HIBIN

Consumentenvoorwaarden beschermen kopers bouwmaterialen

ARNHEM, 9 december - Klanten van bedrijven in keukens, sanitair, tegels en andere bouwmaterialen die zijn aangesloten bij de HIBIN, de branche-organisatie van Handelaren in Bouwmaterialen in Nederland, worden met ingang van 1 januari 2004 beschermd door nieuwe algemene consumentenvoorwaarden. Deze voorwaarden betreffen zowel de levering van bestelde materialen als de uitvoering van werkzaamheden. In de praktijk betekent dit dat zowel de bestelde keuken of badkamermaterialen als het plaatsen daarvan onder de werking van de nieuwe consumentenvoorwaarden vallen.

De consumentenvoorwaarden bieden een ruime bescherming. Zo is voorzien in een schadevergoedingsregeling in het geval dat de werkzaamheden later dan afgesproken klaar zijn. Daarnaast kan de consument rekenen op een garantieperiode van 24 maanden indien de uitgevoerde werkzaamheden gebreken vertonen. Als er een geschil ontstaat tussen de koper en de leverancier, kan de koper dit eenvoudig voorleggen aan een onafhankelijke geschillencommissie. Bij faillissement van de leverancier garandeert het HIBIN Garantiefonds dat de opdracht wordt overgenomen en uitgevoerd door een andere aangesloten ondernemer.

De consumentenvoorwaarden zijn totstandgekomen in overleg met Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond en met medewerking van de Sociaal-Economische Raad (SER). De bij HIBIN aangesloten ondernemers zijn te vinden op de website www.hibin.nl

Noot voor de redactie,