat belangrijke railinfraprojecten als Randstadspoor, light rail in zuid Limburg en diverse stations en goederenverbindingen in de vertraging komen, terwijl bezuinigingen op duurzame inpassing in bijvoorbeeld Delft, Dieren en Nijverdal adequate oplossingen blokkeren. Ik sprak in dit verband al eerder van tunnelvrees bij de minister. Ten aanzien van Delft is het aanbod uit de regio betreffende voorfinanciering trouwens de moeite van het bestuderen waard. Ik zou een positief signaal in de richting van Delft toejuichen. Gezien de voorgeschiedenis zou de minister hier haar terughoudendheid over financiering door het rijk na 2010 moeten laten varen.
Evt. opmerking over Randstadspoor, oa. over aanbod voorfinanciering!

Aansluitend een vraag over het meerjarenprogramma ontsnippering. Waarom is het taakstellend budget nog niet vastgesteld? Ontsnipperende maatregelen moeten volgens de minister zoveel mogelijk meeliften op reeds geplande onderhoudswerkzaamheden. Maar ontsnippering moet toch juist ook bij aanleg van nieuwe infrastructuur volop in beeld zijn? Graag meer duidelijkheid over beschikbare budgetten. (vage antwoorden 50/51 doen het ergste vermoeden)

Ik vraag nog graag aandacht voor een paar andere projecten. Met de extra 210 miljoen die wordt gereserveerd voor de A4 Midden Delfland is nu 475 miljoen rijksgeld beschikbaar. Daarmee is de financiële onderbouwing nog lang niet rond. Wij hebben veel kritische vragen over dit omstreden project gesteld. Bij de begroting werden wij verwezen naar het MIT, maar ook nu krijgen we geen concrete antwoorden. Wij willen graag meer duidelijkheid, voordat wij kunnen beoordelen of het wenselijk is dat de halve opbrengst van het kwartje van Kok naar dit project gaat. Wat is de exacte planning rond de Tracé/MER-studie?

Voorzitter, wij juichen het toe dat voor de kortsluiting A28/A32 geld wordt vrijgemaakt en dat met de uitvoering kan worden begonnen in deze kabinetsperiode. (NB: MIT gaat nog uit van 2010!) Welk project in de regio is gesneuveld ten faveure van deze investering?

De combitunnel van Nijverdal is weer terug bij af. Dat betreuren wij zeer, zeker ook in het licht van de communicatie met de gemeente Hellendoorn, die verre van optimaal lijkt. De ChristenUnie houdt vast aan onverkorte uitvoering van de motie Oplaat cs., omdat wij zeer hechten aan een geloofwaardige overheid en geen behoefte hadden en hebben - aan een dure cabrio-tunnel in Nijverdal (tunnelbak 1.20 1.70 meter boven het maaiveld!), zoals in het oorspronkelijke combiplan voorzien was.

Dan de Hanzelijn. De fractie van de ChristenUnie blijft voorstander van een duurzame oplossing van het Hanzelijntracé bij de IJsselpassage tussen Zwolle en Hattem, in de vorm van een tunnel. Heb ik het goed dat een eventuele bijdrage uit het budget voor Transeuropese Netwerken het nodige geld zou kunnen opleveren? (zie antwoord 91; TEN-bijdrage is in principe 10% van de aanlegkosten;10% van ca. 1 miljard is 100 miljoen)

A4 Dinteloord Bergen op Zoom. Wanneer wordt bekendgemaakt of bij Halsteren wordt gekozen voor een westelijke of oostelijke variant? (wij hebben altijd gepleit voor west goedkoper en milieuvriendelijker)
---