ChristenUnie
Nota overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur (MIT) 2004 Maandag 8
December 2003 - 18:09
Alleen uitgesproken tekst geldt
Arie Slob: Voorzitter, de uitkomsten van het recente overleg met
regionale bestuurlijke partners geeft in combinatie met het nieuwe MIT
inzicht in de planning van alle belangrijke infrastructurele projecten
voor de komende tijd. In de voorbereiding heb ik gevraagd welke
duidelijkheid de mede-overheden eigenlijk krijgen door dit overleg,
als de afspraken ontbindende voorwaarden hebben. Ik heb geen antwoord
gehad op die mijns inziens - belangrijke vraag. Wil de minister
vandaag inzicht bieden in de status van het bestuurlijk overleg en de
rechten die mede-overheden daaraan kunnen ontlenen? Regios willen
zekerheid, wat ook wel blijkt uit het feit dat kennelijk geen enkele
regio een herordening wil van infrastructuurprojecten binnen de
bestaande financiële kaders van het MIT (brief 3 dec., p. 5).
Bij de begrotingsbehandeling heb ik al duidelijk gemaakt dat de
prioriteitstelling van de regering niet de onze is. Ook bij de
verdeling van het kwartje van Kok krijgt de weginfrastructuur een
onevenredig groot deel ten opzichte van openbaar vervoer en
binnenvaart. Gevolg is o.a. dat belangrijke railinfraprojecten als
Randstadspoor, light rail in zuid Limburg en diverse stations en
goederenverbindingen in de vertraging komen, terwijl bezuinigingen op
duurzame inpassing in bijvoorbeeld Delft, Dieren en Nijverdal adequate
oplossingen blokkeren. Ik sprak in dit verband al eerder van
tunnelvrees bij de minister. Ten aanzien van Delft is het aanbod uit
de regio betreffende voorfinanciering trouwens de moeite van het
bestuderen waard. Ik zou een positief signaal in de richting van Delft
toejuichen. Gezien de voorgeschiedenis zou de minister hier haar
terughoudendheid over financiering door het rijk na 2010 moeten laten
varen.
Evt. opmerking over Randstadspoor, oa. over aanbod voorfinanciering!
Aansluitend een vraag over het meerjarenprogramma ontsnippering.
Waarom is het taakstellend budget nog niet vastgesteld? Ontsnipperende
maatregelen moeten volgens de minister zoveel mogelijk meeliften op
reeds geplande onderhoudswerkzaamheden. Maar ontsnippering moet toch
juist ook bij aanleg van nieuwe infrastructuur volop in beeld zijn?
Graag meer duidelijkheid over beschikbare budgetten. (vage antwoorden
50/51 doen het ergste vermoeden)
Ik vraag nog graag aandacht voor een paar andere projecten.
Met de extra 210 miljoen die wordt gereserveerd voor de A4 Midden
Delfland is nu 475 miljoen rijksgeld beschikbaar. Daarmee is de
financiële onderbouwing nog lang niet rond. Wij hebben veel kritische
vragen over dit omstreden project gesteld. Bij de begroting werden wij
verwezen naar het MIT, maar ook nu krijgen we geen concrete
antwoorden. Wij willen graag meer duidelijkheid, voordat wij kunnen
beoordelen of het wenselijk is dat de halve opbrengst van het kwartje
van Kok naar dit project gaat. Wat is de exacte planning rond de
Tracé/MER-studie?
Voorzitter, wij juichen het toe dat voor de kortsluiting A28/A32 geld
wordt vrijgemaakt en dat met de uitvoering kan worden begonnen in deze
kabinetsperiode. (NB: MIT gaat nog uit van 2010!) Welk project in de
regio is gesneuveld ten faveure van deze investering?
De combitunnel van Nijverdal is weer terug bij af. Dat betreuren wij
zeer, zeker ook in het licht van de communicatie met de gemeente
Hellendoorn, die verre van optimaal lijkt. De ChristenUnie houdt vast
aan onverkorte uitvoering van de motie Oplaat cs., omdat wij zeer
hechten aan een geloofwaardige overheid en geen behoefte hadden en
hebben - aan een dure cabrio-tunnel in Nijverdal (tunnelbak 1.20 1.70
meter boven het maaiveld!), zoals in het oorspronkelijke combiplan
voorzien was.
Dan de Hanzelijn. De fractie van de ChristenUnie blijft voorstander
van een duurzame oplossing van het Hanzelijntracé bij de IJsselpassage
tussen Zwolle en Hattem, in de vorm van een tunnel. Heb ik het goed
dat een eventuele bijdrage uit het budget voor Transeuropese Netwerken
het nodige geld zou kunnen opleveren? (zie antwoord 91; TEN-bijdrage
is in principe 10% van de aanlegkosten;10% van ca. 1 miljard is 100
miljoen)
A4 Dinteloord Bergen op Zoom. Wanneer wordt bekendgemaakt of bij
Halsteren wordt gekozen voor een westelijke of oostelijke variant?
(wij hebben altijd gepleit voor west goedkoper en milieuvriendelijker)
---